VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Miliardy na tunel u muzea stát zatím nedá

Praha – Odpůrci tunelu u Národního muzea mohou být spokojeni, tedy alespoň částečně. Na stavbu zahloubení části severojižní magistrály pod zem totiž stát zatím nehodlá uvolnit ani haléř. Přitom ekonomičtí ministři v pátek jednali o poskytnutí příspěvku ve výši 8,2 miliardy korun.

14.5.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Martin Divíšek

„Jednání bylo přerušeno,“ informoval Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Podle něj bude nyní záležet na premiérovi Janu Fischerovi, zda a kdy materiál ministrům znovu předloží. Ministerstvo financí přitom už dopředu vyjádřilo nesouhlas s tím, že by se na stavbě pražského tunelu měl podílet stát.

Tunel u muzea by měl být dlouhý přibližně 800 metrů a jeho cena se předpokládá na 12,7 miliardy korun. Z toho by zmíněných 8,2 miliardy měl poskytnout stát, 2,5 miliardy by dala Praha, zbytek pak ministerstvo kultury a soukromé společnosti, které chtějí současně s tunelem stavět v lokalitě podzemní garáže.

Jak řekl ministr dopravy Gustav Slamečka, materiál je třeba ještě dopracovat, podrobnosti budou představeny příští týden na tiskové konferenci.

Stavba má být součástí zklidnění magistrály, s tím ale nesouhlasí hned několik občanských sdružení. Proti vystupuje například iniciativa Auto*Mat, která se v Praze podrobně věnuje dopravě. „Zabetonování severojižní magistrály do tunelu je extrémně drahé a naprosto zbytečné,“ upozornil Michal Křivohlávek z Auto*Matu.

Praha čelí žalobám kvůli hluku

Projekt na zahloubení magistrály začal mít konkrétnější obrysy zhruba před třemi lety. Praha totiž nesplňuje evropské limity pro hluk a čelí proto několika žalobám občanů a kritice Evropské unie.

Iniciativa Auto*Mat na to už vloni zareagovala vytvořením urbanistické studie. „Řešením není přemístění aut na několika vybraných místech pod zem. Nezbytné je přistoupit k dopravní koncepci a snižování automobilového provozu. Drtivou část cest totiž nevyvolává tranzit, ale popojíždění obyvatel Prahy z jednoho místa na druhé. Množství aut projíždějících denně po Praze je zbytečné, protože město má kvalitní veřejnou dopravu,“ konstatoval Michal Křivohlávek.

Kromě Auto*Matu se v otevřeném dopise ministrům připojilo dalších sedm nevládních organizací, které vyzývají k tomu, aby stát peníze na tunel neuvolnil a investoval je lépe. Jsou to Oživení, Hnutí Duha, Arnika, Pražské matky, Děti Země, Dopravní federace a Zelený kruh.

Zahloubení magistrály prioritou

Magistrát již vloni s vládou uzavřel memorandum o spolupráci a podpoře projektu. Pražský primátor Pavel Bém (ODS) tehdy uvedl, že zahloubení magistrály je jednou z priorit města.

Rozhodně je nejvyšší čas se zahájením přípravy zklidnění magistrály. V souvislosti s dokončením severozápadní části Městského okruhu známého jako Blanka se totiž nabízí historická šance na omezení provozu na magistrále, která je dnes druhou nejvytíženější silnicí v republice, kde denně projede 100 tisíc vozidel.

„Tato městská dálnice by se měla změnit na městský bulvár a přednostně v úsecích, kde bydlí lidé. To ale zahloubení neřeší,” řekla pražská zastupitelka Zuzana Drhová (SZ). Zklidnění by se mělo týkat například ulic V Holešovičkách, Argentinská, Wilsonova, Legerova, Sokolská, Mezibranská či 5. května.

Jak zaplatit tunel u muzea?

Projekt zklidnění Severojižní magistrály u Národního muzea v Praze – 1. etapa:

Předpokládané celkové investiční náklady v cenové úrovni roku 2009 s DPH:

Ministerstvo dopravy (SFDI): 8,24 miliardy korun

Ministerstvo kultury: 80,9 milionu korun

Magistrát hlavního města Prahy: 2,5 miliardy korun

Soukromé zdroje: 1,87 miliardy korun

Celkem: 12,68 miliardy korun

Autor: Lukáš Marek

14.5.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Útok před britským parlamentem
AKTUALIZUJEME
21 10

Teror před britským parlamentem: Útočník čtyři lidi zabil a 40 zranil

Ilustrační foto.
29

EET a fitness: trenéry čeká existenční dilema, zákazníky fronty

Britská policie provedla razii v Birminghamu

Britská policie dnes provedla razii v Birminghamu. Stalo se tak den po teroristickém útoku v Londýně. Zátah s tímto činem podle informací televize SkyNews souvisí, ačkoli to úřady oficiálně nepotvrdily. BBC v noci na dnešek uvedla, že je možné, že útočník si v Birminghamu vypůjčil auto. Tato informace ale ověřena nebyla.

Katastrofa: Zelenina zdražila!

„Brutální zdražení potravin." „Salátová krize!" „Zákazníci zuří: Zelenina je moc drahá!" „Oběti letošní zimy: okurky, cukety, ledový salát." Češi jsou od počátku roku zásobováni katastrofickými zprávami o tom, jak letos zdražuje zelenina. Jeden by snad začal okopávat zanedbaný záhumenek či navezl na balkon pytle plné hlíny, aby si mohl vypěstovat pár rajčátek a nějakou tu okurku.

Očkování proti chřipce může způsobit narkolepsii

 Vědci přišli s překvapivým zjištěním: poruchu spánku zvanou narkolepsie může způsobit očkování proti chřipce. Na jedné z přednášek, která se konala v rámci Týdne mozku, o tom informoval profesor neurologie Karel Šonka.

Spíme málo. Trpíme proto nadváhou a depresemi

Spánek? Na ten jsem dlouho neměla čas, přiznává osmatřicetiletá manažerka Lenka Procházková. Snažila se totiž stihnout úplně všechno – práci si nosila domů, děti dirigovala hlavně přes telefon, k tomu se starala o nemohoucí rodiče. Během pracovního týdne strávila v posteli sotva pět hodin denně. Někdy musely stačit i čtyři hodiny. Dokud nepřišel zvrat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies