VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ostrava Svinov: u nádraží se konečně začne kopat

Ostrava - Společnost Skanska stáhla svůj protest, nic nebrání tomu, aby konečně začala proměna Svinovských mostů a revitalizace svinovského přednádraží.

14.4.2011
SDÍLEJ:

Vizualizace rekonstrukce Foto: archiv

Sice o rok později, ale přece jen se v červnu začne před vlakovým nádražím ve Svinově stavět. Pokud všechno půjde dobře, v březnu 2013 by tu pak měl stát moderní dopravní terminál a „omlazené“ Svinovské mosty. Nic už totiž nebrání tomu, aby představitelé Ostravy podepsali smlouvu se zhotovitelem stavby a v červnu se tu poprvé „koplo“.

Investor, tedy město Ostrava a Moravskoslezský kraj, už firmu, která dostala rozsáhlou stavbu na starost, vybral loni na podzim.

Nejlepší nabídku přineslo sdružení firem IMOS Brno a SDS Exmost. Neúspěšní uchazeči o zakázku se však ohradili, proto se zahájení stavby oddálilo.
Společnost Skanska, která se ve výběrovém řízení umístila na třetím místě, podala na počátku loňského prosince návrh na přezkum Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Porušení zákona o veřejných zakázkách

Předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj v březnu uvedl, že úřad vydal v této věci prvostupňové rozhodnutí.
„Podle něj zadavatel porušil zákon o veřejných zakázkách. Nicméně toto drobné porušení nemělo vliv na výběr nejvhodnější nabídky,“ řekl Rafaj s tím, že proti tomuto rozhodnutí byl podán rozklad, a bude tedy posuzováno ve druhostupňovém řízení.

Na to nakonec nedošlo, protože Skanska další námitku stáhla.

„V průběhu května podepíšeme smlouvu se zhotovitelem. Jsem rád, že se nám podařilo stavbu vysoutěžit za poloviční peníze. Projekt počítal s částkou 796 milionů korun, vítězné sdružení firem zakázku udělá za něco málo přes 398 milionů. Ušetříme tak hodně peněz. Už nyní připravujeme další projekty,“ uvedl ostravský primátor Petr Kajnar (ČSSD).

Tvrdí, že antimonopolní úřad a také dva odborné posudky VŠB-–TUO a ČVUT Praha potvrdily, že cena není mimořádně nízká, a že je možné za tuto sumu v požadované kvalitě rekonstrukci provést. „Firmy jedou v současnosti na krev. Protože jde o projekt dotovaný Evropskou unií, bude zajištěn ještě přísnější dohled na průběh stavby,“ řekl primátor Kajnar.

Po renovaci přednádražního prostoru ve Svinově tu vznikne moderní dopravní terminál, který propojí Svinovské mosty s vlakovým nádražím. Součástí revitalizace bude přesun starého autobusového terminálu pod mosty, vybudování nového přestupního systému s eskalátory, výtahy a přístupy pro zdravotně postižené a rekonstrukce samotných Svinovských mostů.

Projekt funkčně i architektonicky navazuje na již realizovanou rekonstrukci nádražní haly Českých drah včetně přímého přednádražního prostoru. Další více než jednu miliardu korun chce do přednádražního prostoru investovat soukromý developer Svinov Centrum. Plánuje tu postavit nové třípatrové obchodní molo. Díky tomu se pak cestující „suchou nohou“ dostane ze Svinovských mostů na vlakové nádraží.

Jak bude rekonstrukce probíhat

První fáze bude trvat přibližně tři čtvrtě roku. Zprovozněn bude nejprve průjezd pod Svinovskými mosty v trase nového prodloužení Peterkovy ulice. Zrekonstruována bude také Bílovecká ulice, kde vzniknou dva kruhové objezdy. Zároveň dojde také k rekonstrukci kanalizace. V této fázi budou s určitými omezeními muset počítat pěší, kteří nebudou moci chodit po náspu mezi železniční stanicí a mosty, ale kolem tržnice a dnešního autobusového stání.

Druhá asi roční fáze bude zaměřena na Svinovské mosty, renovována bude jejich silniční i tramvajová část. To si vyžádá i dlouhodobé odklony dopravy, která bude v tomto období svedena na aktuálně nerekonstruovanou část mostů. Nedojde sice k úplné uzavírce, ale průjezdnost území se sníží o třetinu. Po Svinovských mostech nyní denně projede zhruba osmačtyřicet tisíc automobilů. V této části rekonstrukce bude pro řidiče nejlepší se mostům zcela vyhnout. Náhradní alternativou se nejspíš stane Rudná ulice a dálnice D1.
TROCHA ČÍSEL
Financování rekonstrukce
Město Ostrava 287 milionů korun (z toho dotace ROP 264 mil. korun)
Moravskoslezský kraj 99,5 milionu korun
Ostatní náklady 11,74 milionu korun
Celkem 398,24 milionu korun

Autor: Miroslava Chlebounová

Místo události:
14.4.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Základní škola v Plánici, kde došlo k incidentu mezi učitelem a hajlujícím žákem.
8

Učitel nic nespáchal, zato hajlující romský žák má problém. I jeho rodina

Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
EXKLUZIVNĚ
77 13

Andrej Babiš: Sobotka chce dovládnout bez nás

AKTUALIZUJEME

V Bruselu se o postupu EU při brexitu hlasovalo jen minutu. Všichni byli pro

V hlavním městě Belgie a EU se dnes sešlo k jednání 27 členských států Evropské unie. Důvodem byla dohoda o taktice, jak bude dvouleté období odchodu Velké Británie z unie vypadat. Hlasování, které proběhlo krátce po obědě, trvalo jen jednu minutu. Plán k brexitu byl schválen jednomyslně. 

Počátek května bude chladný. Od poloviny měsíce začnou teploty stoupat

Počátek května bude ve znamení deště. Ve zbytku měsíce se bude postupně oteplovat a srážky by se měly dostat do průměru. Vyplývá to ze čtyřtýdenního výhledu počasí, který dnes na svém webu zveřejnil Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).  

Mrazy jsou na ústupu. Škody na úrodě budou zemědělci znát na konci května

Nepříjemný pohled na zmrzlá očka révy vinné čekal vinaře Jiřího Maděřiče z Moravského Žižkova na Břeclavsku, když kontroloval po nedávné mrazivé noci vinohrad. „U některých odrůd, především u Chardonnay či Muškátu moravského, zmrzlo třicet až čtyřicet procent," vypočítával Maděřič. Neradostné sčítání mají za sebou i další pěstitelé.

Čápata v Dubném nezvládla mrazivé počasí, všechna čtyři zahynula

Prokřehlá čápata nevydržela chlad a mokro a v pátek večer postupně uhynula. Protože lidé dubenskou čapí rodinu díky webkameře sledují, všimli si uhynutí prvních dvou a zorganizovali záchranou akci.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies