VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Miliardy na tunel u muzea stát zatím nedá

Praha – Odpůrci tunelu u Národního muzea mohou být spokojeni, tedy alespoň částečně. Na stavbu zahloubení části severojižní magistrály pod zem totiž stát zatím nehodlá uvolnit ani haléř. Přitom ekonomičtí ministři v pátek jednali o poskytnutí příspěvku ve výši 8,2 miliardy korun.

14.5.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Martin Divíšek

„Jednání bylo přerušeno,“ informoval Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Podle něj bude nyní záležet na premiérovi Janu Fischerovi, zda a kdy materiál ministrům znovu předloží. Ministerstvo financí přitom už dopředu vyjádřilo nesouhlas s tím, že by se na stavbě pražského tunelu měl podílet stát.

Tunel u muzea by měl být dlouhý přibližně 800 metrů a jeho cena se předpokládá na 12,7 miliardy korun. Z toho by zmíněných 8,2 miliardy měl poskytnout stát, 2,5 miliardy by dala Praha, zbytek pak ministerstvo kultury a soukromé společnosti, které chtějí současně s tunelem stavět v lokalitě podzemní garáže.

Jak řekl ministr dopravy Gustav Slamečka, materiál je třeba ještě dopracovat, podrobnosti budou představeny příští týden na tiskové konferenci.

Stavba má být součástí zklidnění magistrály, s tím ale nesouhlasí hned několik občanských sdružení. Proti vystupuje například iniciativa Auto*Mat, která se v Praze podrobně věnuje dopravě. „Zabetonování severojižní magistrály do tunelu je extrémně drahé a naprosto zbytečné,“ upozornil Michal Křivohlávek z Auto*Matu.

Praha čelí žalobám kvůli hluku

Projekt na zahloubení magistrály začal mít konkrétnější obrysy zhruba před třemi lety. Praha totiž nesplňuje evropské limity pro hluk a čelí proto několika žalobám občanů a kritice Evropské unie.

Iniciativa Auto*Mat na to už vloni zareagovala vytvořením urbanistické studie. „Řešením není přemístění aut na několika vybraných místech pod zem. Nezbytné je přistoupit k dopravní koncepci a snižování automobilového provozu. Drtivou část cest totiž nevyvolává tranzit, ale popojíždění obyvatel Prahy z jednoho místa na druhé. Množství aut projíždějících denně po Praze je zbytečné, protože město má kvalitní veřejnou dopravu,“ konstatoval Michal Křivohlávek.

Kromě Auto*Matu se v otevřeném dopise ministrům připojilo dalších sedm nevládních organizací, které vyzývají k tomu, aby stát peníze na tunel neuvolnil a investoval je lépe. Jsou to Oživení, Hnutí Duha, Arnika, Pražské matky, Děti Země, Dopravní federace a Zelený kruh.

Zahloubení magistrály prioritou

Magistrát již vloni s vládou uzavřel memorandum o spolupráci a podpoře projektu. Pražský primátor Pavel Bém (ODS) tehdy uvedl, že zahloubení magistrály je jednou z priorit města.

Rozhodně je nejvyšší čas se zahájením přípravy zklidnění magistrály. V souvislosti s dokončením severozápadní části Městského okruhu známého jako Blanka se totiž nabízí historická šance na omezení provozu na magistrále, která je dnes druhou nejvytíženější silnicí v republice, kde denně projede 100 tisíc vozidel.

„Tato městská dálnice by se měla změnit na městský bulvár a přednostně v úsecích, kde bydlí lidé. To ale zahloubení neřeší,” řekla pražská zastupitelka Zuzana Drhová (SZ). Zklidnění by se mělo týkat například ulic V Holešovičkách, Argentinská, Wilsonova, Legerova, Sokolská, Mezibranská či 5. května.

Jak zaplatit tunel u muzea?

Projekt zklidnění Severojižní magistrály u Národního muzea v Praze – 1. etapa:

Předpokládané celkové investiční náklady v cenové úrovni roku 2009 s DPH:

Ministerstvo dopravy (SFDI): 8,24 miliardy korun

Ministerstvo kultury: 80,9 milionu korun

Magistrát hlavního města Prahy: 2,5 miliardy korun

Soukromé zdroje: 1,87 miliardy korun

Celkem: 12,68 miliardy korun

Autor: Lukáš Marek

14.5.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.

Akademici odmítají děkana. Opisoval

Ilustrační foto k EET
5

Bojkot EET? Podnikatelé se ztrácí v nabídkách

DOTYK.CZ

Chyťte doktora! Nemocnice kupují lékaře už během studia. Nabízí jim i sto tisíc

Více než třetina špitálů láká adepty medicíny na štědrá stipendia, vyplývá z ankety regionálních redakcí Deníku. Další nemocnice to plánují.

Nový objev! Planety kousek od Země mohou být plné života

Nová soustava má hned sedm planet, navíc tři z nich mohou být obyvatelné. To je objev, který rozhýbal vědecké kruhy.

Doprava za 30 let? Čtvrtina lidí jde pěšky či jede na kole, tvrdí plán mobility

Sprchy na pracovištích, bezbariérové stezky nebo hlídané stojany na kola. To jsou jen některé z nápadů, které mají nalákat brněnské cestující ke kolům nebo pěší chůzi. Plán mobility hledá podle náměstka brněnského primátora Matěje Hollana cestu k vyváženému složení dopravy, posílit mají ale zejména tyto prostředky.

FOTO: Na Šumavě řádili vlci. Dokázali zabít statného jelena

Mrtvý jelen, kterého se podařilo najít nedaleko Borových Lad na rozhraní Klatovska a Prachaticka, podle všeho výrazně ovlivní novodobý pohled na vlky na Šumavě. Dosud totiž měli ochránci přírody potvrzené zprávy jen o dvou jedincích, kteří se pohybovali nezávisle na sobě na velkém území. Tohoto jelena ale nejspíše ulovili dva, možná i tři vlci společně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies