Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Po osoblažské úzkokolejce jezdí parní lokomotiva

Krnov /VIDEO, FOTOGALERIE/ - Husarský kousek se podařil pracovníkům krnovské firmy Olpas - z historické parní lokomotivy Škoda vykouzlili pro rakouského majitele nablýskaný a plně funkční stroj.

21.5.2009 1
SDÍLEJ:

Parní úzkorozchodná Lokomotiva Škoda - na světě existuje už jen poslední exemplář, a ten se nyní vrací po generálce zpátky na trať. Stroj z roku 1948 zcela renovovali odborníci z krnovské firmy Olaps.Foto: DENÍK/František Kuba

Na známou osoblažskou železniční trať vyjel technický unikát: úzkorozchodná parní lokomotiva Škoda. Je to poslední z pěti exemplářů, které byly vyrobeny před šedesáti lety Škodovkou pro Jugoslávii.

Škodovka bývala evropská velmoc ve výrobě parních lokomotiv. Z pěti úzkorozchodných lokomotiv pro Jugoslávii už byly čtyři zlikvidovány sešrotováním. Poslední existující exemplář vyrobený v roce 1948 vypátral rakouský milovník úzkokolejek v Bosně.

Lokomotiva Škoda byla v havarijním stavu a rakouský majitel si k opravě vybral krnovskou firmu Olpas. Odborníci v Olpasu z tohoto šrotu dokázali vykouzlit nablýskanou, plně funkční lokomotivu, která vypadá, jako kdyby včera sjela z výrobní linky.

Protože rakouští sběratelé v současnosti mají ve svém depu několik funkčních úzkokolejných lokomotiv a pro zachráněnou škodovku nemají využití, zapůjčili ji pro historické jízdy na Osoblažce.

Rakušáci lokomotivu propůjčili na patnáct let

„Protože máme stejné zájmy a padli jsme si s Rakušany do oka, zapůjčili nám tuto lokomotivu za velmi výhodných podmínek na patnáct let. Jsou to podobní šílenci do železniční historie jako my, kteří se motáme kolem Osoblažky. Rozdíl je v tom, že oni se úzkokolejkami baví čtyřicet let, zatímco my jsme se jim začali věnovat před pěti lety,“ dodal Jaromír Foltýn z Olpasu.

První pasažéry sveze lokomotiva Škoda na Osoblažce tento čtvrtek, ale zatím to budou jen prezentační jízdy pro polskou delegaci a rakouské partnery. Veřejnost se poprvé může na této kuriozitě projet 1. června.

Pětinápravová tendrová lokomotiva Škoda původně sice měla černý nátěr, ale aby se laikům na Osoblažce příliš nepletla se svou menší sestřičkou, parní úzkokolejnou lokomotivou Resita, dostala nátěr v kombinaci s modrou.

V Červnu Škoda vyjede i spolu s Resitou

Skutečnou lahůdku chystá Olpas na 20. června na Den železnice, kdy Osoblažkou poprvé v historii pojede souprava se dvěma parními lokomotivami: Škodou a Resitou.

„Příznivci osoblažské úzkokolejky už určitě znají naši druhou parní lokomotivu Resitu, která byla vyrobena v Rumunsku. Pro srovnání, lokomotiva Škoda má asi dvojnásobný výkon a je asi o dva metry delší. To znamená, že také utáhne soupravu s více vagony a my budeme moci turistům a železničním fanouškům na Osoblažce představit při nostalgických jízdách více železničních zajímavostí a atrakcí,“ dodal Foltýn.

Jednou z nových atrakcí na Osoblažce bude indiánská vesnice u Bohušova, kde bude mít historický vláček zastávku přímo u obřího týpí z Kanady, které má kapacitu na sedmdesát lidí.

Autor: František Kuba

21.5.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pláž v Hurghadě
5

Češka napadená v Egyptě je v kritickém stavu a není schopna převozu

Stavba dálnice D11 u Hradce Králové.
17

Děti Země zasáhly. Dostavba dálnice D11 na Smiřice se komplikuje

Máte nevyžádaný hovor ze zahraničí? Nevolejte zpět, jde o podvod

Včera a dnes se desetitisíce zákazníků všech domácích mobilních operátorů potýkaly s prozváněním ze zahraničních telefonních čísel například z Alžírska, Pobřeží slonoviny či Afghánistánu. Útočníkům jde o to, aby jim prozváněný zavolal zpět. Ten za to pak zaplatí nemalou částku za mezinárodní hovor.

Ústavní soud: úředníci mohou dál provádět kontroly topení v domech

Ústavní soud v úterý odmítl stížnost skupiny 41 poslanců TOP 09 a ODS, kteří žádali zrušení části zákona o ochraně ovzduší. Ten od ledna umožňuje úředníkům obcí s rozšířenou působností vstupovat do domů, bytů a rekreačních objektů a kontrolovat, čím lidé doma topí.

Pohostinství a Colours? Skvělá symbióza, říkají většinou ostravští provozovatelé

Žádná jiná akce ve městě nám tržby takhle nezvedne, dušují se restauratéři v centru. Někteří ale mají i své výhrady.

Největší potenciál má ANO, SPD, Realisté a Piráti, ukázal průzkum

/ANKETA/ Hnutí ANO má největší volební potenciál, voliči velmi nadějně preferují i SPD. Vedle podpory tradičních parlamentních stran je zájem i o Realisty a Piráty.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení