VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nový most u Malého jezu budí odpor a zděšení

České Budějovice – V pondělí má veřejnost poslední šanci vyjádřit se ke změně územního plánu

10.6.2011
SDÍLEJ:

Malý jez na Malši kolem roku 1958. Foto: Archiv Jana Schinka

Zděšení a odpor, to jsou dvě slova, která nejčastěji napadají některé obyvatele budějovických ulic L. M. Pařízka a Roudenská při představě, že se jim pod okny povalí proudy aut. Podobný názor má třeba i část obyvatel Mladého. Obavy se týkají plánů radnice na nový most u Malého jezu a dopravní trasu, která by vedla z Litvínovic do Mladého a v budoucnu na zanádražní komunikaci.

Plány města odmítá i petice, pod kterou rychle přibývají podpisy. „Podepsali jsme zrovna včera petici spolu se sousedy, protože s tím zásadně nesouhlasíme,“ říká matka tří dětí Eva Došková z Roudenské ulice. „Naše lokalita je jedním z mála míst, kde je klid, zeleň a unikátní příroda na obou březích Malše.“ Místo, nepříliš vzdálené od centra, a přitom vhodné k rekreaci a odpočinku, by nevratně změnilo svůj ráz.

Podobně mluví i Jan Sekyra z Pařízkovy ulice. „Jsem jednoznačně proti, protože by tak došlo k znehodnocení téhle výjimečné lokality,“ myslí si Jan Sekyra. „Byl bych rád, kdyby se navrhovaný proces zastavil. Čekám od zdejších lidí velký odpor. Doufám, že nebudou lhostejní,“ dodal Sekyra.

Politici obhajují novou dopravní trasu, kterou má nyní upřesnit změna územního plánu, snahou po řešení dopravní situace ve městě. Měl by vzniknout obchvat na jihu Budějovic.

Tři nové mosty

Současná změna má upřesnit to, co bylo v územním plánu zachyceno v roce 2000. Obyvatelé postižených ulic se ale brání možnému nárůstu dopravy.

Několik set podpisů, možná až tisíc, už je pod peticí, která změnu územního plánu odmítá. Podpisy přibývají docela rychle. „Nás to sbírá poměrně dost – deset, dvanáct lidí,“ říká jeden z iniciátorů petice proti mostu u Maláku Tomáš Mráz. „Já sám mám přes dvě stě podpisů,“ říká Mráz a dodává, že cílem petice je plán na nový most u Maláku úplně zarazit. Podle Mráze bude doprava zatažena do dalších, dosud klidných oblastí města a hlavním tahům se až tolik neuleví. Pokud už město chce dělat jižní obchvat, mělo by podle Mráze najít cestu mimo hustě obydlené oblasti.

Do zastupitelstva se schvalování změny územního plánu dostane pravděpodobně na podzim. Pokud nebude zastaveno námitkami odpůrců. Jednotlivé zastupitelské kluby ještě k věci stanovisko nezaujaly.

„Na klubu jsme o tom ještě nejednali, ale osobně si myslím, že musíme hledat taková řešení, která budou ve prospěch všech obyvatel města. A v tomto případě se rozmělní doprava,“ uvedl k nové dopravní trase, která je plánovaná na jihozápadě města, šéf klubu ODS Vladimír Brůha.

„Klub TOP 09 se zabýval úsekem kolem nemocnice a já osobně jsem jednal s představiteli nemocnice, aby tato oblast zůstala v klidové zóně,“ řekl předseda klubu zastupitelů topky Tomáš Bouzek. „Provoz přes most bude zřejmě dvousměrný, ale v oblasti kolem nemocnice by měl být jednosměrný,“ zmínil Bouzek.

Stanovisko zatím nezaujali ani sociální demokraté. „Klub o tom ještě nejednal,“ uvedl náměstek primátora Miroslav Joch. Dodal, že sám v lokalitě žije a k Malému jezu chodí s rodinou na procházky. Nový most by podle něj působil u Maláku rušivě, ale Joch připomněl, že pokud se má řešit doprava ve městě, někdo musí nepříjemná rozhodnutí udělat.

Další jednání

Mírnou skepsi k plánovanému dopravnímu řešení dává najevo primátor Juraj Thoma (OPB). „Budeme chtít vědět, jestli k navrhovanému řešení skutečně neexistuje žádná jiná varianta. Už na jednání rady města a rady kraje jsme se shodli, že tato varianta je problematická,“ uvedl Thoma. Primátor dodal, že o celém problému se ještě bude jednat na radě města.

Dvě stránky problému vidí za klub KSČM Ivan Nadberežný. „Klub o tom zatím nejednal. Určitě se k problému vrátíme, protože v poslední době vznikají další otázky, které se dopravního skeletu týkají,“ zmínil Nadberežný. „Chceme hájit zájmy občanů, ale jde také o to, aby se nebrzdily dopravní stavby, aby se dopravní problematika ve městě skutečně řešila,“ naznačil Nadberežný dva pohledy, které je třeba podle jeho názoru nějak skloubit.

Nadberežný ale připomněl, že návrh vychází z územního plánu schváleného v roce 2000. Ten se nyní pouze dílčím způsobem upravuje. Například most pro pěší a cyklisty, navazující na ulici L. B. Schneidera, se má stát mostem pro automobilovou dopravu. Mezi papírnami a nemocnicí pak má vzniknout propojovací komunikace II. třídy, která by spojila dvě ramena obchvatu – ulici L. B. Schneidera s ulicí Papírenskou.

Přes Vltavu by totiž podle současných záměrů radnice měly vzniknout u papíren dva mosty nedaleko od sebe, oba pro automobilovou a další dopravu. Třetí most na nové trase by vznikl u Malého jezu.

Právě tři mosty jsou jedním z velkých otazníků navrhovaného řešení. Problém je, kdo by je zaplatil. Město si na takové sousto těžko může troufnout.

Pohublá kasa

Náklady by se pohybovaly jistě v řádu mnoha stovek milionů korun a městská kasa je v poslední době poněkud pohublá. „Nedokážu si představit, že by takovou akci financovalo město České Budějovice,“ odpověděl na dotaz Deníku po peněžních možnostech města náměstek primátora Miroslav Joch (ČSSD).

Doplnil také, že budoucí úpravy silnic a nové mosty by jako trasy vyššího významu měly jít investičně za Jihočeským krajem.

„Ta myšlenka je v plenkách,“ naznačil Joch, že diskuse o nových dopravních trasách a jejich financování je teprve na počátku. Zásadní stanovisko zatím k věci nezaujal ale ani kraj. „Není to otázka krajských investic. Všechno závisí na změně územních plánů. Kraj se snaží metropoli pomoci, ale nyní jde o to, jestli město České Budějovice toto dopravní řešení prosadí,“ uvedl vicehejtman Martin Kuba.

Kromě několika tisíc obyvatel Budějovic, kteří bydlí v ulicích na nově plánované dopravní trase, by se změna dopravních poměrů mohla dotknout i nemocnice. V její těsné blízkosti by měla frekventovaná komunikace vést, a tak záměry města sleduje. Zásadně proti ovšem není. „Tuto záležitost jsme již dříve připomínkovali. Bude–li město na naše podněty brát ohled, není důvod tomuto záměru bránit,“ uvedl mluvčí nemocnice Jan Dušek.

Veřejné projednávání změny územního plánu se koná v pondělí na radnici od 15 hodin.

EDWIN OTTA, RADEK GÁLIS, RICHARD VLASÁK

10.6.2011
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Barbora Strýcová
10 6

Sprosté nadávky, výhrůžky. Strýcová odkryla druhou tvář tenisu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
11

Babiš už opět zrušil návštěvu České televize. Mám důležitější věci, sdělil

AUTOMIX.CZ

Hammond už zase řídí. Jeho nový stroj jezdí na elektřinu a má extra vychytávku

Od nehody Richarda Hammonda uplynuly dva týdny a slavný moderátor už je dávno doma. A dokonce zase řídí.

DOTYK.CZ

Česká agentura veze z Cannes několik cen. Za kampaň pro časopis, co už nevychází

Čím jsou pro světový film ceny americké filmové akadamie Oscar, tím je pro evropskou reklamu mezinárodní reklamní festival Cannes Lions. Koná se vždy koncem června ve francouzském letovisku Cannes a v posledních letech je na něm úspěšná česká pobočka reklamní sítě Young & Rubicam.

Vyplašená zvěř, zničené porosty. Čtyřkolky dělají vrásky myslivcům

Majitelé čtyřkolek a terénních motorek přídělávají každoročně vrásky myslivcům i správcům lesů. Jejich hlučné stroje totiž plaší zveř a ničí lesní porosty a půdu. V boji proti jejich „řádění" jsou však lesníci i myslivci často bezmocní.

AKTUALIZOVÁNO

Tragická sobota. Na silnicích zemřelo devět lidí, letos nejvíc

Sobotní dopravní nehody si vyžádaly devět lidských životů, což je letos dosud nejvíce v jednom dni. Umírali při nich lidé v autech, motocyklisté, chodci i cyklisté. Dosud byl nejtragičtějším dnem na českých silnicích pátek 16. června, kdy zemřelo šest lidí. Vyplývá to z předběžných policejních statistik.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies