Vjezd mají povolen pouze autobusy, zásobovací a záchranářské vozy a cyklisté.

Lidé ve městě se však začínají dělit na dva tábory – jedni by rádi, aby zmiňovaný úsek byl uzavřen nastálo, druhá skupina se nemůže dočkat, až bude průjezd opět povolen. K této nejednotě se vyjádřil náměstek primátora Michal Novák: „Je zbytečné v současné době spekulovat o uzavření mostu M8 do budoucna a natrvalo, neboť takovému kroku by nepochybně musel předcházet nový plán dopravní infrastruktury ve městě, který by měl být podpořen širokým konsensem ze strany občanů.“

Dodal, že si osobně dovede představit i nějaký způsob referenda, neboť z dopisů a e-mailů, které do dnešního dne obdržel, je zřejmé, že tato problematika je vnímána dosti rozporuplně.

„Část občanů by jednoznačně byla pro zachování omezení i do budoucna – a to z důvodu snížení hluku i emisí. Další část občanů si žádá zachování průjezdnosti, jak tomu bylo doposud,“ řekl náměstek.

Oprava mostu M8 na třídě TGM pouze časově předchází dlouhodobě plánované rekonstrukci mostu M7 – takzvané Rubikovy křižovatky. Tato oprava byla zařazena i do programového prohlášení rady města, a to z důvodu velmi špatného stavu tohoto stěžejního dopravního uzlu (aktuálně stupeň 5). Dle vyjádření statika je oprava již od roku 2009 na místě.

„S opravou bychom sice teoreticky mohli počkat ještě jeden či dva roky, ale za tuto dobu by se však zmiňovaný most zcela jistě dostal na havarijní stupeň 7. Pak by bylo nezbytné most uzavřít celý a nést rovněž rizika z toho vyplývající,“ uvedl Novák.

Další stavba

Rovněž existují i jiné důvody, které vedly k ustanovení termínu oprav mostu na letošní rok. Dle vyjádření Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Moravskoslezského kraje čeká Frýdek-Místek další velká stavební akce.

„V příštím a následujícím roce dojde k opravě estakády, tedy hlavního průtahu městem. Most M7 je stěžejní dopravní uzel, který nemůže být uzavřen souběžně s rekonstrukcí tohoto úseku. Pokud bude oprava estakády probíhat v letech 2012 až 2013, je zřejmé, že s opravou mostu M7 není možné z výše uvedených důvodů čekat do roku 2014,“ dále informoval Novák s tím, že právě proto byla tato oprava upřednostněna a posunuta již do roku letošního a počátku roku příštího, tedy dříve než započne oprava plánovaná ŘSD Moravskoslezské­ho kraje.

Řidiči se tedy budou muset ozbrojit notnou dávkou trpělivosti a vystát si v kolonách při průjezdu městem a objížďkách ještě mnoho času. Počítat s prodlevou budou muset také například i zákazníci využívající vozů taxislužby.

„Už před čtyřiceti lety uzavřeli cestu přes koleje, protože to bylo špatně pro jeden žebřiňák a dva Spartaky. Teď z toho udělali hlavní „štrase“ včetně toho, že se tam staví McDonald, což znamená vjezd a výjezd vozidel stavby, které tudy musí jezdit. Tvoří se zde nepředstavitelné kolony,“ popisuje situaci nejmenovaný majitel taxislužby.

„V případě bourání haly bude silnice enormně vytížená, a to si zřejmě vůbec nikdo neuvědomuje. Zákazníci, kteří budou jezdit do McDonaldu vjedou a nikdy nevyjedou, protože tam není připojovací pruh. Z Hyundaie jezdí dlouhé vlaky, milion vagonů a dvě lokomotivy. Já vždycky říkám – začátek je v Bašce a konec ve Frýdku. Všechna auta musí čekat, až přejedou vlaky z Hyundaie. A ty jezdí jeden za druhým. To nemluvím o tom, když se střídá vlak s Těšína a odstavuje se na jinou kolej. Současná situace je prostě hotové neštěstí,“ komentoval dopravní neutěšený stav taxikář.

Havarijní stav mostu M8 je tedy úspěšně odstraněn, nosníky, které byly za hranicí své životnosti jsou zabezpečeny. Jak sám zhodnotil náměstek Novák – oprava mostu M8 probíhala za pět minut dvanáct. Nyní je vše ve fázi příprav rekonstrukce mostu M7 – Rubikovy křižovatky.

„V současné době budou probíhat zhruba měsíc přípravné práce s tím, že následně proběhne rekonstrukce samotná. Termín je plánován na konec srpna až září, kdy most bude vždy dle postupu prací částečně uzavírán tak, aby komplikace v dopravě byly co možná nejmenší,“ uzavřel náměstek, který zároveň děkuje lidem za trpělivost a žádá o ještě větší míru tolerance při opravách.

ZUZANA MORAVCOVÁ