Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Papírové jízdenky v Ostravě doplní nové čipové karty

Ostrava - Po dlouhých přípravách se konečně letos probojuje na svět. Čipovou kartu, která zjednoduší cestování po kraji, začne jako první vydávat Dopravní podnik Ostrava.

27.1.2011
SDÍLEJ:

Čipová karta.Foto: DENÍK/Jitka Pokorná

V Ostravě v prostředcích hromadné dopravy stále fungují papírové kupony a jízdenky. A spolu s nimi také zastaralé strojky, takzvané označovače. Papírové kupony ale čeká v nejbližší době nová konkurence. Čipová karta. Ta navíc bude mít už takové parametry, že ji lidé budou moci postupně používat k placení jízdného i v jiných městech v kraji a v budoucnu i v celé republice.

Mimo Ostravu už sice není čipová karta v prostředcích hromadné dopravy žádnou novinkou. Například v Opavě, Krnově či v Havířově už ji používají dlouhá léta. Nevýhodou ale je, že si mezi sebou systémy nerozumí a kartu jednoho dopravce většinou není možné použít u dopravců jiných. Podle původních plánů měla všechny čipové karty nahradit jedna univerzální, na kterou měli dopravci v kraji hromadně přejít. Nová strategie je ale jiná – dopravci si mohou nechat stávající karty, ty ale musejí splňovat určité parametry, které budou pro všechny stejné.

„Dopravní podnik Ostrava by měl být prvním dopravcem, který nové standardizované karty začne vydávat. A to již v nejbližší době. V první fázi se bude jednat o karty, na nichž bude pouze kupon dlouhodobé zónové jízdenky, jehož nahrávání bude prostřednictvím eShopu. Postupně se bude možnost nabíjení i uplatnění karty rozšiřovat,“ informoval Aleš Stejskal, jednatel společnosti Koordinátor ODIS, která projekt připravila.

Jízdné, parkovné i vstupné

„Očekáváme, že cestující tuto službu, která spočívá v nákupu dlouhodobých zónových jízdenek na internetu, přivítají. Hlavně s ohledem na úsporu času, který dříve museli trávit návštěvou prodejny jízdenek,“ sdělil mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht s tím, že veškeré podrobnosti o nové službě společnost brzy zveřejní.

Prosazení jednotné karty pro celý kraj trvalo dlouhá léta a naráželo na různé problémy. V roce 2009 byl připravený projekt, který počítal s jednotnou Moravskoslezskou kartou, dokonce zastaven, protože nenalezl podporu u všech měst. Hlavně kvůli obavám z vysokých nákladů. Proto Koordinátor ODIS přistoupil k jinému řešení. „Podstatou nového řešení je vytvoření jednotného standardu pro odbavovací systémy a karty, kterému se jednotliví dopravci přizpůsobí. Dopravci budou vydávat nadále své vlastní karty, avšak odpovídající již tomuto standardu. Na kartách budou minimálně dvě povinné aplikace, a to společný prostor pro nahrávání dlouhodobých zónových jízdenek ODIS a společná elektronická peněženka pro placení jednotlivého jízdného ODIS,“ vysvětlil Stejskal.

Pokud to kapacita karty umožní, mohou se karty používat i k jiným účelům než k placení jízdného, například pro placení parkovišť, vstupného či k identifikaci v knihovně a podobně. „Například v Novém Jičíně, kde se k tomuto systému chystají také letos přejít, chtějí na kartu přidat možnost platit parkování. Jestli si k tomu Ostrava přidá vstup do Zoo nebo něco jiného, to už záleží na ní,“ dodal Stejskal.

POSTŘEH MIRKY CHLEBOUNOVÉ

Nechci kartu za všechny peníze

Mám ji. Volala nadšeně dcera. Tu slavnou opencard, přece. A nezklamala, fakt je to za ty prachy jenom takový lepší měsíčník, pokračovala v líčení naše pražská studentka. No, lepší…, zapochybovala. To se ani nedá říct, že lepší měsíčník. Můžu si ho sice koupit přes internet, ale pak stejně musím někam do metra kartu aktivovat. Taky na první pohled nevím, do kdy platí a jestli vlastně nejedu načerno. Buď si to tedy musím zapamatovat, nebo zase sledovat elektronicky či u strojku na opačném konci města. Ale aspoň si cvičím paměť, nebo protáhnu tělo, pochvalovala si další „vymoženosti“ proslulé opencard. Jo a ještě je možné přerušit čerpání měsíčníku, ale to, popravdě řečeno, ani nepotřebuju, připustila.

Vypadá to, že časem bychom se i v Ostravě a na dalších místech Moravskoslezského kraje mohli dočkat podobných služeb. Což o to, myšlenka jedné karty, na kterou si koupím jízdné, parkovací lísky, vstupné na výstavu, divadla nebo na bazén, se mi líbí. Vyplatilo se mi i držet se zásady, že nejsem tak bohatá, abych si mohla kupovat levné věci. Prostě, dobré zboží něco stojí. Teď jde jen o to, abychom nekoupili podobně jako v hlavním městě šunt za velký peníz.

ČTĚTE TAKÉ: Revoluce v cestování po kraji se nekoná. Zatím

Autor: Iva Havlíčková

27.1.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Stanislav Šulc.
9 14

Komentář Stanislava Šulce: Politiky zbavená kauza Čapí hnízdo

Jiří Kajínek hraje fotbal v Třemošnici
1 15

Jiří Kajínek nazul kopačky a hrál fotbal za rodné Prachovice

AKTUALIZUJEME / SLEDUJEME ON-LINE

Noční bouřka se prohnala Hradeckem, u Vlachova Březí zavřela silnici

Bouřka, která se prohnala zemí, neušetřila ani Jindřichohradecko. Několik tisícovek domácností v jižních Čechách je stále bez elektřiny. Mimo provoz také stále zůstávají některé železniční tratě.

Smršť zranění kosí hvězdy. Jsou tenisté přepracovaní?

Na kurtech připomínají nezničitelné superhrdiny. Roger Federer, Novak Djokovič, Andy Murray ti všichni umějí s tenisovou raketou v ruce věci, nad kterými se méně talentovaným jedincům tají dech. Přesto to ale jsou normální lidé, ne nezničitelné stroje na úspěchy. Poslední týdny to dokazují víc než kdy jindy.

AUTOMIX.CZ

Sen chalupářů. Nadšenec si z VW postavil pojízdnou chatku, jezdí až 160 km/h

Proč jezdit na chatu, když můžete jezdit přímo s chatou? Tohle sice nebyla záminka pro stavbu tohoto kuriózního vozidla, ale na pojízdné chatce si najde výhody snad každý. Je dílem britského mechanika a trochu překvapivě opravdu může i na silnici.

Odcházející stratég Washingtonu: Trumpovo prezidenství je u konce

Kontroverzní Trumpův poradce a bývalý šéf ultrakonzervativního webu Breitbart News Steve Bannon končí. Výpověď podal údajně už na začátku srpna, tedy před svými nejnovějšími skandálními výroky na adresu pravicových radikálů v Charlottesville. Po odchodu z Bílého domu prohlásil, že Trumpovo prezidentství, za které od počátku bojoval, skončilo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení