VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nebe rozvířily špičky evropské akrobacie

Chrudimsko - Na skutečském letišti začalo v sobotu třídenní soustředění úřadujících leteckých mistrů světa v akrobatickém létání. Veřejnost se tak po oba víkendové dny mohla kochat ukázkami špičkových dovedností čtyř zahraničních pilotů z Francie, Finska, Španělska a Brazílie. Pátým členem skupiny je český reprezentant a mistr světa Martin Šonka. Program soustředění bude zakončen v pondělí.

10.8.2009
SDÍLEJ:
Fotogalerie
22 fotografií

Třídenní soustředění úřadujících leteckých mistrů světa v akrobatickém létání nabídlo ukázky špičkových dovedností čtyř zahraničních pilotů z Francie, Finska, Španělska a Brazílie. Pátým členem skupiny je českFoto: Martin Pavliš

Návštěvníkům skutečského letiště se o víkendu tajil dech při pozorování vystoupení leteckých akrobatů. Od soboty 8. srpna do pondělí 10. se totiž na místním letišti konaly vyřazovací soutěže v této zajímavé disciplíně.

Několik desítek návštěvníků místního letiště tak mohlo shlédnout ukázky umění současných nejlepších akrobatických letců Evropy. Soutěže se zúčastnili zástupci Francie, Španělska, Portugalska, Slovinska a Finska. Nechyběl ani zástupce domácích mistrů Martin Šonka, který nedělní program svým špičkovým vystoupením zahajoval.

Pilot vážící 1 tunu

Oko diváka si tak smlslo na nevšedních obratech letounů, strmých stoupáních, vývrtkách, či střemhlavých klesáních. O úctyhodných schopnostech pilotů hovoří i fyzikální veličiny. „Při těchto mistrovských kouscích totiž přetížení působící na letoun a pilota dosahuje až neuvěřitelných 11 G. To je jako by pilot vážil jen stěží představitelnou jednu tunu,“ oznamuje moderátor nedělního programu a člen Aeroklubu Skuteč Pavel Schwär.

O tom, že akrobacie není pro „bábovky“, ale je náročným vrcholovým sportem, svědčí i další fakt. „Během dvacetiminutového vystoupení pilot v průměru ztratí dva a půl litru vody, kterou vypotí,“ dodává Pavel Schwär.

Ani speciálně vyrobené letouny někdy nevydrží

Stejnému náporu však čelí i jemná mechanika letounů. Na klasických aeroplánech používaných sportovními letci, jako například na oblíbených malých Cessnách či na stálicích českých letišť Zlínech 42 a 43, není možné tento náročný sport provozovat. Letečtí akrobaté proto používají speciální stroje zvládající takový nápor. Zhusta tak „sedlají“ stroje ruské výroby Suchoj, masivní jednomístná letadla s velmi vysokým výkonem. Náročným podmínkám vzdušných manévrů však mnohdy ani speciální letouny pro akrobacii neodolají. Na místě je poté bleskové bezpečné přistání.

Stalo se tak i ve Skutči při nedělním programu zástupkyni Francie. Třicetiletá pilotka Katrin, mimojiné i pilotka Boeingu 747 Jumbo Jet, totiž při svém vystoupení svůj „Suchoj“ natolik potrápila, že byla nucena předčasně ukončit program a přistát. Spolu s leteckými kolegy pak její stroj dotlačili do hangáru, kde ke slovu přišli i letečtí mechanici. Ti si poté v hangáru s útrobami speciálu pohledné Francouzky museli „řádně pohrát“.

10.8.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

EET ilustrační foto
5

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Ilustrační foto.

Policie v Porsche. Muži zákona jezdí zabavenými auty

Pohledem Realistů: Naše ambice jsou realistické

V minulých dnech jsme začali s představováním naší strany. Máme za sebou Prahu, Ostravu a Brno, další místa nás čekají. Svým příznivcům i široké veřejnosti podrobně vysvětlujeme svá východiska, plány i cíle. I naše ambice. 

DOTYK.CZ

Evropa, daňový ráj to na pohled

Španělsko a další země EU by podle MMF hospodařily s přebytkem. Kdyby část jejich daní nemizela za hranicemi.

Deště a tající sníh zvedají na desítce mít v Česku hladiny toků

Povodňový stupeň pohotovosti dnes brzo ráno hlásily tři měřicí stanice, Dalečín a Veverská Bítýška na Svratce a Pertoltice na Liberecku na Panenském potoce. V některých případech za to může nahromaděný led. Vyplývá to z informací Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Změnit trasu při cestování po Brně budou muset řidiči starých automobilů pokud magistrát zavede nízkoemisní zóny. Jejich studii v úterý brněnští radní schválili. Auta s vysokým množstvím škodlivin ve výfukových plynech podle plánu čeká zákaz vjezdu do významné části města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies