Už ani korunu nazmar nemá stát projekt opencard. Potvrdili to radní hlavního města. Ti zároveň jednoznačně řekli, že i přes dosavadní neúspěchy a problémy, budou kartu dále podporovat. Ještě do konce letošního roku slíbili rozšíření funkcí. Zároveň bude sestaven tým expertů, který bude součástí projektu.

Rada pak už sestavila komisi pro opencard, která bude dále řešit současný stav karty.

Jejím předsedou je primátor Pavel Bém (ODS). „Beru nyní odpovědnost za budoucnost karty také na sebe. Mohu říct už nyní, že jsme připraveni opencard posunout dále a v nejbližší době rozšířit její funkcionalitu. Byl by nesmysl tento projekt zastavit, protože je dobrý. Jen nebyl dobře nastaven a funkčnost karty už dnes měla být někde jinde,“ řekl primátor.

Brzy by tak mělo být možné využít kartu i pro drobné platby. Právě po kvalitním zprovoznění funkce elektronické peněženky se dlouhodobě volá. Pak by kartu bylo možné využít třeba k zaplacení vstupu do zoo a podobně.

Kdo to odnese?

Už za týden by pak mělo být jasné, kdo ponese svou kůži na trh a dosavadní problémy projektu odnese ztrátou zaměstnaní. „Příští týden na jednání rady předložíme návrhy na personální změny,“ potvrdil první náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS), který je také členem skupiny pro opencard. Konkrétní jména zatím odmítl prozradit.

Dalšími členy komise pak jsou radní Petr Štěpánek (SZ), zastupitelka Petra Kolínská (SZ), předseda finančního výboru Petr Hulinský (ČSSD), předseda kontrolního výboru František Hoffman (KSČM), Tomáš Homola (SNK ED), předseda výboru informatiky a veřejné správy, a ředitel magistrátu Martin Trnka.

Vypořádání s Haguess

„Dalším krokem bude také vypořádání nevýhodných smluvních a licenčních vztahů se společností Haguess, která je hlavním dodavatelem karty,“ pokračoval Blažek.

Právě nastavení smluv je podle provedeného auditu jedním z důvodů vysokých finančních nákladů projektu, které se vyšplhaly na 888 milionů korun. V příštím roce je tak pravděpodobné, že budou vyhlášena nová výběrová řízení na dodavatele služeb.

Audit bude nyní zkoumat také finanční a kontrolní výbor magistrátu, který může navrhnout další kroky, včetně personálních změn.

Karta musí být levnější

Primátor také přiznal, že to, že nebyl tým odborníků sestaven už dříve, byla chyba. „Nově budu osobně radu každý měsíc o fungování opencard informovat. Tým nezávislých expertů by pak měl dohlížet také na ekonomickou stránku. Rozvoj karty už dále nesmí zvyšovat náklady. Karta je totiž připravena na další funkce. Další peníze teď budou vynakládány jen na běžný provoz, další vydávání opencard a podobně,“ vysvětlil Bém s tím, že pokud by experti do budoucna navrhli nějaký nový systém, který by náklady zvýšil, vše by se podrobně zvažovalo.

„Musíme se snažit snížit náklady na jednu kartu až na třetinu,“ doplnil Bém. Jedna dnes přitom vyjde na 2000 korun. Karta, kterou vlastní 400 tisíc lidí, zatím funguje jako tramvajenka, průkazka do knihovny a je možné s ní platit parkovné.
Měla by dále sloužit například k nákupu vstupenek n a kulturní a sportovní akce.

Co dál s projektem opencard?

 návrh organizačních, popřípadě personálních změn bude projednán 15. prosince
 Pavel Bém zřídí projektový řídící tým složený z nezávislých odborníků a pravidelně měsíčně bude informovat radu o stavu projektu
 Rudolf Blažek zajistí realizaci zavedení personalizované anonymní karty
 předloží projektový plán (harmonogram projektu, financování a komunikace) převodu papírových kuponů MHD na elektronické (Opencard)
 neprodleně zahájí se společností Haguess jednání ve smyslu změny licenčních a smluvních podmínek a předloží informaci o výsledku do 15. 12. 2009
 předloží aktualizovaný dokument „Stav a střednědobá strategie rozvoje projektu opencard“ (má obsahovat například rozvahu příjmů a nákladů na období 2010–2014, zajištění provozu centra kartových služeb do doby výběru nového provozovatele, zavedení nových aplikací pro opencard a jejich správy, rozšíření elektronické peněženky o další městské služby)