VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pod Letnou vybírali nejlepšího regulovčíka roku

Praha- Stát dlouhé minuty na přímém slunci nebo naopak v mrazech, v husté dopravě a smogu, vystaven každodennímu nebezpečí, to je práce regulovčíka, tedy policisty, který řídí dopravu na křižovatkách.

31.8.2009
SDÍLEJ:

POLICEJNÍ BALET. Ti nejlepší "regulovčíci" se v pondělí utkali v řízení dopravy na křižovatce u výjezdu Letenského tunelu.Foto: DENÍK/Jiří Koťátko

V pondělí mezi sebou již po desáté vybírali toho nejlepšího, který dostal titul regulovčík roku.

„Soutěže se zúčastnilo 20 policistů dopravní služby, od zkušených po ty začínající, kteří přišli nedávno z policejních škol. Přihlásili se sami, je to pro ně otázkou prestiže,“ informuje mluvčí pražské policie Tomáš Hulan.

Klání, které nebylo vyřazovací, se skládalo ze dvou kol, teoretické a praktické části. „V teoretické části musejí policisté prokázat výbornou znalost zákona o policii a dalších zákonů, které k výkonu služby potřebují. V praktické části pak odborná komise složená z bývalých i současných policistů, pracovníků dopravního podniku i dopravních expertů hodnotí vzhled, upravenost, vybavenost, znalosti a dovednosti policisty, které zachovají plynulost dopravy na křižovatce bez upřednostňování jednoho směru,“ pokračuje Hulan.

„Důležitá je i důraznost a jasnost pokynů,“ doplňuje Pavel Švrnčula, šéf pražských dopravních policistů a dodává: „Pro policisty je to otázka prestiže a cti. Přesto pro nejlepší máme ceny.“ Ty jim byli předány v muzeu Policie na pražském Karlově.

Regulovčíci plnili praktickou disciplínu na křižovatce na Nábřeží kpt. Jaroše u výjezdu z Letenského tunelu a na nábřeží Edvarda Beneše u Čechova mostu. „I když to laik nepozná, řídit klasickou křižovatku nebo takzvané téčko je velký rozdíl,“ říká Hulan.

„Je to velmi náročné. Člověk dýchá zplodiny z aut, odolává vedru a je to také namáhavé na ruce, které se neustále pohybují a zvedají. Proto se v řízení dopravy střídáme vždy po dvaceti minutách,“ popisuje své zkušenosti jeden ze soutěžících Tomáš Kreusel, který řídí pražskou dopravu již dva roky. Podle policistů se také často stává, že řidiči regulovčíka přehlédnou, hlavně když fungují semafory. Podle zákona má ale policistou řízená doprava vždy přednost před semafory.

„Řízení dopravy v Praze je dnes centrálně řízeno ze střediska v ulici Na Bojišti. Místní pracovníci řídí dopravu tak, aby byla co nejplynulejší a semafory na sebe navazovaly, hlavně vzhledem k městské hromadné dopravě, ta má vždy přednost. Když se ale stane nějaká dopravní nehoda, je poškozen signalizační sloupek, dojde k výpadku proudu nebo se koná nějaká hromadná akce, je potřeba, aby dopravu řídil zkušený policista,“ uvádí Švrnčula.

Systém je nastaven tak, že když například praskne žárovka v červeném světle semaforu, vyřadí to světelnou signalizaci na celé křižovatce, aby nedocházelo ke zmatkům. Než dojde k opravě semaforu, musí dopravu řídit policista.

Autor: Jan Piroch

31.8.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pavel Bělobrádek.
18 8

Bělobrádek: Minimální mzdu dramaticky zvedat nebudeme

Auta OBSE, Ukrajina
AKTUALIZOVÁNO
24 9

Auto mise OBSE na Ukrajině najelo na minu. Řídil Čech. Jeden mrtvý

Volby ve Francii ONLINE: obrovský zájem voličů, měl by pomoci Macronovi

Lid Francie hlasuje v prvním kole voleb, je o ně bezprecedentní zájem. Ve volebních místnostech se tvoří fronty, jaké nebyly k vidění posledních 36 let. Podle politilogů to pomůže centristovi Emanuelu Macronovi. V desítkách evropských měst se demonstruje na podporu EU, tedy proti Le Penové. Favoritce voleb se povedl lapsus - nestihla zaslat své plakáty do volebních místností v zahraničí.

Co s korunou po intervencích? Zavedení eura je v kurzu

Po uzavření intervencí se mezi politiky i byznysmeny otevírá otázka přijetí eura. Je prioritou i pro Svaz průmyslu a dopravy. Česko se při svém vstupu do EU zavázalo euro přijmout. Proti zavedení evropské měny je ministr financí Andrej Babiš.

Inkluze není nepřítel, dojímá příběh chlapce s vzácným syndromem

/ROZHOVOR, VIDEO/ Nechci pro své dítě nic speciálního, chci jen, aby měl stejnou šanci, jako ostatní.  Tato slova napsala Hana Kubíková z Liberce. Maminka kluka se vzácným Wiliamsovým syndromem. Už několik let se snaží své okolí přesvědčit, že inkluze nemusí být strašákem. „Člověk může hodně dokázat, pokud to aspoň zkusí," říká.

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo osmnáct let. Jejího otce letos hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies