V pondělí mezi sebou již po desáté vybírali toho nejlepšího, který dostal titul regulovčík roku.

„Soutěže se zúčastnilo 20 policistů dopravní služby, od zkušených po ty začínající, kteří přišli nedávno z policejních škol. Přihlásili se sami, je to pro ně otázkou prestiže,“ informuje mluvčí pražské policie Tomáš Hulan.

Klání, které nebylo vyřazovací, se skládalo ze dvou kol, teoretické a praktické části. „V teoretické části musejí policisté prokázat výbornou znalost zákona o policii a dalších zákonů, které k výkonu služby potřebují. V praktické části pak odborná komise složená z bývalých i současných policistů, pracovníků dopravního podniku i dopravních expertů hodnotí vzhled, upravenost, vybavenost, znalosti a dovednosti policisty, které zachovají plynulost dopravy na křižovatce bez upřednostňování jednoho směru,“ pokračuje Hulan.

„Důležitá je i důraznost a jasnost pokynů,“ doplňuje Pavel Švrnčula, šéf pražských dopravních policistů a dodává: „Pro policisty je to otázka prestiže a cti. Přesto pro nejlepší máme ceny.“ Ty jim byli předány v muzeu Policie na pražském Karlově.

Regulovčíci plnili praktickou disciplínu na křižovatce na Nábřeží kpt. Jaroše u výjezdu z Letenského tunelu a na nábřeží Edvarda Beneše u Čechova mostu. „I když to laik nepozná, řídit klasickou křižovatku nebo takzvané téčko je velký rozdíl,“ říká Hulan.

„Je to velmi náročné. Člověk dýchá zplodiny z aut, odolává vedru a je to také namáhavé na ruce, které se neustále pohybují a zvedají. Proto se v řízení dopravy střídáme vždy po dvaceti minutách,“ popisuje své zkušenosti jeden ze soutěžících Tomáš Kreusel, který řídí pražskou dopravu již dva roky. Podle policistů se také často stává, že řidiči regulovčíka přehlédnou, hlavně když fungují semafory. Podle zákona má ale policistou řízená doprava vždy přednost před semafory.

„Řízení dopravy v Praze je dnes centrálně řízeno ze střediska v ulici Na Bojišti. Místní pracovníci řídí dopravu tak, aby byla co nejplynulejší a semafory na sebe navazovaly, hlavně vzhledem k městské hromadné dopravě, ta má vždy přednost. Když se ale stane nějaká dopravní nehoda, je poškozen signalizační sloupek, dojde k výpadku proudu nebo se koná nějaká hromadná akce, je potřeba, aby dopravu řídil zkušený policista,“ uvádí Švrnčula.

Systém je nastaven tak, že když například praskne žárovka v červeném světle semaforu, vyřadí to světelnou signalizaci na celé křižovatce, aby nedocházelo ke zmatkům. Než dojde k opravě semaforu, musí dopravu řídit policista.