VYBERTE SI REGION

Nákup trolejbusů se Ústí nad Labem prodraží

Ústí nad Labem - Město přišlo o dotaci na nákup nových trolejbusů. Dopravní podnik spolu s magistrálembudou musethledat miliony navíc.

7.7.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Lubomír Maxa

Dopravní podnik z Ústí nad Labem si bude bude muset počkat na nové trolejbusy minimálně rok. Nákup 16 vozů měl být placen z evropských fondů, jenže zastřešující Regionální rada soudržnosti kvůli právním nejasnostem projekt zrušila. Dotace sice bude přerozdělovat ještě jednou, ale za mnohem méně výhodných podmínek. Ve výsledku to znamená, že dopravní podnik musí společně s magistrátem najít 58,75 milionu korun navíc. Zřejmě bude shánět úvěr, řekl ČTK ředitel dopravního podniku Tomáš Kraus.

O dotaci žádal magistrát, který chtěl peníze hned na dva projekty. První z nich předpokládal nákup 16 patnáctime­trových nízkopodlažních trolejbusů, druhý zase řešil nový způsob odbavování cestujících, který by umožnil začlenění do připravovaného integrovaného systému Ústeckého kraje. Obojí bude stát 235 milionů korun, přičemž z evropských peněz mělo jít 85 procent. U nových projektů se podle Krause přitom očekává mnohem vyšší spoluúčast, která by měla být až čtyřicetiprocentní. V tom je největší problém.

„I za těchto o dost méně komfortních podmínek jsme připraveni do toho jít,“ řekl ČTK Kraus. To ovšem znamená, že město nebo dopravní podnik musí pomalu začít shánět peníze. Jednoduchým výpočtem by vycházelo, že rozdíl ve spoluúčasti oproti původní verzi projektu je 58,75 milionu korun. „Tak jednoduché to není, promluví do toho DPH a další faktory. Ale ano, řádově půjde o desítky milionů korun,“ řekl Kraus a dodal, že dopravce zřejmě začne shánět úvěrování. Podnik je přitom v paradoxním postavení. O dotaci sám nežádal, důsledky se ho ale bezprostředně dotknou.

Regionální rada soudržnosti prý zrušila výzvu k podávání projektů kvůli konfliktu českých zákonů a předpisů EU. Projekty přijímat zase začne, ale termín není zatím znám. „Nezbývá než počkat a náš projekt aktualizovat,“ citoval Ústecký deník náměstka primátora Jana Řeřichu.

Trolejbusy tvoří páteř městské dopravy a jsou hojně využívané, jejich stav je přitom již delší dobu špatný. Jejich průměrné stáří přesahuje 15 let a některé vozy jsou v provozu už od konce 80. let. Jeden z nich se v roce 2006 vzňal za jízdy s cestujícími. Město na obnovu vozového parku nemá již delší dobu peníze, vloni muselo dokonce odříct plánovaný nákup deseti trolejbusů. Jeden krátký dvounápravový trolejbus stojí zhruba osm milionů korun, třínápravový ještě asi o polovinu víc.

Místo toho může dopravní podnik koupit alespoň 20 autobusů na stlačený zemní plyn, na něž získal 58 milionů korun z česko-švýcarského programu na snížení emisí.

Autor: ČTK

7.7.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies