VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Po osoblažské úzkokolejce jezdí parní lokomotiva

Krnov /VIDEO, FOTOGALERIE/ - Husarský kousek se podařil pracovníkům krnovské firmy Olpas - z historické parní lokomotivy Škoda vykouzlili pro rakouského majitele nablýskaný a plně funkční stroj.

21.5.2009 1
SDÍLEJ:
Fotogalerie
10 fotografií

Parní úzkorozchodná Lokomotiva Škoda - na světě existuje už jen poslední exemplář, a ten se nyní vrací po generálce zpátky na trať. Stroj z roku 1948 zcela renovovali odborníci z krnovské firmy Olaps.Foto: DENÍK/František Kuba

Na známou osoblažskou železniční trať vyjel technický unikát: úzkorozchodná parní lokomotiva Škoda. Je to poslední z pěti exemplářů, které byly vyrobeny před šedesáti lety Škodovkou pro Jugoslávii.

Škodovka bývala evropská velmoc ve výrobě parních lokomotiv. Z pěti úzkorozchodných lokomotiv pro Jugoslávii už byly čtyři zlikvidovány sešrotováním. Poslední existující exemplář vyrobený v roce 1948 vypátral rakouský milovník úzkokolejek v Bosně.

Lokomotiva Škoda byla v havarijním stavu a rakouský majitel si k opravě vybral krnovskou firmu Olpas. Odborníci v Olpasu z tohoto šrotu dokázali vykouzlit nablýskanou, plně funkční lokomotivu, která vypadá, jako kdyby včera sjela z výrobní linky.

Protože rakouští sběratelé v současnosti mají ve svém depu několik funkčních úzkokolejných lokomotiv a pro zachráněnou škodovku nemají využití, zapůjčili ji pro historické jízdy na Osoblažce.

Rakušáci lokomotivu propůjčili na patnáct let

„Protože máme stejné zájmy a padli jsme si s Rakušany do oka, zapůjčili nám tuto lokomotivu za velmi výhodných podmínek na patnáct let. Jsou to podobní šílenci do železniční historie jako my, kteří se motáme kolem Osoblažky. Rozdíl je v tom, že oni se úzkokolejkami baví čtyřicet let, zatímco my jsme se jim začali věnovat před pěti lety,“ dodal Jaromír Foltýn z Olpasu.

První pasažéry sveze lokomotiva Škoda na Osoblažce tento čtvrtek, ale zatím to budou jen prezentační jízdy pro polskou delegaci a rakouské partnery. Veřejnost se poprvé může na této kuriozitě projet 1. června.

Pětinápravová tendrová lokomotiva Škoda původně sice měla černý nátěr, ale aby se laikům na Osoblažce příliš nepletla se svou menší sestřičkou, parní úzkokolejnou lokomotivou Resita, dostala nátěr v kombinaci s modrou.

V Červnu Škoda vyjede i spolu s Resitou

Skutečnou lahůdku chystá Olpas na 20. června na Den železnice, kdy Osoblažkou poprvé v historii pojede souprava se dvěma parními lokomotivami: Škodou a Resitou.

„Příznivci osoblažské úzkokolejky už určitě znají naši druhou parní lokomotivu Resitu, která byla vyrobena v Rumunsku. Pro srovnání, lokomotiva Škoda má asi dvojnásobný výkon a je asi o dva metry delší. To znamená, že také utáhne soupravu s více vagony a my budeme moci turistům a železničním fanouškům na Osoblažce představit při nostalgických jízdách více železničních zajímavostí a atrakcí,“ dodal Foltýn.

Jednou z nových atrakcí na Osoblažce bude indiánská vesnice u Bohušova, kde bude mít historický vláček zastávku přímo u obřího týpí z Kanady, které má kapacitu na sedmdesát lidí.

Autor: František Kuba

21.5.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Rath.
17 21

Rath posílá prezidenta Zemana k Ústavnímu soudu

Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek.
2 3

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Děti zůstávají v ústavech. Může za to jejich vyšší věk i stávající krize rodiny

V boskovickém dětském domově momentálně žije čtyřiatřicet dětí. Pracovníci navíc čekají na dvě další, které se vrací od pěstounů. Stejně na tom bylo zařízení ústavní výchovy loni. Tak jako další na Vyškovsku i Blanensku potvrzuje celorepublikový fenomén – počet chovanců v ústavech se nedaří snižovat.

150 milionů korun. Tolik pošle Česko na pomoc s migrací

Česko letos pošle do zahraničí na pomoc uprchlíkům a státům čelícím migračním tlakům 150 milionů korun. Ministerstvo vnitro v tiskové zprávě uvedlo, že částku v rámci jeho koncepce pro asistenci uprchlíkům na dnešním jednání schválila vláda. Prvních 40 milionů korun z této částky by mělo jít na obnovu uprchlického tábora Azrak v Jordánsku.

Stánky ve Znojmě jsou prázdné. Trhovkyně: Nechci se učit novoty kvůli EET

Brambory, cibuli, jablka nebo třeba česnek od místních prodejců si mohli obyvatelé Znojma donedávna koupit na stáncích na Masarykově náměstí. Zhruba desítka prodejců zde nabízela zboží každé dopoledne vždy od pondělí do soboty. Nyní zůstala prodejní místa opuštěná, i když na konci března již vždy trhovci bývali na svých místech.

Výuka venku? Většina dětí i rodičů ji vítá

Učit se občas venku na čerstvém vzduchu místo mezi čtyřmi stěnami učeben? K tomu se kloní ve spoustě škol. Však venkovní učebny se dají využít od jara do podzimu. Jenže ne vždy je na jejich vybudování v městské či obecní kase hned dost peněz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies