Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Náměstek hejtmana navrhne desatero na obnovu silniční sítě

Pardubice - Náměstek hejtmana Pardubického kraje Jan Tichý (ČSSD) chce prosadit deset kroků, aby kraj měl kvalitní silniční síť. Jde například o mýtné na silnicích nižších tříd, miliardovou půjčku, změnu rozpočtového určení daní nebo zapojení nezaměstnaných lidí do údržby silnic.

17.4.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografieFoto: Foto: Deník

ČTK to řekl Tichý. Jen silnice druhé třídy jsou z poloviny v havarijním a nevyhovujícím sta­vu.

„Pardubický kraj má nejnižší příspěvek na kilometr silnic, dlouhodobě jsou silnice podfinancované. Pořizovací hodnota našich silnic je 32 miliard korun, což je 60 procent majetku kraje,“ řekl Tichý.

Náměstek navrhuje půjčit si půl miliardy od Evropské investiční banky a půl miliardy vydat v obligacích. To je první krok z desatera, který se prý dá učinit poměrně rychle. V anketě se zeptá lidí, jestli s tím budou souhlasit, zároveň jeho návrh musí podpořit rada a zastupitelé. Kraj si už v minulosti otevřel úvěr 2,1 miliardy korun a hejtman Radko Martínek řekl, že by se už kraj dál zadlužovat neměl.

O sekání trávy by se mohli starat lidé v evidenci úřadů práce

Vážení kamionů a mýtné by zajistilo, že by po silnicích nejezdily těžké nákladní vozy a dál je neničily. Náměstek Tichý také navrhuje změnit kategorizaci krajských silnic. Silnic druhých tříd by bylo mnohem méně, staly by se silnicemi třetí třídy a řada z nich bych přešla po generální opravě pod správu obcí.

Úspory lze podle náměstka nalézt v efektivnější zimní a letní údržbě. Zejména v létě by se o sekání trávy a sběr odpadků mohli starat lidé v evidenci úřadů práce. Dlouho se také hovoří o změně rozpočtového určení daní. Kraj má sice jednu z nejhustších silniční sítí, ale málo obyvatel. Silničáři mají ročně na údržbu přibližně 350 milionů korun a přitom by potřebovali až 900 milionů korun.

„Kraj by měl také vlastnit obalovnu na výrobnu směsí, byl by větší tlak na cenu, dostala by se na reálnou úroveň,“ řekl Tichý.

Tichý: Z těch deseti bodů jsme osm kroků schopni provést

Pomohla by i změna vyhlášky, která by jasně stanovila, jaká auta mohou po silnicích druhé a třetí třídy jezdit. Pokud v regionu funguje velký podnik či logistické centrum, měly by se na obnově povrchu vozovek podílet. A stejně jako na regionální železniční dopravu kraje dostávají od státu vyrovnávací příspěvek, měly dostávat i na silnice. Státní fond dopravní infrastruktury by měl víc přispívat na krajské silnice, „jinak za chvíli nebudeme mít po čem jezdit“, dodal Tichý.

„Myslím, že kromě rozpočtového určení daní a vyrovnávacího příspěvku je všechno ostatní reálné. Z těch deseti bodů jsme osm kroků schopni provést,“ řekl Tichý.

Autor: ČTK

17.4.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Osm jednotek hasičů bojovalo v noci na pátek s požárem starého domu u náměstí ve Vranově nad Dyjí.
14

Požár barokního mlýna ve Vranově teď šetří policie. Majitel jedná o rekonstrukci

Americké bombardéry nad Korejským poloostrovem
27

Jižní Korea a Spojené státy zahájily každoroční společné vojenské cvičení

Pláčete nad červivým ovocem? Odvezte ho do palírny

Červivé ovoce zavařovat nebudete, ale byla by škoda ho vyhodit. Může z něho být totiž dobrá pálenka. V článku vám nastíníme stručný postup, jak plody na pálení připravit.

Nabarvené ptáče je dřina. Musí se dělat srdcem

/REPORTÁŽ/ Letní požár obilného lánu za Konstantinovými Lázněmi vyhlížel jako scéna z filmu. Do adaptace knihy Nabarvené ptáče by sedl jako ulitý. Šlo ale o přírodní divadlo. Režisér Václav Marhoul ten den točil vizuálně krotší záběry. „Kozácký nájezd je teprve před námi,“ shrnul lakonicky.

K ochraně rysů v Evropě se spojí šest zemí včetně Česka

Tři evropské rysí populace včetně té na Šumavě budou v následujících třech letech sledovat odborníci ze šesti zemí, kteří vytvoří strategii pro mezinárodní ochranu tohoto silně ohroženého druhu. Projekt s názvem 3Lynx připravilo ministerstvo životního prostředí a bude stát asi 2,3 milionu eur, největší část půjde z evropských peněz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení