VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Miliardy na tunel u muzea stát zatím nedá

Praha – Odpůrci tunelu u Národního muzea mohou být spokojeni, tedy alespoň částečně. Na stavbu zahloubení části severojižní magistrály pod zem totiž stát zatím nehodlá uvolnit ani haléř. Přitom ekonomičtí ministři v pátek jednali o poskytnutí příspěvku ve výši 8,2 miliardy korun.

14.5.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Martin Divíšek

„Jednání bylo přerušeno,“ informoval Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Podle něj bude nyní záležet na premiérovi Janu Fischerovi, zda a kdy materiál ministrům znovu předloží. Ministerstvo financí přitom už dopředu vyjádřilo nesouhlas s tím, že by se na stavbě pražského tunelu měl podílet stát.

Tunel u muzea by měl být dlouhý přibližně 800 metrů a jeho cena se předpokládá na 12,7 miliardy korun. Z toho by zmíněných 8,2 miliardy měl poskytnout stát, 2,5 miliardy by dala Praha, zbytek pak ministerstvo kultury a soukromé společnosti, které chtějí současně s tunelem stavět v lokalitě podzemní garáže.

Jak řekl ministr dopravy Gustav Slamečka, materiál je třeba ještě dopracovat, podrobnosti budou představeny příští týden na tiskové konferenci.

Stavba má být součástí zklidnění magistrály, s tím ale nesouhlasí hned několik občanských sdružení. Proti vystupuje například iniciativa Auto*Mat, která se v Praze podrobně věnuje dopravě. „Zabetonování severojižní magistrály do tunelu je extrémně drahé a naprosto zbytečné,“ upozornil Michal Křivohlávek z Auto*Matu.

Praha čelí žalobám kvůli hluku

Projekt na zahloubení magistrály začal mít konkrétnější obrysy zhruba před třemi lety. Praha totiž nesplňuje evropské limity pro hluk a čelí proto několika žalobám občanů a kritice Evropské unie.

Iniciativa Auto*Mat na to už vloni zareagovala vytvořením urbanistické studie. „Řešením není přemístění aut na několika vybraných místech pod zem. Nezbytné je přistoupit k dopravní koncepci a snižování automobilového provozu. Drtivou část cest totiž nevyvolává tranzit, ale popojíždění obyvatel Prahy z jednoho místa na druhé. Množství aut projíždějících denně po Praze je zbytečné, protože město má kvalitní veřejnou dopravu,“ konstatoval Michal Křivohlávek.

Kromě Auto*Matu se v otevřeném dopise ministrům připojilo dalších sedm nevládních organizací, které vyzývají k tomu, aby stát peníze na tunel neuvolnil a investoval je lépe. Jsou to Oživení, Hnutí Duha, Arnika, Pražské matky, Děti Země, Dopravní federace a Zelený kruh.

Zahloubení magistrály prioritou

Magistrát již vloni s vládou uzavřel memorandum o spolupráci a podpoře projektu. Pražský primátor Pavel Bém (ODS) tehdy uvedl, že zahloubení magistrály je jednou z priorit města.

Rozhodně je nejvyšší čas se zahájením přípravy zklidnění magistrály. V souvislosti s dokončením severozápadní části Městského okruhu známého jako Blanka se totiž nabízí historická šance na omezení provozu na magistrále, která je dnes druhou nejvytíženější silnicí v republice, kde denně projede 100 tisíc vozidel.

„Tato městská dálnice by se měla změnit na městský bulvár a přednostně v úsecích, kde bydlí lidé. To ale zahloubení neřeší,” řekla pražská zastupitelka Zuzana Drhová (SZ). Zklidnění by se mělo týkat například ulic V Holešovičkách, Argentinská, Wilsonova, Legerova, Sokolská, Mezibranská či 5. května.

Jak zaplatit tunel u muzea?

Projekt zklidnění Severojižní magistrály u Národního muzea v Praze – 1. etapa:

Předpokládané celkové investiční náklady v cenové úrovni roku 2009 s DPH:

Ministerstvo dopravy (SFDI): 8,24 miliardy korun

Ministerstvo kultury: 80,9 milionu korun

Magistrát hlavního města Prahy: 2,5 miliardy korun

Soukromé zdroje: 1,87 miliardy korun

Celkem: 12,68 miliardy korun

Autor: Lukáš Marek

14.5.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Napadení seniora.
6

Mladý cizinec zkopal seniora na zastávce. Nechtěl se nechat okrást

František Rajtoral
AKTUALIZUJEME
1 10

Smutná zpráva. Fotbalista Rajtoral spáchal sebevraždu

Severokorejci: Jsme připraveni potopit americké lodě

Pchjongjang se dnes nechal slyšet, že je připraven potopit americkou loď, která demonstruje svoji vojenskou sílu u korejských břehů. K americké letadlové lodi u břehů Severní Korey se včera připojily dvě japonské, kvůli cvičení v západním Pacifiku. Japonsko má v Asii druhou největší ozbrojenou flotilu, hned po Číně.

Nelegální tunningový sraz: policie musela zasahovat

Kvílení pneumatik, řev trápených motorů a hlasitá muzika. V Mladé Boleslavi, na parkovišti marketů Obi a Albert v ulici Na Radouči, si dali nenahlášený sraz příznivci tunningu, aby se navzájem pochlubili svými vyšperkovanými vozy. 

AKTUALIZOVÁNO

Dobrá zpráva pro Pardubice: Hokejová extraliga je zachráněna

Obrovská radost, vyprodaná hala na nohou, potlesk na otevřené scéně. Tak končil poslední zápas hokejistů Dynama v sezoně. V posledním utkání baráže porazili Jihlavu a odvrátili hrozbu pádu do první ligy. Takže nejvyšší hokejová soutěž je zachráněna!

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo osmnáct let. Jejího otce letos hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies