Návštěvníkům skutečského letiště se o víkendu tajil dech při pozorování vystoupení leteckých akrobatů. Od soboty 8. srpna do pondělí 10. se totiž na místním letišti konaly vyřazovací soutěže v této zajímavé disciplíně.

Několik desítek návštěvníků místního letiště tak mohlo shlédnout ukázky umění současných nejlepších akrobatických letců Evropy. Soutěže se zúčastnili zástupci Francie, Španělska, Portugalska, Slovinska a Finska. Nechyběl ani zástupce domácích mistrů Martin Šonka, který nedělní program svým špičkovým vystoupením zahajoval.

Pilot vážící 1 tunu

Oko diváka si tak smlslo na nevšedních obratech letounů, strmých stoupáních, vývrtkách, či střemhlavých klesáních. O úctyhodných schopnostech pilotů hovoří i fyzikální veličiny. „Při těchto mistrovských kouscích totiž přetížení působící na letoun a pilota dosahuje až neuvěřitelných 11 G. To je jako by pilot vážil jen stěží představitelnou jednu tunu,“ oznamuje moderátor nedělního programu a člen Aeroklubu Skuteč Pavel Schwär.

O tom, že akrobacie není pro „bábovky“, ale je náročným vrcholovým sportem, svědčí i další fakt. „Během dvacetiminutového vystoupení pilot v průměru ztratí dva a půl litru vody, kterou vypotí,“ dodává Pavel Schwär.

Ani speciálně vyrobené letouny někdy nevydrží

Stejnému náporu však čelí i jemná mechanika letounů. Na klasických aeroplánech používaných sportovními letci, jako například na oblíbených malých Cessnách či na stálicích českých letišť Zlínech 42 a 43, není možné tento náročný sport provozovat. Letečtí akrobaté proto používají speciální stroje zvládající takový nápor. Zhusta tak „sedlají“ stroje ruské výroby Suchoj, masivní jednomístná letadla s velmi vysokým výkonem. Náročným podmínkám vzdušných manévrů však mnohdy ani speciální letouny pro akrobacii neodolají. Na místě je poté bleskové bezpečné přistání.

Stalo se tak i ve Skutči při nedělním programu zástupkyni Francie. Třicetiletá pilotka Katrin, mimojiné i pilotka Boeingu 747 Jumbo Jet, totiž při svém vystoupení svůj „Suchoj“ natolik potrápila, že byla nucena předčasně ukončit program a přistát. Spolu s leteckými kolegy pak její stroj dotlačili do hangáru, kde ke slovu přišli i letečtí mechanici. Ti si poté v hangáru s útrobami speciálu pohledné Francouzky museli „řádně pohrát“.