Už tam nikdy nepůjdu, napsala čtenářka Brněnského deníku Rovnost po své zkušenosti s lékařem z jedné z brněnských nemocnic. Kvůli jeho omylu nejdřív v lékárně zaplatila plnou cenu za injekce, které pojišťovna proplácí. Tím ale problémy neskončily. Lidí, kteří mají výhrady k přístupu doktorů, navíc přibývá. Nasvědčují tomu i počty stížností, které evidují brněnské nemocnice.

Nespokojená pacientka, jejíž jméno redakce zná, na stejného lékaře narazila i na poslední kontrole. „Nejdřív mě zavolal do ordinace, pak mě ale nechal i s berlemi stát a věnoval se přemisťování nábytku. Ignoroval mé sdělení, že mě noha bolí a pulzuje mi v ní. Řekl jen, že už na kontroly nemusím. O měsíc později mi jinde zjistili odvápnění kostí a další komplikace,“ uvedla čtenářka v emailu.

Případ, který v něm popsala, se vztahoval k jinému zařízení. Podobné stížnosti ale stále častěji pročítá například ředitel Fakultní nemocnice Brno Roman Kraus. „Spíš než výtky ke kvalitě péče jsou to stále častěji výhrady k chování a komunikaci. A většinou se týkají mladých lékařů,“ potvrdil Kraus.

Nemocnice, která zaměstnává bezmála tisíc doktorů, předloni evidovala přes osmdesát stížností. V uplynulém roce už jich ale bylo víc než sto čtyřicet. Stejný vývoj hlásí například Fakultní nemocnice u svaté Anny, kde pracuje asi poloviční počet lékařů. V roce 2008 zaznamenala jedenadvacet stížností, o rok později dvaatřicet. Loni jich bylo víc než pět desítek.

Jiní pacienti

Zhoršila se tak výrazně nemocniční péče? Těžko, zdaleka ne všechny stížnosti jsou opodstatněné. Především se ale změnil přístup pacientů. „Lidé se daleko víc ptají, nebojí se vyžadovat dobrou péči. A ohradit se, pokud ji nemají,“ myslí si Kraus. Podobně to vidí i primář Vojenské nemocnice v Brně Tomáš Pešek. „I když někdy jde opravdu jen o to, že se sestra špatně usmála,“ poznamenal Pešek.

I on potvrdil, že připomínek pacientů přibývá. Roli v tom podle něj hraje lepší informovanost pacientů. A podle všeho i internet, podat stížnost je totiž například díky elektronické poště daleko jednodušší. To samé ale platí pro ocenění. „Nejde to úplně ruku v ruce, ale roste i počet pochval,“ potvrdil Pešek.

Pochvalu se chystá napsat například i Věra Doležalová. „Ležela jsem na gynekologicko–porodnické klinice na Obilním trhu a tamní péči si nemůžu vynachválit. Nepotkala jsem jedinou neochotnou sestru nebo doktora. I když musím říct, že na lékaře se trochu zlobím za to, co dělali v posledních týdnech,“ řekla Brňanka.

Že po akci Děkujeme, odcházíme budou někteří pacienti k nemocničním lékařům méně shovívaví, potvrzuje i Luboš Olejár ze Svazu pacientů. „Dostali jsme dokonce žádosti o seznamy doktorů, kteří se do ní zapojili. Lidé za výzvou neviděli oprávněné volání po změně, ale spíš hrozbu. Chtěli se těmto lékařům vyhnout,“ podotkl Olejár.

Čtěte také: Pirk: Práce lékaře je na hraně mezi uměním a vědou