Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Stěhování aerosání Tatra

Praha - Jedním z největších exponátů chystané rozsáhlé výstavy Vynálezci a vynálezy, která se v nové budově Národního muzea v Praze uskuteční od 27. září do konce dubna příštího roku, budou aerosáně Tatra V 855 z roku 1942.

21.9.2011
SDÍLEJ:

Do přízemí budovy bývalého Federálního shromáždění se ve středu přestěhovaly aerosáně Tatra V 855 z roku 1942, které budou jedním z největších exponátů chystané rozsáhlé výstavy Vynálezci a vynálezy.Foto: Deník/Michal Bílek

V roce 1942 byli konstruktéři Tatry Kopřivnice pověřeni zcela unikátní zakázkou – vývojem motorových saní, které měla německá armáda s největší pravděpodobností používat na ruské frontě. Prototyp nesl označení V855 a jeho karosérie byla odvozena od osobních vozů T87 a T97. Od příštího úterý se tyto tzv. aerosáně stanou jedním z lákadel výstavy Vynálezci a vynálezy, jež bude v Nové budově Národního muzea (NM) otevřena až do 30. dubna příštího roku.

Podle Pavla Douši ze sekce historického muzea NM měly být tzv. aerosáně odpovědí na obdobný dopravní prostředek, který v té době již používal sovětská armáda. Tatrovácký výrobek byl ale do jisté míry luxusní a určen pro dopravu čtyř osob. Poháněl jej vzadu uložený, vzduchem chlazený osmiválcový motor, s výkonem zvýšeným na 100kW. Točivý moment se přes rozvodovku a spojku přenášel vertikálním hřídelem na dvoulistou vrtuli. Pohon v náročném terénu, couvání a brzdění umožňoval pomocný tlačný buben na výkyvném rameni, vybavený bubnovou čelisťovou brzdou.

Kontakt se zemí obstarávaly dva páry lyží, jež se ovládaly spodním ze dvou volantů. Horní s menším věncem ovládal zubové čerpadlo a hydraulický válec, který sloužil ke zdvihání a spouštění zadního tlačného bubnu. „Při výrobě repliky v roce 2009 bylo zjištěno, že se lyže při zatáčení naklánějí na stranu podobně, jako by je měl na nohou člověk. Zajímavé je i to, že při brzdění přecházejí přední lyže do pozice pluhu,“ popsal detaily stroje generální ředitel Národního muzea Michal Lukeš.

Na 200 exponátů

„Chceme na výstavě představit české vynálezce a věci vynalezené v českých zemích. Samozřejmě, že ne všechny, ale jen ty nejvýznamnější, jako je bleskosvod, oblouková lampa či Kaplanova turbína. Doplněny budou ale i o vynálezy takříkajíc všedního dne, jako je remoska, síťovka nebo verzatilka,“ řekl k chystané expozici Pavel Douša. Za opravdové unikáty či kuriozity označil pak právě aerosáně, či dálník, což byl motocykl s uzavřenou karosérií autora Jana Anderleho. U nás se tento stroj nikdy nedostal do výroby, ale dnes se vyrábí ve Švýcarsku a s úspěchem prodává v západní Evropě i v USA.

Opakem neúspěšného dálníku budou n a výstavě například kontaktní čočky od profesora Wichterleho, nebo polarografie od profesora Heyrovského. „Celkem ukážeme na 200 exponátů. Ale nejde jen o vynálezy, ale například také o předměty, jež dokládají život a osudy jednotlivých vynálezců. Nejsme technické muzeum, jde nám hlavně o představení autorů těch vynálezů,“ vysvětlil Douša.

Slavné i bizardní objevy českých vědců a vynálezců, kteří tvořili v období od 17. do 20. století, si budou moci návštěvníci nejen prohlédnout, ale některé také sami vyzkoušet. O vynálezcích z různých oborů – techniky, lékařství, chemie, biologie, zemědělství, tiskařství a humanitních věd – se dozvědí mnoho zajímavých věcí z jejich soukromého života. Například to, že Jaroslav Heyrovský jako dítě vymyslel se svým bratrem originální novoroční přání, které posílali svým kamarádům – rentgenový snímek ruky nebo akvarijní rybičky. Objevitel genetiky Johan Gregor Mendel zase sice vystudoval vídeňskou univerzitu, ale nepodařilo se mu složit závěrečné zkoušky.

Připraven je i doprovodný audiovizuální program, kreslené komiksy s životopisy vybraných osobností a tematické hry, na nichž si návštěvníci mohou prověřit svoji obratnost i vědomosti. Děti se v rámci hry Cesta za Nobelovkou seznámí se skutečnými životními příběhy našich vědců a vyzkouší si, jak by sami uspěly na poli vědy. Výstava také nabídne 3D animaci, která simuluje jízdu dálníkem. Pro nejmenší návštěvníky je připraven dětský ateliér.

Čtěte také: OBRAZEM: Mamut se odstěhoval do Počernic

Autor: Jan Horák

21.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Z Brna do Prahy nově jezdí více spojů. Dopravce FlixBus přidal nové autobusy (do zelena). Chce porazit dominantní RegioJet (žluté).
6

Souboj žluté a zelené. Cestující z Brna do Prahy svezou další autobusy

Lázně Bohdaneč. Fontána na Masarykově náměstí.
8

Lázně hlásí plno. Po letech škrtů se pustily i do oprav

Nepřekračujte červenou linii, varuje Jižní Korea severního souseda

Pokud Severní Korea vypustí mezikontinentální raketu s jadernou hlavicí, překročí "červenou hranici", prohlásil ve čtvrtek jihokorejský prezident Mun Če-in. Spojené státy jsou připraveny zasáhnout, ale slíbily, že jakoukoli vojenskou akci si dají schválit jihokorejskou vládou.

Pohledem Stanislava Šulce: Slyšet HDP růst

Výkon ekonomiky je stále obdivuhodnější. Tedy alespoň to tak vypadá u stolů makroekonomů, kteří sledují výlučně růst hrubého domácího produktu. Růst HDP o 4,5 procenta by nám mohli ostatní snad i závidět. Proti tomu však stojí rostoucí počet nespokojených lidí, kterým je růst HDP lhostejný, protože jej jednoduše neprožívají. Kvalita jejich životů stagnuje stejně jako platy, mírný růst vyváží stále sílící zdražování, které se zdaleka neomezuje jen na máslo.

RECENZE: Retro pro tátu. Strniště pro Jana Svěráka

Laskavé retro z těžké doby. Natočené podle klíče Obecné školy. To je v kostce nový film Jana Svěráka Po strništi bos, který režisér natočil spíš kvůli otci nežli kvůli sobě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení