VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ostravské letiště opravuje runway

Mošnov – Letadla startující a přistávající na dráze ostravského letiště mají v těchto dnech k dispozici její kratší úsek. Důvodem jsou opravy povrchu.

27.5.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Pavel Sonnek

Práce na ploše letiště jsou organizovány tak, aby měly na letecký provoz co nejmenší dopad. Všichni piloti jsou na zkrácenou dráhu upozorněni dispečery řídící věže, když se hlásí k přistání i startu. Ve čtvrtek dopoledne byla dráha zkrácena o 800 metrů.

„Jedná se o běžnou údržbu. Snažíme se využít příhodného počasí. Na letecký provoz by práce neměly mít vliv, ale je možné, že se dotknou některých nočních letů. Část prací totiž bude prováděna v noci,“ potvrdila informace Deníku mluvčí letiště Michaela Kubešová.

Dráha ostravského letiště je jednou z nejdelších v zemi. Z tří a půl kilometru jí proto i při opravě vždy zbude dostatek k bezpečnému přistání i středně velkých dopravních letadel. Především při přistání musí pilot počítat s posunutým prahem dráhy, tedy místem, kde letadlo dosedá na betonovou plochu. Za normálních okolností přivádí vesměs všechna moderní dopravní letadla až těsně na práh autopilot. Nyní musí řízení přibírat piloti.

V Mošnově není s délkou dráhy problém. Ve čtvrtek bez problémů přistál a krátce nato i odstartoval Boeing 737 na cestě do egyptského letoviska Marsa Alam.

„Například letounům ATR stačí i poloviční dráha, tedy nějakých 1500 metrů a například v Žilině je dlouhá jen jeden kilometr a taky to stačí. Pokud jde o řízení autopilotem, ten skutečně dopraví letadlo až těsně nad práh přistávací dráhy a pilot řízení přebírá ve výšce mezi 20 a 30 metry nad plochou. Takto lítáme i s našimi ATR, které jsou vybaveny systémem CAT II. V situaci, kdy je práh přistání posunutý, musí pilot řízení od automatiky převzít mnohem dříve a přistávat ručně. To se týká letu ve směru od Ostravy, protože z opačného směru je ruční řízení běžné, když tam není tak dokonalý navigační systém,“ řekl pilot ČSA Petr Adamík.

Shodou okolností byla jen několik hodin před zahájením oprav na letišti dvě letadla, která při startu potřebují mnohem delší dráhu. Dva nákladní Jumbo Jety odletěly brzy ráno. Především ten, který byl naložen více než 70 tunami léků a plnými nádržemi paliva pro let do USA, potřeboval ke startu delší úsek dráhy. Více čtěte v článku: Nákladní Jumbo zdržel v Mošnově únik paliva

„Pokud vím, tak ani tyto velké stroje nemají problém s provozem na kratších dráhách. Delší úsek potřebují jen v situacích, kdy má plocha zhoršený povrch, tedy za mokra nebo v zimě,“ vysvětlil pilot.

Podívejte se také: Dvě nákladní Jumba přistála v Mošnově

Autor: Libor Běčák

27.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ladislav Okleštěk
33

Hejtmanem olomouckého kraje je Okleštěk. Sesazený Košta asi ANO opustí

Ilustrační foto.

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

DOTYK.CZ

Jako po válce. Podívejte se na kdysi výstavní čtvrť v Ostravě

Třeba to opravit a ne opustit! Těžko říci, zda sprejeři říkající si Deroj a Breck mysleli tyto slova vážně či ironicky. Nastříkali je každopádně mezi ruiny, které kdysi bývaly výstavními činžáky pro železničáře.

Česko zažilo neobvykle teplý den, teplota atakovala osmnáct stupňů

Na většině území Česka vystupovaly teploty na 10 až 15 stupňů Celsia, v Karviné, ale rtuť teploměru dosáhla až na 17,7 stupně. Teplotní rekordy pro 27. únor byly dnes překročeny na 20 ze 144 stanic měřících 30 a více let. Vyplývá to z informací na webu Českého hydrometeorologického ústavu. Podobně teplo bylo už v minulém týdnu ve čtvrtek.

Optimistické zprávy? Většina obchodníků je prý na EET připravena

Jak jsou na tom podnikatelé před druhou vlnou elektronické evidence tržeb? Podle Finanční správy většina připravena je. Autentizační údaje si dosud vyzvedlo 110.000 podnikatelů z odhadovaných 250.000, ne všichni z maloobchodu a velkoobchodu ale evidenci budou muset podléhat či ji od 1. března vykazovat, sdělila.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies