Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Popelář vezme do ruky denně až 900 popelnic

Vyškov /REPORTÁŽ, FOTOGALERIE/ – Popeláři zmrzají na stupátku svozového auta, denně odtahají stovky páchnoucích a špinavých kontejnerů a popelnic a jen tiše pod vousy nadávají na bezohledné řidiče. Zjišťuji, že den popeláře není vůbec jednoduchý.

21.2.2010 1
SDÍLEJ:

Lis na papír v Responu.Foto: DENÍK/Šárka Dubská

Ráno vyjíždějí popeláři už v šest hodin. Provází je hustá mlha, vlezlá zima a břečka sněhu s blátem pod nohama.

Když se přidávám k posádce, která má na starosti Vyškov, mají už za sebou Brněnskou ulici, tovární zónu a ulici Boženy Němcové. Čekají je ještě dvě nejproblémovější sídliště, a to Osvobození a Tyršova ulice. „Je tam špatná dostupnost. Auta parkují tak špatně, že neprojede popelářský vůz anebo nemůžou naši pracovníci vytáhnout kontejnery z takzvaných kontejnerových hnízd. Teď v zimě je situace ještě horší, protože ulice jsou kvůli sněhu užší,“ vysvětluje můj průvodce, vedoucí vyškovského střediska Respona zabývajícího se svozem odpadu Tomáš Albrecht.

A jakoby mu obyvatelé Osvobození chtěli dát za pravdu, hned na kraji sídliště stojí osobní auto tak nešikovně, že svozové auto musí vjet jedním kolem až na obrubník.

Hned u druhého hnízda je situace ještě horší. „Podívejte se, řidič s klidem zaparkoval na žluté čáře a auto zatarasilo zcela vchod. Policii nemá cenu volat. To bychom museli volat desetkrát za den,“ říká řidič Pavel Michalík, zatímco pracovníci Martin Pospíšil a Pavel Gregor tahají kontejnery složitě oklikou. Snaží se být co nejrychlejší. Netrpěliví řidiči na ně totiž troubí, jiní prosviští kolem tak rychle, až se divím, že dvojici dosud nikdo neporazil.

V hnízdech to vypadá jako na skládce. Na zemi se povalují krabice, zbytky jídla, plastové lahve, plechovky, noviny, letáky. „Máme jednoho pracovníka, kterého platí napůl město. Ten chodí zametat. Jenže na jedné straně sídliště zametá a na druhé straně už odpadky z popelnic vyhazují na zem jistí sociálně slabší obyvatelé,“ vysvětluje Albrecht.

Na vesnici prý problémy nejsou, ale na sídlištích, kde je větší anonymita, lidé naprosto nedodržují pravidla. S úžasem hledím na kontejer určený na sklo, který je až po vrch plný běžných odpadků. Ten, kdo pytle od kočičího žrádla a igelitové tašky z hypermarketu vyhodil, je přitom mohl dát do sousední popelnice, která je poloprázdná.

U popelnic se najde ledacos. Nejvíc místa zabírají krabice a starý nábytek. Dnes tam někdo odložil také staré dveře od záchodu i s obrázkem čůrajícího chlapečka. „Je špatné, že lidé nesešlapují krabice. Zabírají hodně místa. O Vánocích to bylo nejhorší. A nábytek kolikrát naskládají tak, že nemůžeme ani vyjet s kontejnerem. Lidé přitom můžou nebezpečný a objemný odpad zadarmo kromě stavebního odpadu vozit do sběrného dvora. Nábytek nakonec odvezeme, ale čím víc uklízíme, tím víc si lidé na to zvykají,“ kroutí hlavou Albrecht.

Posádka vozu, který je jedním z pěti, co denně vyjíždějí čistit město, odjíždí z Osvobození na Tyršovu ulici. Tady je situace obdobná. Auta parkují, kde se dá, a málem i tam, kde se nedá. „Situace je tady ještě o něco komplikovanější. Město umístilo kontejnery dál od silnice. Lidé tam totiž protestovali proti tomu, aby měli popelnice blízko vchodů. Hoši si v zimě chtěli práci trochu ulehčit a vytahali kontejnery blíž k silnici. Do hodiny jsme ale měli šest telefonátů, že zabírají parkovací místa. Museli jsme je vrátit zpátky a brodili se pak po kolena ve sněhu,“ dodal Albrecht.

Obyvatelé ale jenom krčí rameny. „Je tady auto na autu. Je problém se s autem i otočit, natož zaparkovat. Není se co divit,“ řekl třeba Vyškovan Radoslav Molčán.

Popeláři ve Vyškově vezmou podle Albrechta do rukou denně dvě stě kontejnerů a dvě stě popelnic. Kolegové, kteří jezdí po vesnicích, odkutálejí až devět set popelnic. Zatímco Gregor s Pospíšilem se pomalu blíží do finále, začíná lít jako z konve a já se vracím do střediska.

Popeláře sledují GPS a čidla

Albrecht zapíná počítač a na obrazovce kontroluje, kde se která osádka nachází a jakou lokalitu už má hotovou. „O vozech máme přehled díky přístroji GPS. Také na nakladači je čidlo, takže víme, kdy a kde hoši pracovali,“ vysvětluje Albrecht.

Chci si prohlédnout středisko, a tak mě vede do třídírny odpadů. Balíky slisovaných plastových lahví nachystaných k odvozu vypadají jako abstraktní umělecká díla. Uvnitř v třídírně jsou ale haldy papírů, kde je pracovníci ručně třídí na karton a ostatní.

Na lince pro plasty pak jsou převážně ženy. „Není to žádná sranda, když mezi plastovými lahvemi sáhneme na použitou plínku nebo chcíplou slepici,“ postěžovala si jedna z nich. Albrecht jí dává za pravdu. „Do kontejneru na tříděný odpad vhodí lidé klidně mrtvé králíky nebo zbytky jídla. Teď v zimě je to ještě dobré, ale v létě musíme neustále třídící linku desinfikovat,“ říká Albrecht. A já pochopím, proč tam mají pelíšek tři přítulné kočky. Jsou prý na myši lepší, než hromady jedů a pastiček.

Když se loučím, umiňuji si, že každou krabici, plastovou láhev nebo noviny budu pečlivě třídit. No, snad mi to vydrží.

Autor: Šárka Dubská

21.2.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman a Jiří Ovčáček.
AKTUALIZOVÁNO
10 13

Zeman nadále tvrdí, že jeho výjezdy do krajů nejsou volební kampaň

Andrej Babiš
6 14

Babiš na další nahrávce: „Copak Sobotka s Haškom může řídit tuto zemi?“

FOTO: V bývalém hotelu bydlí bezdomovci. Teplice hyzdí vybydlené domy

V mapě projektu prazdnedomy.cz je objektů, které svým stavem hyzdí okolí v lázeňském městě, patnáct.

Šest let po tragédii. Čína opět obnovila nejrychlejší vlakové spojení na světě

Čína po šesti letech znovu obnoví nejrychlejší železniční spojení na světě. Vlaky tak budou opět jezdit rychlostí 350 kilometrů v hodině. Informoval o tom server BBC. Maximální rychlost byla totiž v roce 2011 omezena na 300 km/h. Čína tak reagovala na tragickou srážku dvou rychlovlaků, při které zemřelo 40 lidí.

Netradiční VIP louka v centru Ostravy budí pozornost. Proč?

/FOTOGALERIE/ Květinový experiment v ostravských Komenského sadech budí zaslouženou pozornost nejen obyvatel města, ale také jeho návštěvníků. Kolem VIP louky budou i koně chodit „po špičkách“.

Češi na cestách? Vítězí u nich hlavně exotika, i díky levným letenkám

/INFOGRAFIKA/ Letecká doprava se těší stále větší popularitě. I Češi už objevili kouzlo levných letenek, díky kterým se dostanou do vzdálenějších destinací za ceny, které by ještě před pár lety byly utopií.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení