VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ostravské letiště opravuje runway

Mošnov – Letadla startující a přistávající na dráze ostravského letiště mají v těchto dnech k dispozici její kratší úsek. Důvodem jsou opravy povrchu.

27.5.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Pavel Sonnek

Práce na ploše letiště jsou organizovány tak, aby měly na letecký provoz co nejmenší dopad. Všichni piloti jsou na zkrácenou dráhu upozorněni dispečery řídící věže, když se hlásí k přistání i startu. Ve čtvrtek dopoledne byla dráha zkrácena o 800 metrů.

„Jedná se o běžnou údržbu. Snažíme se využít příhodného počasí. Na letecký provoz by práce neměly mít vliv, ale je možné, že se dotknou některých nočních letů. Část prací totiž bude prováděna v noci,“ potvrdila informace Deníku mluvčí letiště Michaela Kubešová.

Dráha ostravského letiště je jednou z nejdelších v zemi. Z tří a půl kilometru jí proto i při opravě vždy zbude dostatek k bezpečnému přistání i středně velkých dopravních letadel. Především při přistání musí pilot počítat s posunutým prahem dráhy, tedy místem, kde letadlo dosedá na betonovou plochu. Za normálních okolností přivádí vesměs všechna moderní dopravní letadla až těsně na práh autopilot. Nyní musí řízení přibírat piloti.

V Mošnově není s délkou dráhy problém. Ve čtvrtek bez problémů přistál a krátce nato i odstartoval Boeing 737 na cestě do egyptského letoviska Marsa Alam.

„Například letounům ATR stačí i poloviční dráha, tedy nějakých 1500 metrů a například v Žilině je dlouhá jen jeden kilometr a taky to stačí. Pokud jde o řízení autopilotem, ten skutečně dopraví letadlo až těsně nad práh přistávací dráhy a pilot řízení přebírá ve výšce mezi 20 a 30 metry nad plochou. Takto lítáme i s našimi ATR, které jsou vybaveny systémem CAT II. V situaci, kdy je práh přistání posunutý, musí pilot řízení od automatiky převzít mnohem dříve a přistávat ručně. To se týká letu ve směru od Ostravy, protože z opačného směru je ruční řízení běžné, když tam není tak dokonalý navigační systém,“ řekl pilot ČSA Petr Adamík.

Shodou okolností byla jen několik hodin před zahájením oprav na letišti dvě letadla, která při startu potřebují mnohem delší dráhu. Dva nákladní Jumbo Jety odletěly brzy ráno. Především ten, který byl naložen více než 70 tunami léků a plnými nádržemi paliva pro let do USA, potřeboval ke startu delší úsek dráhy. Více čtěte v článku: Nákladní Jumbo zdržel v Mošnově únik paliva

„Pokud vím, tak ani tyto velké stroje nemají problém s provozem na kratších dráhách. Delší úsek potřebují jen v situacích, kdy má plocha zhoršený povrch, tedy za mokra nebo v zimě,“ vysvětlil pilot.

Podívejte se také: Dvě nákladní Jumba přistála v Mošnově

Autor: Libor Běčák

27.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš
DOTYK.CZ

Jste zloděj formátu, jaký tu nikdy nebyl, uslyšel Babiš na svém mítinku

Kybernetický útok, ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO
12 8

Ukrajina hlásí kyberútok. Nebezpečný email se šíří světem, zasáhl i Česko

Stříbrný tým z Eura pohledem vedoucího: Pohodář, srdcař i dva mimozemšťané

Je to takový renesanční muž českého reprezentačního áčka v malém fotbale. Stará se o chod týmu jako jeho vedoucí, trénuje gólmany, do toho na mistrovství Evropy v Brně zajištoval komunikaci se zahraničními účastníky.

Ostatky Horákové jsou 67 let po její popravě stále neznámo kde

Ani 67 let po justiční vraždě právničky Milady Horákové není zřejmé, jak komunistický režim naložil s jejími ostatky.

Záhadná smrt bezdomovce Indiána: viděl jsem, jak ho surově mlátí, tvrdí svědek

Smrt ústeckého bezdomovce Jaroslava Dvořáka začala šetřit krajská kriminálka. Přihlásil se jí mladík, který viděl, jakým způsobem bývalý hokejista zemřel. Redaktor Deníku mluvil se svědkem, ještě než se přihlásil na policii.

AUTOMIX.CZ

Teď umřu... Richard Hammond se konečně vyjádřil k nehodě, co přesně se stalo?

Jsou to už více než dva týdny, co moderátor Richard Hammond ošklivě boural ve Švýcarsku s elektromobilem Rimac Concept One. Na konci vrchařské trati vyletěl ze silnice, a urazil 300 metrů dolů z kopce, než se auto zastavilo a shořelo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies