VYBERTE SI REGION

Od tragédie na přechodu uplynul rok. Změna žádná

Praha /FOTOGALERIE/ - Před 12 měsíci skončil u ZŠ Lupáčova život osmileté Anežky. Praha 3 a magistrát až nyní dostaly studii na zvýšení bezpečnosti u školy.

23.11.2010
SDÍLEJ:
Fotogalerie
4 fotografie
Na tragickou událost upozorňuje u místa nehody také banner na zábradlí. Vyzývá projíždějící řidiče k ohleduplnosti, která může zachránit život dalším lidem. Rekonstrukce přechodu se zatím nechystá.

Na tragickou událost upozorňuje u místa nehody také banner na zábradlí. Vyzývá projíždějící řidiče k ohleduplnosti, která může zachránit život dalším lidem. Rekonstrukce přechodu se zatím nechystá.Foto: Deník/Martin Divíšek

Už je to rok. U křižovatky ulic Prokopova a Rokycanova v Praze 3 byla tehdy sražena cestou ze školy osmiletá Anežka. Nehodu nepřežila. O to smutnější je na této tragické události fakt, že šla tehdy po přechodu přes Rokycanovu ulici na zelenou.

Problémem bylo a stále je nedostatečné zabezpečení přechodu. Závažnější je to zároveň proto, že zde v poslední době došlo k nárůstu dopravy. Jenže ani rok snažení otce Anežky Bradleyho Walkera a občanských sdružení nic nezměnilo. Pouze byla jemně seřízena světelná signalizace.

Jak se k tomuto problému postaví nová vedení města? „Bývalé vedení magistrátu i Prahy 3 se k tomuto problému stavělo pasivně,“ potvrdila Jarmila Johnová ze sdružení Pražské matky (PM), od kterého Na konci minulého týdne dostala Praha 3 i magistrát studii zpracovanou na základě dětského mapování, jež je součástí projektu Bezpečné cesty do školy. Studie se zabývá především místy, která děti nejčastěji označily za problematická.

Polovina přechodů není dost bezpečných

„Patří mezi ně i osudná křižovatka, dále zklidnění Lupáčovy ulice, kde lze očekávat zvýšení provozu kvůli vjezdu do nových garáží, a úprava prostoru před školou,“ vyjmenovala Eva Šuchmanová ze sdružení Oživení, které se do projektu Bezpečných cest do školy také zapojuje.
Pomocí dětského mapování se podařilo zvýšit bezpečnost již u desítek přechodů, přesto jich stále v Praze zhruba polovina není dostatečně zabezpečených. „Vůbec nejvíce nebezpečné jsou neupravené přechody na širokých a rovných ulicích před školou. Takových je stále opravdu hodně,“ upozorňuje opakovaně Johnová.

Hodně se v tomto ohledu zlepšilo například na území Prahy 2, 4 a 8. Zrekonstruován byl například přechod v Meteorologické ulici v Libuši, v Praze 8 u ZŠ Pěšiny či na Sokolovské, v Praze 2 pak ve Slezské ulici u vodárny, v Sázavské či Francouzské ulici. V podstatě jako vždy je problém v nedostatku financí. Na kapitolu BESIP (bezpečnost silničního provozu) dal pro letošek magistrát 30 milionů korun, požadavek byl přitom více než dvojnásobný. Přitom rekonstrukce jednoho přechodu může jít až do milionů.

Kritický Zlíchov

Dalším podobně problémovým místem jako u ZŠ Lupáčova je u Základní a Střední školy pro žáky se specifickými poruchami chování v Praze 5 na Zlíchově, kde usilují o úpravu přechodu už několik let. „Jenže změny se dočkal přechod, který je pár desítek metrů dál a vede od restaurace do zdi. Na přechodu u školy se už zatím stalo několik nehod,“ uzavřela Johnová.

Jaký přechod je bezpečný?
Přechod by měl být umístěn pouze na bezpečném místě, zaručujícím rozhled chodcům i řidičům. Nedoporučuje se zřizování přechodů přes vozovky s více neoddělenými jízdními pruhy.

Vhodná je stavba ochranných ostrůvků a ochranných betonových bloků mezi jízdními směry nebo jízdními pruhy. Na některých místech se instalují speciální LED světla, která přechod ještě více zvýrazní, varovné semafory. U škol pak také zpomalovací pásy.

Autor: Lukáš Marek

23.11.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
6

Poslanec ANO navrhuje přísnější regulaci výstavby mešit

Automatické sněhové řetězy Gecko.

VIDEO: Automatické sněhové řetězy. Nový vynález pochází z Česka

Déčko může mít ze začátku jen dvě stanice. Sousedící

Praha /INFOGRAFIKA/ - Problémy s výkupem pozemků komplikují stavbu metra D. Dopravní podnik nyní vypracovává analýzu, v jakém pořadí by se měly stanice trasy budovat. V úvahu přichází i varianty, které nepočítají s tím, že by vozy z počátku jezdily až do Písnice.

AKTUALIZOVÁNO

V Itálii havaroval autobus s maďarskými školáky. Zemřelo 16 lidí

Při páteční nehodě autobusu s maďarskými školáky u Verony na severu Itálie zahynulo 16 lidí. Informovala o tom dnes italská záchranná služba, která původně hovořila o sedmi mrtvých. Autobus začal hořet na výjezdu z dálnice. Příčina nehody zatím není jasná, ale podle svědectví jiného řidiče mohl mít autobus problém s kolem.

Ze zavaleného hotelu v Itálii vytáhli další čtyři živé lidi

Z trosek lavinou zasypaného hotelu ve střední Itálii záchranáři v noci na dnešek vyprostili další čtyři živé lidi, což zvyšuje počet zachráněných na devět. Informovala o tom dnes italská záchranná služba. Pět lidí bylo vyproštěno už v pátek. Lavina na hotel, v němž bylo kolem 30 lidí, spadla ve středu krátce po zemětřesení, které zasáhlo střední Itálii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies