VYBERTE SI REGION

Plzeňský 'Dům hrůzy' zatím bude stát dál

Plzeň - Dům kultury Inwest v Plzni se zatím bourat nebude, záměr narazil na velký odpor. Odstranění ani ne třicet let staré budovy ale zůstává i nadále jednou z uvažovaných variant.

5.3.2010 1
SDÍLEJ:

Dům kultury InwestFoto: DENÍK/Vlastimil Leška

Plzeň o svůj 'Dům hrůzy u Radbuzy' zřejmě hned tak nepřijde. Společnost Amádeus Real, která Dům kultury Inwest vlastní, totiž prozatím ustoupila od plánu zbourat ho a postavit na jeho místě nové nákupní centrum. Úplné odstranění ´Domu hrůzy´ zůstává i nadále jednou z uvažovaných variant, ale už rozhodně není mezi prioritami společnosti. Plzeňskému deníku to potvrdil zástupce Amádea Real Václav Klán.

„Jednáme o třech možnostech: rekonstrukci současného objektu, jeho dostavění a o vzniku nové budovy. Nic ještě zdaleka není jisté,“ uvedl Klán. Samotná demolice by si totiž vyžádala obrovské finanční náklady.

Amádeus získal Inwest po mnohaletých jednáních letos v lednu, když odkoupil většinovou část od odborářů plzeňské Škodovky. A bourání se zdálo být blízko. Hned se proti němu objevilo několik protestů, včetně petice, kterou připravují mladí architekti. Klán odmítá, že by tyto aktivity měly vliv na přehodnocení původního úmyslu. „Je v každém případě třeba postupovat s rozmyslem, a ne hned něco bourat,“ dodává. Plzeňští architekti připravující petici jsou jednoznačně proti nahrazení Inwestu obchodním centrem. Podobný názor má i architekt Petr Domanický. „Nebránil bych se tomu, kdyby tu jako náhrada mělo vzniknout něco nápaditého, co by zapadalo do prostoru. Návrhy, co jsem měl zatím možnost vidět, mi přišly architektonicky horší než současná stavba,“ podotkl.

Data o Inwestu

- Jeden z největších domů kultury v republice byl slavnostně otevřen 17. ledna 1986.
- Stavba domu s kapacitou dvou tisíc návštěvníků trvala pět let a stála více než 300 milionů korun.
- Autorem návrhu stavby je architekt Miloslav Hrubec.
- Kromě velkého sálu zde vzniklo Divadlo Kruh, později v roce 2002 pojmenované po Miroslavu Horníčkovi.
- V pasáži budovy se nachází řada obchodů. Odborníci často kritizují megalomanii, s jakou je budova navržena. Stejně jako rozsáhlé a zbytečně velké terasy, široká schodiště a nevyužívané zákoutí a foyer.
- Dům kultury je tradičním místem pořádání koncertů, maturitních plesů, veletrhů a komerčních prezentací.

Útvar koncepce a rozvoje Magistrátu města Plzně zatím žádný definitivní návrh týkající se budoucnosti domu kultury neposuzoval. „Předběžný souhlas jsme udělili před dvěma lety. Od té doby nás investor nekontaktoval. Každopádně se jedná se o privátní záměr, takže co zde vznikne, je věcí vlastníka,“ sdělila ředitelka útvaru Irena Vostracká.

Kulturní dům byl otevřen v roce 1986. Současná podoba představuje jen část návrhu architekta Miloslava Hrubce. Ten stále bojuje za zachování stavby. Podle svých slov se nebrání tomu, aby byla upravena do modernější podoby. „Dnešní dům kultury je schopný rozšíření a modernizace,“ konstatuje.

#nahled|http://g.denik.cz/46/c5/vizualizace_obchodni_dum_arena_denisovo_nabrezi_10_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/46/c5/vizualizace_obchodni_dum_arena_denisovo_nabrezi_10.jpg|Jeden z návrhů obchodního centra Aréna#

Za Inwest bojuje jeho autor dál

Své dílo musel autor plzeňského Domu kultury Inwest, plzeňský architekt Miloslav Hrubec obhajovat několikrát. A za jeho zachování bojuje dál.

Jste proti zbourání Inwestu. Jak vidíte budoucnost stavby vy?
Snažím se, aby bylo maximálně zachované řešení, vycházející z architektonické soutěže, kterou jsme společně s architekty Lojdou a Huclem vyhráli v roce 1974. Vůbec se nebráním tomu, aby se provedly nějaké úpravy. Byl bych rád, kdyby se vypsala soutěž na dostavění objektu. Důležité ale je zachovat tu část, která slouží kultuře. Přijde mi nesmyslné za velké peníze stavbu bourat a pak místo ní tvořit něco jiného. Navíc něco, co bude mít vyloženě komerční charakter.

Jsou podobné dostavby běžné?
Určitě to není nic neobvyklého. Jako příklad bych uvedl třeba budovu bývalého Stavoprojektu, který získal nedávno moderní fasádu. A takových případů je více. Měl by být prosazen hlavně požadavek původní soutěže. Tím bylo zachování kontaktu s centrem při pohledu od nádraží.

Současná podoba kulturního domu je jen částí vašeho návrhu. Proč se neuskutečnil v plném rozsahu?
To, co se postavilo, je asi třetina původního záměru. Měl tam být ještě například vysoký dům s obchody a byty. Na uskutečnění návrhů se ale v té době nenašlo dost peněz.

Co říkáte tomu, že mladí plzeňští architekti chystají petici proti zbourání domu?
Těší mě, že se taková aktivita objevila. Oni sice můj návrh nechválí, ale to není třeba. Dům je schopen různých adaptací a oprav. Je dobré, že se někdo proti jeho nahrazení komerčním objektem postavil.

Jak vznikla hanlivá přezdívka Dům hrůzy?
Vzniklo to především ze závisti kolegů architektů. A náramně se to ujalo. Nemůžete samozřejmě obcházet lidi s tím, aby to neříkali, to nejde. Základ byl nejspíše v tom, že na začátku nebyla úplně dodělána vzduchotechnika. Chybělo odizolování od hluku. Možná někdo, kdo v těch kancelářích seděl, občas řekl: To je hrůza.

Co říkáte současnému stavu architektury?
Dneska je všechno většinou otázka financí. V mnoha případech lidé nedají na názor architekta. Jeho hlavním úkolem má být, aby dům fungoval, měl nějakou estetickou hodnotu a hlavně aby do toho prostředí pasoval. To se dneska moc nenosí.

Na čem v současné době pracujete?
Teď už moc netvořím. Dělám v podstatě jen na rodinných domcích. Do velkých architektonických soutěží už se nehlásím. Hlavně kvůli tomu, že tolik neovládám práci na počítači, což se dnes vyžaduje.

Autor: Ladislav Vaindl

5.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies