VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mnoho drahých otazníků kolem karty Opencard

Praha - Budoucnost karty je v těchto dnech nejasná. Všichni čekají na výsledky auditu. Slibované novinky musejí počkat.

3.9.2009 2
SDÍLEJ:

KOLIK NÁS VLASTNĚ STÁLA? Na projekt opencard vydala metropole - tedy každý Pražan - obrovské peníze. Takže zadarmo opravdu není.Foto: DENíK/Jan Handrejch

Tři funkce a dost. Tak to v současné době vypadá s využitím karty opencard.

Miliarda. Na co?

Projekt už stál zhruba 800 milionů korun, některé odhady hovoří dokonce o miliardě. V současné době ji vlastní asi 360 tisíc lidí. Ti očekávali slibované rozšíření služeb, které se však zatím nekoná. Karta stagnuje a nebýt dopravního podniku, asi by ji dnes měl jen zlomek současných majitelů.

Posun by mohl nastat po oznámení výsledků rozsáhlého auditu projektu. K dispozici mají být nejdříve za měsíc. Audit má mimo jiné prozradit, zda-li byly vynaložené stamiliony korun efektivně využity. „Na projektu nadále pracujeme, ale v nejbližší době novinky nechystáme. Musíme počkat na výsledky auditu,“ potvrdil Deníku Martin Opatrný, mluvčí projektu opencard.

Novinky v nedohlednu

Opencard slouží jako průkazka v Pražské integrované dopravě. Papírové časové kupóny v tomto případě nahrazují elektronické. Dále funguje jako čtenářský průkaz do poboček Městské knihovny v Praze. Třetí funkcí je, že lze kartou platit za parkování v zónách placeného stání na území Prahy 1, 2, 3 a 7. Opencard umožňuje také využít služby Vím, jak řídím, která zobrazuje nevyřešené dopravní přestupky řidiče spáchané na území Prahy.

Další funkce nebo výhody jsou většinou pouze krátkodobé.

Platební karta

„Nadále chceme, aby mohla opencard v budoucnu sloužit jako platební karta na nejrůznější drobné platby,“ pokračoval Opatrný.

Tato funkce se ale příliš nelíbí zastupiteli hlavního města a místopředsedovi finančního výboru Jiřímu Witzanymu (SNK ED). „Město by se nemělo s kartou pouštět do této komerční sféry. Otázkou je také to, zda se bude nějaká společnost vůbec chtít zapojit. I v případě, kdy by se mohla opencard využívat pro mikroplatby, by se mohlo jednat o narušení hospodářské soutěže. Město by totiž využilo svého monopolu na tomto poli,“ varuje Witzany, který kartu dlouhodobě kritizuje.

„Nebýt propojení s dopravním podnikem, kdy začala karta sloužit jako jízdenka, nikdy by o ni ani nebyl tak masový zájem,“ doplnil.

Co zjistí audit?

Probíhající audit by měl zjistit, jestli byly miliony korun dobře vynaloženy. „Šetření se ale zaměří na opencard jako celek. Prověří i to, jak je projekt veden, jak je úspěšný a podobně,“ doplnil Opatrný.

Podle mínění některých zastupitelů ale audit neobjasní vše. „Zadal ho magistrát, takže je otázkou, nakolik vlastní projekt zkritizuje. Věřím ale, že nějaké nedostatky se podaří odhalit,“ myslí si Witzany.

„Podle mě je to černá díra na peníze. Projekt mě za celou dobu příliš nepřesvědčil a jsem zvědavý, jaké budou výsledky šetření,“ navázal Petr Hulinský (ČSSD), předseda finančního výboru a zastupitel hlavního města. Výbor se bude výsledky auditu detailně zabývat.

Validátory na trase A? Zapomeňte

Problém zůstává také s takzvanými validátory. To jsou přístroje ve stanicích metra, které slouží k nahrání zakoupeného kuponu přes internet. Je to vlastně poslední krok k tomu, aby mohl cestující začít s opencard jezdit.

Jenže i nadále validátory chybí v podstatě na celé trase metra A, a to i přes to, že původně měly být nainstalovány už na jaře letošního roku. „Také v tomto případě jsme se neposunuli dál. Na druhou stranu věřím, že současný stav validátorů je dostatečný a nedochází k problémům,“ konstatoval Opatrný.

O instalaci dalších validátorů nic neví ani dopravní podnik (DP). „Nemám informace, že by měly přibýt další,“ doplnil mluvčí DP Ondřej Pečený. Podle jeho slov je v současné situace okolo opencard značně nepřehledná a také dopravní podnik napjatě čeká, jaké výsledky přinese audit.

Desítky milionů korun za opencard dopravní podnik asi nedostane

V loňském roce investoval dopravní podnik (DP) do projektu opencard přibližně 230 milionů korun. Investice a provoz se měl vyšplhat na 180 milionů, dalších 50 milionů korun pak DP v podstatě ztratil, když přispíval na roční jízdenku bezmála 500 korun.

Dopravní podnik poté počítal s tím, že vložené finance mu město vrátí zpět. Doposud se tak ale nestalo a je otázkou, zda tomu tak vůbec bude.

Ticho po pěšině

„Zatím nemáme přesné informace. Situace ohledně financování se stala hodně nepřehledná a vše vyústilo ve vyhlášení auditu. Nyní vše utichlo, ale na výsledky stále čekáme,“ informoval mluvčí DP Ondřej Pečený.

Už dříve primátor Pavel Bém (ODS) upozornil, že je město připravené refundovat zmíněných 50 milionů, jako ztrátu na výnosech za prodej ročních kuponů. O proplacení zbylých investic ale nechtěl vůbec slyšet.

Opencard si většina lidí pořídila právě z důvodu, že roční kupony do MHD přestaly letos fungovat v papírové podobě a lidé je mohli získat pouze v podobě elektronické právě pomocí opencard. Do budoucna se počítá s tím, že nahradí i čtvrtletní a měsíční jízdenky. Zlomový by měl být v tomto případě rok 2010. V té době lze předpokládat, že kartu bude vlastnit zhruba jeden milion občanů.

Autor: Lukáš Marek

3.9.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Kandidát na ministra financí Ivan Pilný poskytl 18. května v Praze rozhovor Deníku.
17

Pilný: Návrh rozpočtu je rozumný, změny neplánuji

Jiří Kajínek, odsouzený vrah, míří 23. května po 23 letech na svobodu z věznice v Rýnovicích v Jablonci nad Nisou díky milosti, kterou mu udělil prezident Miloš Zeman.
AKTUALIZOVÁNO
36 34

Je to tady! Kajínek opustil vězení. "Vítej na svobodě," zaznělo na uvítanou

AUTOMIX.CZ

OBRAZEM: Jak by asi dnes vypadala legendární auta východního bloku?

Po rozpadu východního bloku se mnoho ikonických vozů této éry nedočkalo přímého nástupce. Plno nadšenců si však představuje jejich návrat a skrze grafické ilustrace vytváří moderní interpretace těchto známých aut. Podívali jsme se na ty nejzajímavější.

EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZUJEME

Čtyři autentické dojmy z Británie: Lidé jsou šokovaní, život se ale nezastavil

/VIDEO, ROZHOVOR/ Jak se tragédie v Manchesteru, kde útočník na koncertě odpálil bombu, dotkla tamních obyvatel, včetně české ředitelky Czech School Manchester? Jaké dojmy a postřehy nám svěřil novinář deníku The Sun, jehož syn byl přítomen na tragickém koncertě? Přinášíme i poznatky další Češky, sociální praconice Zory Zámečníkové, jež poskytla video z okolí místa činu. Rovněž jsme oslovili bývalou novinářku Deníku, nyní působící v Londýně.

Otec zavíral své děti do hladomorny, tvrdí obžaloba. Viní ho z týrání

Dvě nezletilé děti měl sedmačtyřicetiletý otec na Břeclavsku podle obžaloby zavírat do místnosti nazývané hladomorna. Policisté navíc sdělili, že v jeho počítači našli tisíce erotických fotografií s mladými chlapci. Případem se v úterý začal zabývat brněnský krajský soud.

Comeback Kvitové se blíží. Bude hrát už v Paříži?

/VIDEO/ Doba návratů? Jen den poté, co svůj návrat na kurty oznámila bývalá světová jednička Viktoria Azarenková (po mateřské pauze plánuje hrát Wimbledon), se výrazně přiblížil i comeback další tenisové hvězdy – Petry Kvitové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies