VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ostravské letiště opravuje runway

Mošnov – Letadla startující a přistávající na dráze ostravského letiště mají v těchto dnech k dispozici její kratší úsek. Důvodem jsou opravy povrchu.

27.5.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Pavel Sonnek

Práce na ploše letiště jsou organizovány tak, aby měly na letecký provoz co nejmenší dopad. Všichni piloti jsou na zkrácenou dráhu upozorněni dispečery řídící věže, když se hlásí k přistání i startu. Ve čtvrtek dopoledne byla dráha zkrácena o 800 metrů.

„Jedná se o běžnou údržbu. Snažíme se využít příhodného počasí. Na letecký provoz by práce neměly mít vliv, ale je možné, že se dotknou některých nočních letů. Část prací totiž bude prováděna v noci,“ potvrdila informace Deníku mluvčí letiště Michaela Kubešová.

Dráha ostravského letiště je jednou z nejdelších v zemi. Z tří a půl kilometru jí proto i při opravě vždy zbude dostatek k bezpečnému přistání i středně velkých dopravních letadel. Především při přistání musí pilot počítat s posunutým prahem dráhy, tedy místem, kde letadlo dosedá na betonovou plochu. Za normálních okolností přivádí vesměs všechna moderní dopravní letadla až těsně na práh autopilot. Nyní musí řízení přibírat piloti.

V Mošnově není s délkou dráhy problém. Ve čtvrtek bez problémů přistál a krátce nato i odstartoval Boeing 737 na cestě do egyptského letoviska Marsa Alam.

„Například letounům ATR stačí i poloviční dráha, tedy nějakých 1500 metrů a například v Žilině je dlouhá jen jeden kilometr a taky to stačí. Pokud jde o řízení autopilotem, ten skutečně dopraví letadlo až těsně nad práh přistávací dráhy a pilot řízení přebírá ve výšce mezi 20 a 30 metry nad plochou. Takto lítáme i s našimi ATR, které jsou vybaveny systémem CAT II. V situaci, kdy je práh přistání posunutý, musí pilot řízení od automatiky převzít mnohem dříve a přistávat ručně. To se týká letu ve směru od Ostravy, protože z opačného směru je ruční řízení běžné, když tam není tak dokonalý navigační systém,“ řekl pilot ČSA Petr Adamík.

Shodou okolností byla jen několik hodin před zahájením oprav na letišti dvě letadla, která při startu potřebují mnohem delší dráhu. Dva nákladní Jumbo Jety odletěly brzy ráno. Především ten, který byl naložen více než 70 tunami léků a plnými nádržemi paliva pro let do USA, potřeboval ke startu delší úsek dráhy. Více čtěte v článku: Nákladní Jumbo zdržel v Mošnově únik paliva

„Pokud vím, tak ani tyto velké stroje nemají problém s provozem na kratších dráhách. Delší úsek potřebují jen v situacích, kdy má plocha zhoršený povrch, tedy za mokra nebo v zimě,“ vysvětlil pilot.

Podívejte se také: Dvě nákladní Jumba přistála v Mošnově

Autor: Libor Běčák

27.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Technopárty Czarotek ve Vysoké Peci u Jirkova
AKTUALIZOVÁNO
3 58

Mladý muž zemřel na technopárty Czarotek u Jirkova

Tradiční výstava Zahrada.
13

Tradiční výstava Zahrada může být letos poslední. Kvůli EET

AKTUALIZOVÁNO

Češi ovládli divokou přestřelku. Švédům nasázeli osmičku a slaví prvenství

Ve svém druhém vystoupení na Carlson Hockey Games vyhrál národní tým České republiky v báječném utkání nad Švédskem 8:4 a s předstihem si zajistil prvenství v turnaji. V neděli se rozloučí s diváky na jihu Čech zápasem s Ruskem (18.30).

Učitel nic nespáchal, zato hajlující romský žák má problém. I jeho rodina

Učitel plánické základní školy Dušan Kučera, který neunesl hajlování třináctiletého romského žáka a vystartoval na něj, se nedopustil žádného trestného činu ani přestupku. K tomu závěru došla klatovská policie.

Vzkaz Česku? Jednání na vlastní pěst je jen iluzí, upozornil Tusk

Předseda Evropské rady Donald Tusk označil dnešní mimořádný summit Evropské unie kvůli schválení tzv. vodítek pro brexit za nejdůležitější v jeho dosavadním životě. Samotné schvalování trvalo jen čtyři minuty.

Turecko odstřihlo Turky od Wikipedie. Prý ohrožuje bezpečnost země

Celosvětově veřejná encyklopedie představuje prý mimořádné nebezpečí pro turecký stát. Vláda tak zablokovala uživatelům internetu tuto adresu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies