VYBERTE SI REGION

Nejezděte autem. Zkuste kolo

Praha - Zaměstnanci divadel, ambasád a dalších společností přestávají jezdit do práce automobily. Budou spolu soupeřit.

23.3.2011 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Ivan Babej

Jezdit na kole je normální, a to dokonce i v Praze. Právě o tom se snaží dlouhodobě přesvědčit veřejnost propagátoři cyklistiky. A jak na kolo lidi nalákat tak, aby s ním jezdili jako s běžným dopravním prostředkem do práce?

Pomoci má nová kampaň, přesněji soutěž, jejíž obdoba například v Maďarsku nalákala do sedel na deset tisíc cyklistů.

Iniciativa Auto*Mat včera odstartovala soutěž Do práce na kole.

Šance na to vytlačit z přeplněných silnic auta a prosadit více kol je veliká. Podle průzkumů by Pražané mohli na kole vykonat mezi 8 až 15 procenty z celkového počtu jízd, tedy třeba jako v německém Berlíně či Hamburku. Přitom v současné době jsou to v našem hlavním městě jen necelá dvě procenta.

„Do současné doby se do soutěže přihlásila například divadla Ponec a Archa, ale také ambasády Dánska, Švédska a USA a další soukromé firmy,“ uvedla Iva Nevečeřalová, manažerka soutěže z Auto*Matu. Uvedla, že už nyní je sestaveno 20 cyklotýmů a další se mohou hlásit až do 28. dubna.

Ve hře jsou ceny

Každý tým bude sbírat body za najeté kilometry na kole do a z práce, samozřejmě se bude soutěžit o ceny. Další body lze získat za to, jak je zaměstnavatel k cyklistům přívětivý, má-li na pracovišti stojany na kola či garáž, sprchy a podobně.

Novou kampaň podporují i známí ekonomové Tomáš Sedláček a Jan Bureš, kteří jezdí do práce na kole dlouhodobě, či Slavomír Lener, šéftrenér hokejového svazu.

„V metropolích západní Evropy se stala cyklistická doprava dávno módním trendem a počet lidí na kolech stále vzrůstá. I v Praze čísla rostou, ale chceme, aby rostla ještě rychleji. Vždyť cyklistika v Praze nejen zlepšuje životní prostředí, peníze, ale hlavně to lidé dělají i pro své zdraví a zlepšují si kondici,“ pokračovala Nevečeřalová.

A samozřejmě v centru v podstatě není rychlejšího dopravního prostředku, než je kolo. Auto*Mat nabízí pomoc s výběrem pohodlné trasy i manuál pro bezpečnou jízdu po pražských ulicích. Je prokázáno, že na cesty do čtyř kilometrů je kolo ve městě nejrychlejším dopravním prostředkem.

Cyklistika ve světě

I když se kampaň může jevit jako výstřední, v řadě moderních metropolí Evropy je doprava na kole běžná a úředník na kole v obleku není ničím výjimečný.

Ole E. Moesby, dánský velvyslanec v ČR: „V Dánsku patří jízda na kole mezi nejoblíbenější způsoby městské dopravy. Devět z deseti Dánů vlastní jízdní kolo a v Kodani jezdí do práce na kole přibližně 36 procent obyvatel,“ říká velvyslanec, který sám často jezdí po Praze na kole.

Obdobné je to například i ve Švédsku. Odkud má zajímavé vzpomínky Slavomír Lener, který zde trénoval hokejové týmy: „Na kole se hodně jezdilo, jak ve městě Lulea, tak v Linköpingu, který je takovým hlavním městem cyklistiky ve Švédsku. Zde jezdí na kolevelká většina všech obyvatel. Dokonce i hráči, které jsem trénoval, přijížděli na zápas na kole. Nedovedu si zatím představit, jak tady tímto způsobem jednou na zápas hráči Sparty či Slavie. Tam je to zkrátka životní styl. Na kole jsem tam také jezdil a stejné to třeba bylo i v kanadském Calgary, kde jsem vyjížděl i za mrazu a jezdil 15 kilometrů do práce a zpět,“ řekl o svých zkušenostech Lener.

A na kole mnoho let jezdí také Jiří Štěpán, z IT společnosti, která se také do soutěže zapojila: „Z Kladna, kde žiju, jsem byl zvyklý, že se na kole všude pohodlně dostanu a stejně jsem chtěl jezdit i v Praze. Cesty, které zde na kole absolvuji, například mezi Letnou a Karlínem, či Smíchovem a Dejvicemi, jsou velmi rychlé. Firma už nám dokonce koupila i kolo, které můžeme používat při cestách za klienty. Také máme garáž a několik sprch,“ uvedl Štěpán.

Zájemci o zapojení do soutěže se mohou registrovat až do 28. dubna na stránkách www.dopracenakole.net. Samotná soutěž o zelené kilometry bude probíhat od 29. dubna do 29. května.

Jak se jezdí na kole u nás a v Evropě

Podíl cest ujetých na kole v různých zemích Evropy:

Země Podíl cest na kole (%)
Nizozemí 27
Dánsko 17
Švédsko 13
Německo 12
Finsko 6
Francie 4
ČR 3,1
Velká Británie 2
USA 1

Data: Internet (údaje ČR z roku 2001, ostatní země 2007 – 2008)
Města nad 250 000 obyvatel a podíl cyklistické dopravy na uskutečněných cestách.

Město Podíl cest na kole Údaj za rok
Kodaň 36% 2004
Amsterodam 22% 2004
Drážďany 17% 2008
Berlín 13% 2008
Stockholm 7% 2004
Vídeň 5% 2010
Budapešť 2% 2004
Praha 1,8 % 2010

Zdroj: http://en.wikipedia.org/…/Modal_share

Čtěte také: Průzkum: Pražané dávají přednost MHD před autem

Autor: Lukáš Marek

23.3.2011 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Areál nymburské nemocnice.
1 4

Nemocnice Nymburk: Pacient zemřel kvůli chybě jednotlivce, ne péče

Sebevražda. Policie ČR. Ilustrační snímek.
1

Tragédie: Mladá žena se střelila do hlavy

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Hosté plesu Zemanových mohou opět vyhrát večeři s prezidentským párem

Praha - Návštěvníci pátečního charitativního plesu Miloše a Ivany Zemanových na Pražském hradě budou moci opět vyhrát večeři s prezidentským párem, divočáka z lánské obory nebo vstupenky na koncert Karla Gotta. Právě vystoupení "zlatého slavíka" bude jedním z vyvrcholení plesu. Předtančení se, stejně jako loni, ujme prezident se svou manželkou, řekl mluvčí Hradu Jiří Ovčáček.

Čínský prezident chce zakázat a zničit všechny jaderné zbraně

Všechny jaderné zbraně by měly být zcela zakázány a zničeny. V sídle OSN v Ženevě to dnes řekl čínský prezident Si Ťin-pching, jehož země patří mezi jaderné velmoci.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies