VYBERTE SI REGION

Povšík: Dostali jsme na autobusy o 180 milionů méně

Mladá Boleslav /ROZHOVOR/ - Náměstek hejtmana Robin Povšík otevřeně hovoří o rušení autobusových spojů.

3.2.2011 7
SDÍLEJ:

Náměstek hejtmana Robin Povšík.Foto: PČR

Rušení autobusových spojů. Téma, které hýbe Středočeským krajem. Tisíce lidí žily do úterý v nejistotě, zda jejich autobusový spoj do práce, do školy, nebo kamkoli jinam vůbec pojede. Někde došlo ke zrušení až dvaceti procent spojů, jinde se dopravci s městy dohodli, že se proti rozhodnutí kraje postaví a obslouží všechny spoje jako doposud, jako třeba na Nymbursku.

Jak ale vypadalo zákulisí celého rozhodnutí o zrušení části autobusových spojů a co se bude dít dál? Na to pro Deník odpovídá náměstek hejtmana Středočeského kraje odpovědný za dopravu Robin Povšík.

Vysvětlete mi, to je na tom Středočeský kraj tak špatně, že musí rušit to nejzákladnější, tedy autobusovou dopravu svých občanů?

Obecně platí, že Středočeský kraj byl zasažen vážným výpadkem daňových příjmů, který je skutečně velký a zároveň máme výpadek některých státních dotací. Například nám stát dává meziročně o desítky milionů korun méně na zajištění sociálních služeb. Rozpočet přišel o stovky milionů a my při jeho sestavování stojíme před rozhodnutím, co všechno za služby objednáme. S trochou nadsázky lze říci, že jsme stáli před rozhodnutím, zda omezíme rozsah veřejné dopravy nebo zrušíme třeba dva domy seniorů. Asi nikdo z nás si nedovede představit, že by ředitel jednoho nebo dvou domovů důchodců řekl: „Kraj nemá peníze, za tři měsíce vás vystěhujeme pryč“. To je nepřijatelné, takže daňový propad odnesla rozhodnutím zastupitelstva zejména kapitola doprava.

O kolik peněz méně jste tedy dostali?

Na úrovni Středočeského kraje byly postiženy krácením rozpočtu prakticky všechny kapitoly, ale musím velmi nerad přiznat, že nejvíce to odnesla kapitola doprava, a to jak v oblasti zajištění údržby komunikací, tak i v oblasti zajištění a financování veřejné autobusové dopravy. Na autobusovou dopravu jsme dostali o 180 milionů korun méně, což považuji za přespříliš a nesouhlasil jsem s tím. Nicméně je pravda, že pro rozpočet jsem na zastupitelstvu hlasoval, protože se tak rozhodl náš klub a já ctím loajalitu.

Počkejte, ale jako náměstek pro dopravu jste přece připravoval požadavky na peníze do rozpočtu vy, nebo ne?

Rozpočet připravoval s úředníky pan hejtman a nám radním byla předána již hotová verze. Nediskutovalo se to, což je velmi nestandardní postup a my radní bychom se měli nad sebou zamyslet, proč jsme byli ochotni na něco takového přistoupit.

Chcete říci, že jako náměstek hejtmana jste dál nemohl tuto částku měnit?

O rozpočtu příslušné kapitoly nerozhoduje náměstek, naše pravomoci jsou velmi omezené. Pouze jsem mohl vyjádřit svůj názor a i když jsem to tak udělal, tak dneska sebekriticky přiznávám, že jen velmi potichu. Měl jsem být v prosazování svého názoru důslednější, třeba bychom se vyhnuli nynější velmi nepříjemné situaci.

Od Nového roku jste zvýšili jízdné. Bylo to nutné?

Již před mnoha měsíci jsem v radě kraje avizoval, že bude nutné lehce zdražit jízdné. Udělaly to v jiných krajích, dělají to i města. Například pravicové vedení Boleslavi zdražilo o 30 procent a původní návrhy byly až o 40 procent. Argumenty máme prakticky stejné. Zvýšily se ceny vstupů, nafta rostla meziročně o korunu a dvacet haléřů na jeden kilometr, byly také vyhláškou ministerstva upraveny platby řidičům za takzvané „čekačky“, což v rámci Středočeského kraje znamená zvýšení nákladů přes 30 milionů. Tyto peníze se samozřejmě někde musely najít a jen neradi jsme zdražovali. Víme, že pro část cestujících je to nepříjemný zásah do peněženky, ale 20 procentní růst jízdného je snad ještě akceptovatelná výše.

A také jste tedy museli přistoupit k redukci autobusových spojů?

Ano, ale sám za sebe musím říci, že tyto redukce bych si představoval výrazně menší a za druhé bych zvolil jiný způsob projednávání změn jízdních řádů. Musím souhlasit se starostkami a starosty jednotlivých obcí, že čas na vyjádření k redukcím byl zcela nedostatečný a komunikace ze strany kraje nebyla optimální. Během tohoto procesu se udělalo mnoho chyb. Obávám se, že ty chyby jsou zásadní a hodně lidí nám přestalo důvěřovat. Považuji to za velkou škodu, protože by možná stačilo před 14 dny říci starostům, že rušení posouváme o jeden měsíc, protože změny byly připravovány pod obrovským časovým tlakem a chceme chyby napravit. Mám osobní zkušenost, že starostové napříč politickým spektrem vesměs říkají to samé: „My víme, že se musí šetřit, my vám rozumíme, jsme připraveni s vámi o tom jednat a vyjít vám vstříc.“ Někteří jsou dokonce ochotni přidat peníze ze svých rozpočtů. Chtějí ale seriózní debatu. Bohužel byl zvolen razantnější způsob omezování dopravy bez dostatečné diskuse a odborné, čísly podložené argumentace. Stal jsem se spíše takovým přihlížečem celému procesu, ale příliš s ním nesouhlasím, protože mi připadá neslušný.

Zásadní otázkou však je, proč nezrušíte žákovské jízdné zdarma, když pak nemáte ani na provoz části spojů. K čemu jízdné zdarma, když nebude v čem jezdit?

Bude v čem jezdit. Redukuje se asi 20 procent spojů, to znamená, že 80 procent zůstává! Jízdné zdarma je politické rozhodnutí, které vychází z našeho volebního programu, s kterým ČSSD vyhrála volby. Má silný sociální podtext. ČSSD měla několik nosných slibů a snažíme se je plnit. Když jsme v roce 2008 připravovali projekt žákovského jízdného zdarma, byla úplně jiná ekonomická situace a ČSSD osmý rok v opozici. Odbor dopravy řídili lidé úzce spjatí s tehdejší politickou reprezentací a nedali nám přesné informace. Podle jejich údajů naši lidé spočítali, že jízdné zdarma má stát 40 milionů ročně, což v sedmnáctimiliardovém rozpočtu není klíčová cifra, s níž rozpočet stojí a padá.

Skutečné náklady byly ale úplně jinde?

Rychle jsme zjistili, že náklady jsou několikanásobně vyšší. Stáli jsme před rozhodnutím, jestli porušit náš slib voličům. Osobně si velmi potrpím na to, aby se sliby plnily, ale na druhou stranu si myslím, že volič a občan není hloupý. A pokud se politik splete v nějakém propočtu, měl by v sobě najít odvahu, před občany se postavit a říci: Omlouváme se. Špatně jsme si to spočítali, náš slib byl mimo ekonomickou realitu a jsme nuceni od něj ustoupit. Jsem přesvědčen, že slušnost a pokoru občan ocení. Většina v zastupitelstvu se ale domnívá, že tento slib bychom měli plnit i nadále a já to plně respektuji.

V sobotu se uskutečnilo krajské zastupitelstvo, na nějž přijela řada starostů, kterých se rušení spojů týká, přesto bylo hejtmanem zrušeno dříve, než začalo. Nezdá se vám to poněkud arogantní přístup kraje?

V tuto chvíli lituji, že jsem při hlasování o programu nestiskl tlačítko ano, byť by můj jeden hlas nic nerozhodl. Měl bych ale čisté svědomí. Vaše otázka je nepřesná. Pan hejtman nic nezrušil, program neschválili zastupitelé, kteří tvoří většinu. A každý z nás si nese svoji zodpovědnost, nikdo to nemůže svádět na hejtmana. Kdyby většina řekla, že program chce schválit, přizpůsobil by se. Má sice tvrdý styl jednání, ale respektuje demokracii, názor většiny. My jsme dospělí, vesměs zkušení lidé, za nikoho se nemůžeme schovávat. Měli jsme mít více odvahy program schválit. Ještě večer mi několik zastupitelů volalo, že jsou rozpačití z toho, co udělali a program neschválili. Myslím, že není správné se chovat stejně, jako se k nám chová vládní koalice ve Sněmovně. Neměli bychom oplácet neslušné neslušným, ale chovat se příkladněji a lépe. Nutno dodat, že zastupitelstvo nic nemohlo vyřešit, protože denně na objednávku Středočeského kraje vyjíždí deset tisíc autobusových spojů. Každý chápe, že není možné tyto jednotlivé spoje probrat na zastupitelstvu.

Co se tedy bude dít teď? Budou zrušeny skutečně všechny navrhované spoje?

Celý proces optimalizace dopravy si řídí pan hejtman a já jsem v uplynulých týdnech zaznamenal tolik dat, termínů a tolik změn, že už nevím, co vlastně platí. Promiňte, ale nic konkrétního vám k tomu říci nemohu, protože ty informace nemám.

Autor: Pavel Svačina

3.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Mercedes-Benz je největším výrobcem luxusních aut. Po letech překoná BMW

Německá automobilka Mercedes-Benz se v letošním roce stane největším výrobcem luxusních vozů. Na vrchol se dostane poprvé od roku 2005.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies