VYBERTE SI REGION

OBRAZEM: Plzeňská je v novém za tři čtvrtě miliardy

Praha - Šest kilometrů dlouhý úsek tramvajové trati z Anděla na Sídliště Řepy je rychlejší, tišší a hlavně bez bariér.

18.9.2010
SDÍLEJ:

Rekonstruovaná tramvajová trať na Plzeňské ulici s konečnou na sídlišti Řepy byla 17. září slavnostně zprovozněna.Foto: Deník/Martin Divíšek

Původně měla trvat skoro jeden rok, nakonec ale opravili šest kilometrů tramvajové trati v úseku Anděl-Vozovna Motol-Sídliště Řepy za zhruba tři měsíce. Od pátku zde tramvaje opět jezdí v plném provozu.

Rekonstrukce stála 791 milionů korun a trať je nyní nejmodernější v Praze a nabízí cestujícím hned několik novinek a vylepšení.

Je to například využití takzvaných bezžlábkových kolejí typu S49, které jsou v podstatě stejné jako ty, po nichž jezdí vlaky, nacházejí se v horní části opraveného úseku mezi Vozovnou Motol a Sídlištěm Řepy.

Tišší chod

„Poprvé jsme tyto koleje použili již při letošní rekonstrukci tramvajové trati v Poděbradské ulici, umožňují jejich snadnější údržbu. Odpadá i nutnost čistění kolejových žlábků a odvodňovačů. Nové kolejnice také snižují opotřebení tramvajových kol. Změnu pocítí i cestující vzhledem k tomu, že jízda tramvají po bezžlábkových kolejích je výrazně klidnější a je méně hlučná,“ vysvětlil Jan Šurovský, vedoucí Jednotky dopravní cesta tramvaje pražského dopravního podniku (DP)

V Poděbradské ulici je nyní útlum hluku v porovnání se stavem před rekonstrukcí až o 6,5 decibelu v noční době a dosahuje hodnoty cca 52 decibelů.

Životnost trati by měla být zhruba třicet let, přičemž je zhruba jednou za dva roky dělat preventivní opravy v tramvajových obloucích.

Další velkou předností je to, že jsou nyní v úseku všechny zastávky bezbariérové a jsou také vybaveny novým elektronickým informačním systémem. „Jeho výhodou je, že se cestující ihned zorientuje. Na tabuli totiž vidí za kolik minut a jaké linka přijede,“ upozornil Petr Blažek, dopravní ředitel DP.

Konec letních oprav

Touto akcí tak v Praze skončily velké letní opravy tratí, které změnily vedení linek napříč celou Prahu a v letních měsících výrazně komplikovaly dopravu.

„Bylo to ale nevyhnutelné. Z minulých let jsme měli u tramvajových tratí veliký dluh. Koleje byly zastaralé a ve velmi špatném stavu. Nyní se podařilo opravit několik strategických míst hlavně v centru města ve Spálené ulici a na Národní třídě,“ vysvětlil generální ředitel DP Martin Dvořák.

Celkové náklady na letní program obnovy dosáhly 982 milionů korun. Dopravní podnik tak udělal největší rekonstrukci tramvajových úseků za posledních 20 let. Od června bylo na území Prahy rekonstruováno a opraveno 9,2 kilometrů trati, včetně doprovodných úprav nástupných ostrůvků s bezbariérovými prvky, trolejového vedení a inženýrských sítí.

„Opravy výrazně snížily průměrné stáří tratí v metropoli. Odpadne také množství úseků, kde doposud musely tramvaje jezdit omezenou rychlostí,“ dodal Dvořák.

Přehled letních rekonstrukcí tramvajových tratí:

A) Rekonstrukce tramvajových tratí v oblasti Prahy 5 a 17
Modernizace TT v oblasti Prahy 5 a 17 zahrnovala většinu úseku Anděl - Sídliště Řepy. K rekonstrukci bylo přistoupeno na základě nevyhovujícího stavu TT. Cílem rozsáhlé rekonstrukce bylo uskutečnění všech prací v celé oblasti v jednom časovém období a minimalizovat tak dopad na cestující.

Modernizace probíhala v následujících úsecích:
1. Klamovka – Sídliště Řepy (ul. Plzeňská a Makovského)
V rámci akce došlo k úplné rekonstrukci tratě, tj. k likvidaci BKV panelů a jejich nahrazení příčnými železobetonovými pražci ve štěrkové lóži. V úseku od křižovatky s ul. Pod Kotlářkou po konec Makovského ul. (4 km) byly použity bezžlábkové koleje S49. Součástí rekonstrukce byla úprava vjezdu a výjezdu do tramvajového obratiště Kotlářka a úprava vjezdu a výjezdu do vozovny Motol. Po rekonstrukci je možné do úseku nasadit tramvaje typu 14T bez omezení. Stavební práce provádělo sdružení firem EUROVIA CS, a. s., a SKANSKA, a. s.

2. Anděl – Tomáškova (ul. Plzeňská)
Nevhodná konstrukce trati, špatné výškové řešení spolu s intenzivním provozem způsobily vážný stav trati. Úseky na BKV panelech byly nahrazeny tratí na betonové desce (snížení staré hlukové zátěže). Současně byla vyměněna zničená kolejová konstrukce na křižovatce Plzeňská – Radlická. Akci realizovala Jednotka dopravní cesta Tramvaje DP (JDCT DPP). Délka úseku byla 1,17 km.

3. Anděl – Na Knížecí (ul. Nádražní)
Tato významná TT je součástí důležitého tramvajového úseku Anděl – Barrandov. Z důvodu snížení staré hlukové zátěže (způsobené užitím BKV panelů) byla zvolena technologie uložení kolejí na betonové desce. Stavební práce realizovala JDCT DPP. Délka úseku je 0,7 km.

4. křižovatka Anděl – výměna kolejové konstrukce
Klíčová rekonstrukce pro koordinaci se všemi dalšími stavebními pracemi v Praze 5. Křižovatka Anděl byla v havarijním stavu, zejména pak oblouk pro linku č. 9, případně pro linky č. 4, 7 a 14. Konstrukce se měnila po částech v červnu a červenci 2010. Přes křižovatku Anděl byl zachován provoz tramvají minimálně ze dvou, obvykle však ze tří směrů.

Celkové náklady na výstavbu: 791 milionů korun
Celková délka trati: 5,9 km
Financování: fondy EU – Operační program Praha – Konkurenceschopnost (OPPK)

B) Rekonstrukce tramvajových tratí v oblasti Prahy 1 a 2
Soubor prací v oblasti Prahy 1 a 2 zahrnoval dvě zásadní rekonstrukce TT:

1. RTT ul. Myslíkova
Rekonstrukce byla realizována od května letošního roku. Součástí této RTT byla i rekonstrukce trati u Mánesa (provedená v červnu) a rekonstrukce trojúhelníku Spálená – Myslíkova. Ukončení celé RTT bylo směřováno na pátek 23. července 20 hodin, aby bylo možno zahájit uzavírku Štefánikovy ulice z důvodu finální výměny křižovatky Anděl. Stavební práce realizoval Hans Wendel. Nezávisle na této akci JDCT DPP vyměnil třetinu kolejové konstrukce v křižovatce Spálená – Lazarská.

2. RTT Národní - Spálená
Tato stavba byla velmi úzce svázána především koordinačními vazbami na budoucí rekonstrukci stanice metra Národní třída. V průběhu prací byly odstraněny staré kolejnice včetně BKV panelů. Vybudováno bylo nové odvodnění trati a také antivibrační a protihluková opatření. Následně pracovníci EUROVIA CS namontovali nové koleje (systém W-TRAM na betonové desce), položili nové obruby, nové nástupní ostrůvky a postupně pokládali vrstvy litého asfaltu. Kompletní rekonstrukcí došlo ke zlepšení geometrických parametrů koleje, což cestující poznají zvýšeným komfortem jízdy. Nezávisle i na této akci JDCT DPP vyměnila další třetinu kolejové konstrukce v křižovatce Spálená – Lazarská.

Celkové náklady na výstavbu: 191 milionu korun
Celková délka trati: 1,53 km
Financování: RTT Myslíkova: OPPK 85%, DPP 7,5% a Ministerstvo dopravy 7,5%
RTT Národní: DPP 100%

C) Rekonstrukce vyvolané stavbou Městského okruhu a trati metra V.A.
Stavba severozápadní části Městského okruhu změnila v roce 2008 provoz tramvají především v oblasti Prahy 6 a 7, a to dlouhodobým přerušením provozu na významném tahu Letná – Hradčanská – Střešovice/Vítězné náměstí. Od července 2009 byla opětovně zprovozněna smyčka Špejchar, od listopadu 2009 byl provizorně propojen úsek Milady Horákové - Badeniho.

V únoru 2010 byla zrekonstruována TT na Malovance. Od května 2010 je v provozu definitivní přeložka TT v Partyzánské ulici, na kterou je provizorně a jednokolejně připojen starý Trojský most.

Od června 2010 byl uzavřen úsek TT Brusnice - Prašný most - Vítězné náměstí. Tato etapa rekonstrukce trvala 3 (resp. k Brusnici potrvá 4) měsíce, během níž byl připojen provizorní dvoukolejný trojúhelník na Prašném mostě.


Autor: Lukáš Marek

18.9.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš je nejvlivnější Čech. Na vyhlášení v Bruselu ale nebude, je nemocný

Praha – Zatímco v tuzemsku Andrej Babiš schytává kritiku za elektronickou evidenci tržeb a musí vyřešit i svůj střet zájmů, aby postavení politika a podnikatele sladil se zákonem, ve světě ho vnímají jako významnou osobnost. Po ceně časopisu GlobalMarkets pro nejlepšího ministra financí rozvíjejících se evropských zemí za rok 2016 ho nyní bruselský server Politico.eu vybral jako Čecha, který letos nejvíc přispěl k formování Evropy. 

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

AKTUALIZOVÁNO

Tragédie u Draženova. Mladý řidič zemřel po střetu s nákladním autem

Draženov - K tragické dopravní nehodě došlo po půl šesté večer na hlavní silnici od Domažlic na Draženov nedaleko odbočkyna Petrovice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies