VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obří Ruslany vystřídala dvě nákladní Jumba

Ostrava /AKTUALIZOVÁNO, FOTOGALERIE/ - Letečtí nadšenci zažívají zlaté časy. Dosud téměř mrtvé mošnovské letiště začíná nabízet atraktivní letadla.

25.5.2011
SDÍLEJ:
Fotogalerie
16 fotografií

Na letišti v Mošnově se ve středu sešly dva nákladní letouny Boeing 747 zvané Jumbo Jet společnosti Kalitta Air. V minulých dnech byly v Mošnově k vidění obří nákladní Ruslany. Několik hodin dokonce opět hned dva najednou. Foto: Deník/Pavel Sonnek

V minulých dnech byly v Mošnově k vidění obří nákladní Ruslany. Jednalo se o celou sérii letů, která už byla ukončena. Několik hodin byly na letišti dokonce dva tyto kolosy najednou. Deník o tom informoval v článku: OBRAZEM: Dva Ruslany parkovaly v Mošnově.

Podobná situace, která se dá rovněž považovat za mimořádnou, se opakuje právě dnes. Na letišti jsou dva nákladní letouny Boeing 747 zvané Jumbo Jet společnosti Kalitta Air.

První přiletěl v úterý dopoledne pro náklad léků opavského opavského farmaceutického závodu Teva Czech Industries, který má být dopraven do USA.

O letu Deník informoval v článku: Obří Jumbo Jet opět v Mošnově.

Odlet zmařila závada

Původně mělo Jumbo odletět v úterý večer. Před odletem se však objevila závada, kdy technici zjistili únik oleje. Kvůli závadě byl odlet posunut na druhou hodinu ranní a když se nepodařilo únik odstranit ani v noci, bylo ve středu ráno rozhodnuto o vyslání náhradního stroje. Ten v Mošnově přistál v 10 hodin.

Obě letadla přiletěla z německého Lipska. Jedná se o menší verze typu Boeing 747-212F označovaný jako B742.

Bezprostředně po příletu náhradního letadla začala překládka nákladu. Technici měli ke spěchu opravdu pádný důvod. Od rána totiž panovala obava z uzavření vzdušného prostoru v nízkých letových výškách kvůli sopečnému prachu blížícímu se k republice od západu. Případné omezení by se týkalo vzletů a přistání. Proto se technici snažili náklad přeložit co nejrychleji, aby letadlo mohlo odstartovat ještě před vydáním zákazu.

Informace Deníku o překládce nákladu do náhradního stroje potvrdila mluvčí letiště Michaela Kubešová. "Před malou chvílí skutečně přistálo druhé letadlo B747, do kterého bude náklad z porouchaného letadla přeložen. Po ukončení překládky by mělo co nejdříve odletět. Doufáme, že odlet nezmaří blížící se sopečný prach. Letadlo se závadou by mělo být přetaženo do servisního hangáru," řekla mluvčí Kubešová.

B747 se do hangáru vejde
S opravou už počítají mechanici ze Servisního a údržbového centra Job Air. Strach z toho, že by se letadlo do hangáru nevešlo, nemají. Dovnitř se s přehledem vejdou dva tyto letouny.
„Letadlo tohoto typu jsme u nás ještě neměli. Bude to poprvé. Z letadla musí být nejdříve vyčerpáno palivo, se kterým by z bezpečnostních důvodů nemohlo být do hangáru dopraveno. Pak bude letadlo přetaženo a opraveno,“ potvrdila mluvčí společnosti Hana Georgiánová.
O velké opravně letadel Deník informoval už dříve v článku: Servisem opravárenského centra boeingů v Mošnově už prošlo šedesát letounů. O opravně letadel Job Air čtěte více informací v Souvisejících článcích

Ostravské letiště Leoše Janáčka v Mošnově nemá s provozem obřích letadel problémy. Dráha o délce 3500 m a šířce 63 m umožňuje přistání i starty těch největších letadel. Moderní je také navigační systém pro bezpečný provoz za snížené viditelnosti s pomocí autopilota, zejména v mlze nebo sněžení. V současné době se jedná o systém ILS CAT II a připravuje se CAT IIIa, který umožňuje přistání letadla za ještě horších podmínek. Autopilot přivádí letadlo bez zásahu pilota až k ploše. Pilot ale musí mít výhled minimálně na 200 metrů, zatímco nyní to je minimálně 300 metrů. Pokud tuto viditelnost nemá, musí převzít řízení a přistání přerušit. O kalibraci navigačního systému psal Deník v článku: Nehoda jako v Rusku by se v Mošnově stát nemohla

Boeing 747 je na ostravském letišti stále raritou. Dosud na plochu letiště v Mošnově dosedl pouze čtyřikrát. Vůbec poprvé to bylo 30. září 2004, kdy se jednalo o osobní verzi s fotbalovými fanoušky. Podruhé to bylo v pondělí 18. dubna 2011 odpoledne, když přiletěl nákladní speciál pro první várku léků. Třetí návštěva se konala v úterý 24. května 2011 a poznamenala ji závada, kvůli které ve středu 25. 5. 2011 musel přiletět shodný letoun, aby převzal náklad léků pro USA.
Návštěvu z dubna můžete zhlédnout na videoserveru Youtube.

#flash||640|390|#

Čtěte více informací o letecké dopravě na Ostravsku ZDE

Autor: Libor Běčák

25.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zdravotní sestra. Ilustrační snímek
4

Nemocnice jako farmy na bakterie. Nakazí se v nich desetitisíce Čechů

A skuteční vítězové - film Moonlight.
AKTUALIZOVÁNO
2 15

Předávání Oscarů: Nejlepším filmem je La La Land. Ne! Je to Moonlight

AUTOMIX.CZ

Řadit při parkování jedničku, nebo zpátečku? A je dobré vždy zatahovat „ručku"?

Kdo jezdí s manuální převodovkou, má většinou svůj zažitý proces, kterým zabezpečuje auto po zaparkování proti rozjetí. Mnoho z nás to dělá už zcela podvědomě. Ale když budeme nad tímto zdánlivě jednoduchým úkonem více přemýšlet, můžeme se vyvarovat nechtěných nákladů.

Bezpečnostní agentura se ohradila proti tvrzením ředitele Národní galerie

Bezpečnostní agentura ABAS IPS Management, která vypověděla smlouvu Národní galerii (NG) v Praze, se ohradila proti tvrzením jejího ředitele Jiřího Fajta, že při její ostraze galerijních budov byla poškozena vystavená díla a ostraha měla fyzické konflikty s návštěvníky. Agentura v pondělí sdělila, že uvedené výroky ji poškodily, chce se proto proti nim bránit právními kroky a od Fajta požaduje veřejnou omluvu.

Věra Jourová: Na prezidenta by měl kandidovat Martin Stropnický

Na sněmu ANO sklidili velký potlesk zástupci hnutí v evropských strukturách, eurokomisařka Věra Jourová, místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička a europoslankyně Dita Charanzová. Vystupovali jako kompetentní zastánci českých zájmů v EU, kterou vnímají coby jediné možné řešení pro Česko. Deník hovořil se zakládající členkou ANO Věrou Jourovou, jež má v hnutí stále silnou pozici.

HMD Global po 17 letech vzkřísila legendární Nokii 3310

Finská společnost HMD Global, která vyrábí telefony značky Nokia, uvede ve druhém čtvrtletí na trh pokračovatele legendárního tlačítkového modelu 3310. Telefon bez operačního systému přichází na trh téměř 17 let po svém předchůdci a má stát 49 eur, tedy asi 1350 korun. HMD to dnes oznámila před zahájením veletrhu MWC v Barceloně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies