VYBERTE SI REGION

Pardubice, město cyklistů. Pouze u nádraží to neplatí

Pardubice - Hledáte u nádraží stojan na kolo? Hledejte. Najdete-li jej, nezaparkujete tam.

11.11.2016
SDÍLEJ:
Fotogalerie
6 fotografií
Neutěšená situace čeká cyklisty u nádraží. Míst, kam uvázat kolo drasticky ubylo.

Neutěšená situace čeká cyklisty u nádraží. Míst, kam uvázat kolo drasticky ubylo.Foto: DENÍK/Jiří Sejkora

Kam s ním? Ne, není řeč o slamníku Jana Nerudy, tuto otázku si kladou každý den desítky lidí, kteří zamíří v Pardubicích na kole k hlavnímu nádraží. Plánovaná přestavba, která má v šibeničním termínu proměnit celý prostor přiléhající k hlavní železniční stanici v kraji, je 
v plném proudu. Že nejde vše úplně hladce, zjistíte ve chvíli, kdy tam ráno zkusíte někde v okolí zaparkovat jízdní kolo. Co uvidíte?

KAPACITA NESTAČÍ

Bicykly doslova obsypané stromy, všechny lavičky, značky i stojany, které už tu dávno neměly být – cedule na nich hlásá, že budou demontovány 7. listopadu. Je 11. listopadu, pořád tam jsou. „Kola není kam dávat a vypadá to tu takhle. Jezdím na něm často, ale kam ho teď mám stavět, netuším. Není tu žádná jiná možnost,“ říká muž, který zamyká kolo do zelených bezpečnostních stojanů, které už tu podle papírů dávno nejsou.

Není sám. Každý oslovený, který se u nádraží pokoušel ráno zamknout kolo, reagoval podobně. „Nebylo kam parkovat předtím, teď je to vyloženě šílené,“ tvrdí muž, který přidělává kolo 
k lampě. Hned vedle cedule zákaz stavění kol.

Kapacita stojanů nestačila ani před rekonstrukcí. Teď se ještě drasticky zmenší. Řešení? Zatím asi žádné.

„Přiznám se, že si myslím, že jsme udělali, co se dalo. Na dobu určitou nebudeme přece zřizovat další stojany. Po rekonstrukci se sem zase vrátí,“ říká náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Výsledkem je zmatek, kterému se mohlo předejít.

Město zatím cyklistům žádnou dostačující alternativu nenabídlo, pouze část těch nejstarších stojanů se stříškami přemístilo kousek dál od nádraží. Ty nejenže nejsou bezpečnostní, ale pro člověka, který na kole přijede k nádraží z centra města, nejsou ani k nalezení. Zaměstnanci stavební firmy Strabag vlastnoručně vyrábí a lepí své informační cedule, pod ty, které vyvěsilo město.

„Budeme tam muset nějaké cedule přidat. Další řešení po dobu stavby ale zřejmě nejsou k dispozici. Nepodařilo se nám dojednat s Českou poštou využití jejich pozemku. Pozemky města jsou například v okolí bytového domu, kam byla část stojanů přemístěna. Pro další, tedy ty bezpečnostní stojany, připravujeme ukotvení v areálu bývalého lihovaru,“ dodává Helena Dvořáčková.

Plánovaná oprava město zaskočila?Že se předělává okolí nádraží je hezké a je třeba počítat
 s určitými komplikacemi a omezeními. To musí rozumný člověk pochopit. Co pochopit nelze, je fakt, že na projekt, 
o kterém se tu hovoří roky, není z hlediska cyklistů město dostatečně připraveno. Že se budou muset zrušit stávající stojany na kola, se přece vědělo dříve, než se začalo kopat. A třeba v dubnu 2015 město vyhlásilo soutěž na pořízení bezpečnostních stojanů pro kola. Kde jsou? Nemohly už dávno před prvním kopnutím do země někde u nádraží stát, aby si na ně cyklisté zvykli? Není na nové stojany? Existují i levnější nouzová řešení. Svařit pár kusů lešeňových trubek a zabetonovat je dočasně do země, aby bylo kola o co opřít a k čemu zamknout. To přece není práce ani na den i s tvrdnutím betonu. Jenže město zatím neumí vyrobit ani směrové cedule k těm pár stojanům, které se podařilo přestěhovat. A to ještě na místa, jež jsou pro cyklistu z ruky, nebo vysloveně tak ukrytá za bukem, že lepší umístění si zloději kol snad ani nemohli přát…

Jiří Sejkora

Autor: Jiří Sejkora

11.11.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
2

Zvěř kromě hladu trápí i psi. Myslivci se snaží pomoct i zakládáním políček

Likvidační a dezinfekční práce v ohnisku nákazy ptačí chřipkou.
17

Poláci utratili drůbež. Ptačí chřipka je v sousedství

Eiffelovu věž čeká „plastika". Za osm miliard

Nepřehlédnutelný symbol Paříže čeká dlouhá a nákladná rekonstrukce. Trvat by měla až do roku 2025 a stát 300 milionů eur, v přepočtu tedy přes osm miliard korun.

Šamanka z dob lovců mamutů dostane tvář. Vědci vytvoří bustu s lidskými vlasy

Brno – Brněnští vědci pracují na jedinečném projektu. Vytváří bustu tisíce let staré šamanky na základě kostry z Dolních Věstonic.

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies