VYBERTE SI REGION

Ostravské letiště opravuje runway

Mošnov – Letadla startující a přistávající na dráze ostravského letiště mají v těchto dnech k dispozici její kratší úsek. Důvodem jsou opravy povrchu.

27.5.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Pavel Sonnek

Práce na ploše letiště jsou organizovány tak, aby měly na letecký provoz co nejmenší dopad. Všichni piloti jsou na zkrácenou dráhu upozorněni dispečery řídící věže, když se hlásí k přistání i startu. Ve čtvrtek dopoledne byla dráha zkrácena o 800 metrů.

„Jedná se o běžnou údržbu. Snažíme se využít příhodného počasí. Na letecký provoz by práce neměly mít vliv, ale je možné, že se dotknou některých nočních letů. Část prací totiž bude prováděna v noci,“ potvrdila informace Deníku mluvčí letiště Michaela Kubešová.

Dráha ostravského letiště je jednou z nejdelších v zemi. Z tří a půl kilometru jí proto i při opravě vždy zbude dostatek k bezpečnému přistání i středně velkých dopravních letadel. Především při přistání musí pilot počítat s posunutým prahem dráhy, tedy místem, kde letadlo dosedá na betonovou plochu. Za normálních okolností přivádí vesměs všechna moderní dopravní letadla až těsně na práh autopilot. Nyní musí řízení přibírat piloti.

V Mošnově není s délkou dráhy problém. Ve čtvrtek bez problémů přistál a krátce nato i odstartoval Boeing 737 na cestě do egyptského letoviska Marsa Alam.

„Například letounům ATR stačí i poloviční dráha, tedy nějakých 1500 metrů a například v Žilině je dlouhá jen jeden kilometr a taky to stačí. Pokud jde o řízení autopilotem, ten skutečně dopraví letadlo až těsně nad práh přistávací dráhy a pilot řízení přebírá ve výšce mezi 20 a 30 metry nad plochou. Takto lítáme i s našimi ATR, které jsou vybaveny systémem CAT II. V situaci, kdy je práh přistání posunutý, musí pilot řízení od automatiky převzít mnohem dříve a přistávat ručně. To se týká letu ve směru od Ostravy, protože z opačného směru je ruční řízení běžné, když tam není tak dokonalý navigační systém,“ řekl pilot ČSA Petr Adamík.

Shodou okolností byla jen několik hodin před zahájením oprav na letišti dvě letadla, která při startu potřebují mnohem delší dráhu. Dva nákladní Jumbo Jety odletěly brzy ráno. Především ten, který byl naložen více než 70 tunami léků a plnými nádržemi paliva pro let do USA, potřeboval ke startu delší úsek dráhy. Více čtěte v článku: Nákladní Jumbo zdržel v Mošnově únik paliva

„Pokud vím, tak ani tyto velké stroje nemají problém s provozem na kratších dráhách. Delší úsek potřebují jen v situacích, kdy má plocha zhoršený povrch, tedy za mokra nebo v zimě,“ vysvětlil pilot.

Podívejte se také: Dvě nákladní Jumba přistála v Mošnově

Autor: Libor Běčák

27.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Ústavní soud ve středu rozhodne o stížnosti vyhoštěného Iráčana

Brno - Ústavní soud (ÚS) ve středu vyhlásí nález s přímou vazbou na uprchlickou krizi a právní úpravu azylu v Česku. Rozhodne o stížnosti Iráčana zajištěného loni v listopadu a brzy poté vyhoštěného do vlasti. České orgány se podle stížnosti vůbec nezabývaly jeho obavami z mučení a násilí. Policie údajně také nezohlednila jeho úmysl požádat o mezinárodní ochranu.

Povstalci v Halabu řekli Američanům, že město neopustí

Damašek - Povstalci v syrském Halabu oznámili Spojeným státům, že obléhanou východní část města neopustí. Reagovali tak na výzvu Moskvy, která je prý připravena jednat s Washingtonem o stažení všech rebelů. Informovala o tom agentura Reuters. Podle syrského vojenského zdroje má Damašek v plánu získat plnou kontrolu nad Halabem během několika týdnů.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies