Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Na Veteran Rallye v Kutné Hoře přijelo přes 30 unikátních vozů

Kutná Hora /FOTOGALERIE/ - Více než tři desítky nablýskaných krasavců se v sobotu sjelo do Kutné Hory na devátý ročník Veteran Rallye spojené se Srpnovým hodováním.

19.8.2017
SDÍLEJ:

Devátý ročník Veteran Rallye Kutná HoraFoto: Deník / Martinková Jana

Krásné vozy nejprve poměřily síly koní pod svými kapotami a zručnost svých posádek v dobových kostýmech v závodě do vrchu Kaňk, následovalo jejich obdivování na Palackého náměstí a pak spanilá jízda. Při ní si krásy starých vozů, z nichž jednomu bylo letos rovných sto let, mohli užít lidé v Miskovicích, Suchdole, Bečvárech, Horních Chvatlinách, Toušicích a Kouřimi, při zpáteční cestě pak krasavci projížděli přes Ždánice, Lhotky, Radlice, Horní Kruty, Dolní Kruty, Přestavlky, Březinku, Staňkovice, Uhlířské Janovice, Mančice, Onomyšl, Košice, Polánku, Malešov a Poličany. Zdolali tak nejprve 26 a poté dokonce 45 kilometrů.

Mezi automobily, které se na Veteran Rallye sjely, najdete opravdové unikáty. Třeba Petr Humhal přijel s Pragou Alfa vyrobenou v roce 1928. Auto s 27 koňmi pod kapotou má motor, který je první šestiválec vyráběný firmou Praga. Auto je vybavené posilovačem brzd a disponuje i takovými vymoženostmi, jako je automatické vracení ukazatele směru.
Rolls-Royce 2025 z roku 1932 přivezl pravidelný účastník kutnohorských závodů Jan Hron. Tento krasavec dokáže vyvinou maximální rychlost neuvěřitelných 122 km/hod. Prvním majitelem tohoto vozu byl konstruktér strojů na výrobu margarínu.

Další pravidelný účastník Otto Horníček přijel s automobilem Ford A z roku 1930. Toto vozidlo vyrobené v Kanadě pro belgický trh, po renovaci dovezené z Belgie v roce 2011, umí prý jet až 100 km/hod. Tento model navazoval na legendu automobilového průmyslu, tzv. Plechovou Lízínku. I tu bylo a bude možné vidět - František Znamenáček přivezl Lízu, tedy Ford T z roku 1914. 

Miroslav Jursík dorazil s limuzínou Walter Junior z roku 1934. Toto auto přijelo po vlastní ose až z Českých Budějovic. Trasu 80 kilometrů urazilo za 5,5 hodiny.
Se stejným vozem, ale z roku 1935, přijel do Kutné Hory závodit Marek Novotný. Těchto vozů se čtyřválcovým motorem se vyrobilo pouhých 10 kusů, dochovaly se pravděpodobně jen tři a jen tento s originálním motorem.

Karel Pečke předvedl velkému počtu návštěvníků Aero 662 z roku 1931 s 18 koňmi pod kapotou. Tento vůz byl kdysi majetkem učitele, novináře, spisovatele a skauta Františka Alexandra Elstnera. 

Na start se postavil i Zdeněk Češpiva, který vyrazil s celou rodinou, 25 koňmi pod kapotou a maximální rychlostí svého plechového miláčka, kterého má už 17 let, 40 km/hod. Chlapská síla je prý při řízení tohoto vozu na místě, s volantem se otáčí velmi ztuha. 

Ředitelka závodu Mariana Pohlová na startu odmávla i závodníka Zdeňka Lipše s vozidlem z roku 1925, které se kdysi používalo k pašování alkoholu. Dnes už ale podle Zdeňka Lipše žádný alkohol v autě nenajdete.

Kamil Podhola vyrazil s vozidlem Aero 500 Roadster z roku 1931, které má vodou chlazený jednoválcový motor. 

Big D35 touring, americké vozidlo z roku 1917, se vydalo na závod pod taktovkou Jiřího Chalupy. A to se ví, že krásnou kulatou stovku svých letošních narozenin má jak se patří vyobrazenou na kapotě. Čtyřválcový benzinový motor s otevřeným rozvodem vydá 70 km/ hod. Prodejní cena tohoto vozu před sto lety byla 675 dolarů. 
Václav Průcha se na trať závodu a spanilou jízdu vydal s Pragou Alfa Cabrio. „Je to šestiválec, takže má dobrou rychlost, auto je pohyblivé,“ popsal. Na kutnohorských závodech je podle svých slov posedmé a hodnotí je jako docela lehké. „Znám těžší, hlavně delší závody,“ smál se. 

Že si to v závodech nerozdali jen řidiči, o tom svědčí účast Petry Navrátilové, která jela s Aero 662 z roku 1933. Jak prozradila, její červené dvoumístné vozítko má v kufru nouzové sedadlo, které může využít třeba tchyně. 

I francouzský milovník veteránů Jean Claude Retier, který podle svých slov jezdí do Kutné Hory pravidelně, přijel tentokrát s Aerovkou, konkrétně s Aero 500 - také dvousedadlový vozem s třetím nouzovým sedátkem v kufru. „Podívej, stará auta mívala vzadu připevněný opravdický kufr. Proto se dnes říká – dej to do kufru,“ vysvětloval jeden z přítomných tatínků – diváků zvědavému synkovi.

V neděli budou pokračovat ještě další dvě kola závodu do kaňkovkého vrchu a také doprovodný program na Palackého náměstí, který nabízí kuchařskou show s ochutnávkou, soutěž v pojídání knedlíků, stánkový prodej dobrot, domácích potravin, zdravé výživy i milých drobností a také skvělá hudební vystoupení.

Výsledky klání veteránů  

1. místo: Miroslav Záruba, s. č. 11, Peugeot 201 z roku 1929
2. místo: Michal Fiala, s. č. 28, Škoda 422 z roku 1931
3. místo: Antonín Novák, s. č. 18, Škoda 422 z roku 1931

Autor: Jana Martinková

19.8.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Plátýnko nebo prostá utěrka postačí k oddělení tekutého podmáslí a pevného másla.
7 8

VIDEO: Za 45 minut 260 gramů másla

Incident před londýnským obchodním centrem

V Londýně došlo k útoku kyselinou. Šest zraněných

VÍME PRVNÍ / AKTUALIZOVÁNO

Střelba ve vlaku do Adamova: Spolucestující zabil známého, trať hodiny stála

/FOTOGALERIE/ Kolaps cestujícího a zastavení vlaku. Houfy policistů, výslechy svědků. Tak vypadala jízda pátečního vlaku z Brna do Adamova, který se na cestu vydal po desáté večerní. Jeho jízda skončila v Bílovicích nad Svitavou nedaleko za Brnem. Kolabující cestující byl totiž zastřelen.

Ředitel brněnského gymnázia: Nejlepší učitelé končí v počítačových firmách

/ROZHOVOR/ Už sto padesát let posílá brněnské gymnázium na třídě Kapitána Jaroše své absolventy na ty nejlepší české i světové univerzity. Z jeho lavic vzešly osobnosti jako Petr Bezruč, Alfons Mucha a Karel Čapek.

Němci rozhodují o složení nového parlamentu. Obhájí post kancléřka Merkelová?

Úderem osmé hodiny se otevřelo více než 73 tisíc volebních místností. Němci mají deset hodin na to, aby do volebních uren odevzdali svůj hlas a rozhodli tak o budoucím složení Spolkového sněmu.

Španělská vláda opět zasahuje. Převzala kontrolu nad katalánskou policií

Španělské úřady se rozhodly zasáhnout i do vedení nad katalánskou policií. Jednají tak ve snaze překazit referendum o nezávislosti, který vláda považuje za nelegální. V době očekávaného konání bude tedy muset katalánská policie poslouchat příkazy z Madridu. V sobotu o tom rozhodlo ministerstvo vnitra.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení