VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Politici se bojí, že mostecký region půjde ke dnu

Most – Severočeští politici chtějí víc ovlivňovat řízení státu a tvorbu zákonů. Noví lobbisté měli v pondělí v Mostě svůj první velký sraz.

16.6.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Martin Klimeš

Dvacetiletý student Petr Scholz přemýšlí na chodbě mostecké radnice o budoucnosti Mostecka. Sedí na židli, na které je zbytek seškrábané hornické samolepky bývalých Severočeských hnědouhelných dolů a chystá se sdělit svou neradostnou vizi.

„Myslím si, že to tu špatně skončí,“ řekne Deníku. Vadí mu vysoká nezaměstnanost, problémy s Romy a kriminalita. Petr je pro rozšiřování těžby uhlí. Počítá ale s tím, že se z Mostu odstěhuje. Možná, že si to rozmyslí, pokud politici něco zlepší. Zatím se jim to moc nedaří. Oni to vědí, ale moc často o tom nemluví. Ti regionální včera udělali výjimku. Zatímco student prorokoval kolaps, zákonodárci z kraje, zastupitelé, těžaři a ministerští úředníci o patro výš jednali několik hodin o tom, jak ekonomickému a sociálnímu úpadku Ústeckého kraje společně zabránit.

„Cílem je informovat naše poslance a senátory, jak prosazovat potřeby regionu,“ vysvětlila smysl diskusního fóra krajská radní a náměstkyně primátora Hana Jeníčková (Severočeši.cz). „Poprvé jsme se sešli jako lobbing za kraj,“ potvrdil děčínský poslanec Jaroslav Foldyna (ČSSD).

Politici chtějí společně víc ovlivňovat českou vládu, ale nejsou jedna parta jako Rychlé šípy: v klíčové otázce nejsou jednotní. První dvě hodiny se jednalo jen o nezaměstnanosti a hlavně o důležitosti další těžby uhlí. Po hodině odešli ze sálu odpůrci bourání Horního Jiřetína z Věcí veřejných, starosta Litvínova Milan Šťovíček a zastupitel Vlastimil Doležal. Podle něj oba měli další pracovní program. „Nevím, o čem se hovořilo dál, ale zarazilo nás, že se diskuzní fórum, které mělo být podle pozvánky o řadě problémů, proměnilo v prezentaci společnosti Czech Coal,“ dodal Doležal.

Na fóru se kritizovala dubnová centralizace úřadů práce i plánovaná centralizace živnostenských úřadů. Patrioti protestují i proti tomu, že peněžní odvody z místní energetiky zřejmě nezůstanou v regionu, ale skončí ve státním rozpočtu. Takové změny považují za krok zpět. Vadí jim i pomalá modernizace silnic a nedostatek peněz na celkový rozvoj regionu. „Problém je, že vlády jsou tak nestabilní, že mnohdy není s kým jednat. Přesto se nevzdáváme,“ prohlásil Richard Falbr, předseda Hospodářské a sociální rady Ústeckého kraje. Ta se netají tím, že podporuje vytěžení zásob uhlí za limity. Usnesení vlády z roku 1991, které chrání Horní Jiřetín před těžbou, Falbr označil za cár papíru.

Podle hejtmanky Jany Vaňhové krajská samospráva nepodpoří těžbu za limity, pokud se těžaři nedohodnou s obyvateli obcí nad uhlím. Zástupci Czech Coal připomněli, že v Německu se to povedlo.

Autor: Martin Vokurka

16.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tragicky skončila nehoda mezi Dačicemi a Řečicí.
6

Auto sjelo do rybníka. Spolujezdec nepřežil

Kuriózní nehoda se stala v úterý 27.6. kolem sedmnácté hodiny v Čížkovicích.
6

S kombajnem se mezi zátarasy prostě nevešel

Poslanci schválili změnu ústavy, která má lidem umožnit použít zbraně k obraně

Majitelé legálně držených zbraní možná dostanou právo zasáhnout v případě potřeby k zajištění bezpečnosti Česka. Předpokládá to poslanecký návrh novely ústavního zákona o bezpečnosti, který dnes schválila ústavní většinou Sněmovna.

Hnutí ANO má 27 procent, komunisté předběhli ČSSD, tvrdí Median

Volby by v červnu vyhrálo podle volebního modelu Median hnutí ANO, které si měsíc po vládní krizi polepšilo a vrátilo se ke 27,5 procenta. Druhá by skončila KSČM s 15,5 procenta, která poprvé v historii modelu předstihla sociální demokracii.

Pro motorkáře zraněného na lhenickém náměstí letěl vrtulník

/VIDEO/ V poledne se na náměstí ve Lhenicích na Prachaticku srazilo osobní auto s motocyklem. Podle informací z místa nehody motorkáře odvezl záchranářský vrtulník.

Lada Xray Exclusive chce být luxusní crossover. Je to nejdražší model značky

Ruská automobilka si chce také uzmout nějaký ten drobek z koláče oblíbenosti malých crossoverů. Co načala s modelem Xray, nyní rozvíjí s jeho mnohem komfortněji vybavenou verzí Exclusive.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies