VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Nymburk se dočkal obchvatu

Nymburk - V pondělí ve 13 hodin byl spuštěn silniční obchvat kolem Nymburka. Řidiči se dočkali, centrum města se zklidní.

4.10.2010
SDÍLEJ:
Fotogalerie
35 fotografií

V pondělí 4. října ve 13 hodin projela první auta po nymburském obchvatu.Foto: DENÍK/ Milena Jínová

Je to tady! To, o čem snili Nymburáci už v roce 1990, kdy se s obchvatem Nymburka mohlo začít, se v pondělí po třinácté hodině stalo skutečností. Šestikilometrová druhá etapa obchvatu byla slavnostně zprovozněna. První auta už v něm otiskují vzorek svých pneumatik.

Po dvou letech se to povedlo. Nymburk a okolní vesnice si to zaslouží, padalo z mnoha úst různých řečníků. „Obchvat ulehčí dopravě v Nymburce, kde se historické centrum konečně zbaví neustávajících kolon kamionů a vozidel. Ty svým hlukem a exhalacemi snižují jeho základní funkci jako kulturního, obytného a obchodního zázemí města,“ řekla v úvodu slavnostního otevření mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková.

Zácpu si aktuálně v pondělí ještě před otevřením zažil i ředitel ŘSD Jiří Švorc. „Vnímám tuto stavbu jako důležitou, teď jsem musel vystát na silnici dlouhou frontu aut. Obchvat Nymburku jednoznačně pomůže,“ vyjádřil Švorc.

Poslední terénní úpravy dokončí za provozu

Podle Švorce jsou ještě nezbytné terénní úpravy, které jsou momentálně pod vodou a nepodařilo se je dokončit.

Celý obchvat je dlouhý 8,4 kilometru, připočítáme–li k šestikilometrové trase délku první etapy, kterou bylo především přemostění Labe u Chvalovic.

Obchvat čítá 5 mostů v délce 300 metrů, jednu mimoúrovňovou křižovatku a jeden kruhový objezd, který je už ale nějaký čas v provozu.
Druhá etapa obchvatu stála 1,3 miliardy korun.

Šestikilometrová druhá etapa trvala i přes letošní extrémní počasí dva roky. Kladívkem se klepalo přesně v říjnu 2008. Stavba obchvatu jako takového vypukla v říjnu roku 2004.

Myšlenka na obchvat tu byla už 80 let

Nymburk měl donedávna pouze kamenný most přes Labe, který ovšem nevyhovuje jak z hlediska možného zatížení, tak šířkou 8, 5 metru.
Starosta Ladislav Kutík se vrátil na začátek 90. let. „Už v roce 1990 mohla začít výstavba nymburského obchvatu, bohužel se tak nestalo.

Obchvatu se tehdy dočkala Čáslav. Myšlenka obchvatu je už stará tak 80 let a vznikla v nymburském autoklubu. Jsem rád, že se splnila touha všech motoristů,“ uvedl Ladislav Kutík.

Hodně lidí z politických, policejních a stavebních kruhů v pondělí otevíralo obchvat. Přišli se podívat i lidé z okolí. Jedním z nich byl Nymburák Jiří Čihák. „Zaplaťpámbu, že už to je. Věděl jsem o té variantě v roce 1990, kdy nám obchvat vyfoukla Čáslav. Jsem tady zatím na kole, ale odpoledne se určitě po obchvatu projedu,“ těšil se Čihák, který si slávu i fotografoval. Někteří lidé si ustřihli kousek pásky, která se stala symbolem otevření silničního obchvatu.

František Vávrů z Kovanic: Obchvat si projedu zítra. Dnes nám dělají chodníky
Bydlím v Kovanicích a přišel jsem se podívat na tu slávu. Nevíte, kdy na obchvat pustí auta? Jsem tady zatím na kole, ale zítra si to určitě projedu. Dnes nemůžu autem vyjet, dělají nám v Kovanicích zrovna chodníky. Doteď všechno jezdilo kolem nás. Spousta hluku, smogu, bylo to hrozné. Je to záslužný čin takový obchvat. Odlehčí to Nymburku i vesnicím kolem.

Autor: Lukáš Trejbal

4.10.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Útok před britským parlamentem
AKTUALIZUJEME
18 10

Teror před britským parlamentem: Útočník čtyři lidi zabil a 40 zranil

Ilustrační foto.
29

EET a fitness: trenéry čeká existenční dilema, zákazníky fronty

Zrychlí stavby? Politici chtějí vyšachovat ekology i spolky

Kuňkání žab zřejmě ještě více než dnes zanikne v hluku stavebních strojů. Důvod? Výhrady, které ke stavbám vyjadřují ekologové či různé občanské spolky, už brzy úřady nebudou tolik poslouchat. Připravit je o slovo může chystaná novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (tzv. EIA), která má omezit možnost vyjadřovat se tak jako dosud k chystaným velkým stavbám, jako jsou dálnice nebo továrny.

Katastrofa: Zelenina zdražila!

„Brutální zdražení potravin." „Salátová krize!" „Zákazníci zuří: Zelenina je moc drahá!" „Oběti letošní zimy: okurky, cukety, ledový salát." Češi jsou od počátku roku zásobováni katastrofickými zprávami o tom, jak letos zdražuje zelenina. Jeden by snad začal okopávat zanedbaný záhumenek či navezl na balkon pytle plné hlíny, aby si mohl vypěstovat pár rajčátek a nějakou tu okurku.

Poruchy spánku trápí stále více dětí. Mohou za to i chytré telefony

Ráno nedokážou vstát z postele a ze školy nosí horší známky. Neporadí si s běžným výkladem, který nedoprovází obraz. Ordinace dětských neurologů se stále častěji plní školáky, kteří jsou unavení a neudrží pozornost. Důvod je jednoduchý: české děti trpí poruchami spánku. Ty jim způsobují mobily a tablety.

Spíme málo. Trpíme proto nadváhou a depresemi

Spánek? Na ten jsem dlouho neměla čas, přiznává osmatřicetiletá manažerka Lenka Procházková. Snažila se totiž stihnout úplně všechno – práci si nosila domů, děti dirigovala hlavně přes telefon, k tomu se starala o nemohoucí rodiče. Během pracovního týdne strávila v posteli sotva pět hodin denně. Někdy musely stačit i čtyři hodiny. Dokud nepřišel zvrat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies