VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Náměstek hejtmana navrhne desatero na obnovu silniční sítě

Pardubice - Náměstek hejtmana Pardubického kraje Jan Tichý (ČSSD) chce prosadit deset kroků, aby kraj měl kvalitní silniční síť. Jde například o mýtné na silnicích nižších tříd, miliardovou půjčku, změnu rozpočtového určení daní nebo zapojení nezaměstnaných lidí do údržby silnic.

17.4.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografieFoto: Foto: Deník

ČTK to řekl Tichý. Jen silnice druhé třídy jsou z poloviny v havarijním a nevyhovujícím sta­vu.

„Pardubický kraj má nejnižší příspěvek na kilometr silnic, dlouhodobě jsou silnice podfinancované. Pořizovací hodnota našich silnic je 32 miliard korun, což je 60 procent majetku kraje,“ řekl Tichý.

Náměstek navrhuje půjčit si půl miliardy od Evropské investiční banky a půl miliardy vydat v obligacích. To je první krok z desatera, který se prý dá učinit poměrně rychle. V anketě se zeptá lidí, jestli s tím budou souhlasit, zároveň jeho návrh musí podpořit rada a zastupitelé. Kraj si už v minulosti otevřel úvěr 2,1 miliardy korun a hejtman Radko Martínek řekl, že by se už kraj dál zadlužovat neměl.

O sekání trávy by se mohli starat lidé v evidenci úřadů práce

Vážení kamionů a mýtné by zajistilo, že by po silnicích nejezdily těžké nákladní vozy a dál je neničily. Náměstek Tichý také navrhuje změnit kategorizaci krajských silnic. Silnic druhých tříd by bylo mnohem méně, staly by se silnicemi třetí třídy a řada z nich bych přešla po generální opravě pod správu obcí.

Úspory lze podle náměstka nalézt v efektivnější zimní a letní údržbě. Zejména v létě by se o sekání trávy a sběr odpadků mohli starat lidé v evidenci úřadů práce. Dlouho se také hovoří o změně rozpočtového určení daní. Kraj má sice jednu z nejhustších silniční sítí, ale málo obyvatel. Silničáři mají ročně na údržbu přibližně 350 milionů korun a přitom by potřebovali až 900 milionů korun.

„Kraj by měl také vlastnit obalovnu na výrobnu směsí, byl by větší tlak na cenu, dostala by se na reálnou úroveň,“ řekl Tichý.

Tichý: Z těch deseti bodů jsme osm kroků schopni provést

Pomohla by i změna vyhlášky, která by jasně stanovila, jaká auta mohou po silnicích druhé a třetí třídy jezdit. Pokud v regionu funguje velký podnik či logistické centrum, měly by se na obnově povrchu vozovek podílet. A stejně jako na regionální železniční dopravu kraje dostávají od státu vyrovnávací příspěvek, měly dostávat i na silnice. Státní fond dopravní infrastruktury by měl víc přispívat na krajské silnice, „jinak za chvíli nebudeme mít po čem jezdit“, dodal Tichý.

„Myslím, že kromě rozpočtového určení daní a vyrovnávacího příspěvku je všechno ostatní reálné. Z těch deseti bodů jsme osm kroků schopni provést,“ řekl Tichý.

Autor: ČTK

17.4.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dětská skupina. Ilustrační foto.
14

Dvouleté děti nejsou do školek zralé. Potřebují individuální péči

Konvoj vozidel armády USA na dálnici D5 nedaleko Plzně.
AKTUALIZOVÁNO
10 32

Vojenský konvoj dnes opustí ČR. Před kasárnymi zasahovala policie

AUTOMIX.CZ

Zapomenuté české automobilky: Wikov nabízel luxus, zaujal i první "kapkou"

Tatru a Škodu zná v naší zemi každý. Jsou tu ale i další, méně známé automobilky, mezi které spadá například Wikov. Strojírenský podnik původně vyrábějící zemědělské stroje vdechnul život vozům, kterým se dnes přezdívá „československý Rolls-Royce".

Ministryně Valachová: Škola musí zveřejnit přijatého žáka s nejhorším výsledkem

Střední školy budou muset v rámci jednotných přijímacích zkoušek anonymně zveřejnit skóre přijatého žáka s nejhoršími výsledky testů. V pořadu Partie televize Prima to dnes řekla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Podle ní to bude ukazatel kvality dané školy pro rodiče a zájemce o studium. Jednotné přijímací zkoušky se letos plošně konají poprvé, a to na maturitní obory středních škol.

Kvůli EET nemají kamberští prodejnu potravin

Závažný problém řeší aktuálně již měsíc obec Kamberk. Obyvatelé této vsi nemají, kde v obci nakoupit základní potraviny. Provozovatelka krámku na konci února skončila. Nechtěla kupovat drahou pokladnu pro EET.

Zvoník Ladislav Leksa: Změna času je proti přírodě

/ROZHOVOR/ V noci na neděli se mění čas ze zimního na letní. Kdo by si myslel, že všechny kostelní hodiny potřebují při změně času ručně seřídit, ten by se mýlil. Hodiny v klášterním kostele sv. Josefa v Obořišti má na starosti místní řemeslník a také zvoník Ladislav Leksa. Už zhruba sedm let na nich přesný čas řídí družice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies