Jde to jako po másle, může si zatím mnout ruce osádka razicího štítu Viktorie, který mezi Kyšicemi a Plzní právě hloubí druhý tubus budoucího železničního tunelu.

Při ražbě prvního na stavbaře Metrostavu čekal pod Homolkou a Chlumem neznámý terén, teď už přece jenom věděli, nač se připravit. A tak mohli za dva měsíce vyrazit téměř 800 metrů z celkové délky 4,1 kilometru. Vloni jim necelých 300 metrů trvalo čtvrt roku.

„K dnešnímu dni je vyraženo 786 metrů severního tunelu a postavených 396 prstenců definitivního ostění. Za listopad se vyrazilo 380 metrů tunelu, nejrychlejší postup byl 34 metrů za den," popisuje práce vedoucí ražeb Štefan Ivor.

Ražba prvního tubusu- začala v únoru 2015 u Kyšic, v září 2015 byla v polovině, v červnu 2016 prorazil razicí štít na plzeňské straně Chlumu
- práce nejprve znepříjemňovaly přívaly spodní vody, poté skála pod Chlumem tvořená velmi odolnými spility, která byla ještě tvrdší, než se čekalo a kvůli níž se finiš několikrát odložil – nejprve z půle března na duben, poté z dubna na první dva červnové týdny
- když ražba skončila, stavbaři štít rozebrali, přepravili zpět ke Kyšicím a začali znovu 

Stavbaři počítali s tím, že prvních 300 metrů bude kritických. Ale nakonec nebylo. „Podařilo se je zvládnout díky opatřením, která jsme přijali na základě zkušeností z ražby jižního tunelu," potvrdil Ivor.

Deník navštívil nejdelší železniční tunel v České republiceZdroj: DENÍK/Zdeněk VaizRažba prvního tubusu trvala šestnáct měsíců a skončila letos v červnu. Ražba druhého začala na konci září. Stavbaři tehdy odhadli, že by mělo být hotovo do konce příštího roku, ale příliš optimističtí být raději nechtěli a nečekali, že budou postupovat rychleji. „Pod zemí nikdy nevíte, na co narazíte," řekl tehdy stavbyvedoucí.

Tunel, který bude nejdelším v republice, vzniká v rámci modernizace trati Plzeň – Rokycany patřící do modernizace vnitrostátního III. tranzitního železničního koridoru. Trasu z Plzně do Rokycan má vlakům zkrátit o 6,1 kilometru. Vlaky by jím mohly jezdit už v roce 2018.