VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha má čtvrtou nejlepší dopravu v Evropě

Brusel - Praha má čtvrtou nejlepší hromadnou dopravu v Evropě. Lepší je jen Mnichov, Helsinky a Vídeň.

18.2.2010 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Vít Šimánek

Nejhůře se naopak lidem cestuje v chorvatském Záhřebu, slovinské Lublani a v maďarské Budapešti. Vyplývá to z celoevropských testů Mezinárodní automobilové federace (FIA).

FIA testovala celkem 23 evropských měst a městská hromadná doprava v české metropoli dostala známku "dobrý". Nejvyšší ohodnocení "velmi dobrý" přitom získal německý Mnichov. "Velmi špatná" je naopak jen doprava v chorvatském Záhřebu. Praha své konkurenty porazila především cenovou politikou, která je podle komisařů velmi dobrá a jízdenky jsou poměrně levné.

Hlavní město Česka nicméně proti některým konkurentům zaostává v čase, který si občané na cestování městskou dopravou musí nutně vyhradit, započítává se tak například i počet přestupů. V této kategorii Praha získala hodnocení "přijatelný", stejně jako v případě informací o systému městské dopravy či v případě dostupnosti městské dopravy, kam se započítává například dosažitelnost na kole či pěšky.
Inspektoři v Praze kritizovali především slabé spojení na letiště Ruzyně, které zajišťuje jen autobus. Nelíbilo se jim také, že automaty na lístky jsou prakticky jen v metru, kde se navíc jen velmi vzácně vyskytují výtahy a počet eskalátorů není dostačující.

FIA chválí cenovou politiku

Pochvalu naopak sklidila cenová politika pražského dopravního podniku. "Existuje mnoho druhů lístků a na automatech jsou i instrukce v angličtině. Lístky je navíc možné koupit i na internetu či prostřednictvím mobilního telefonu," popisuje FIA situaci v Praze. Zástupcům federace se líbily také nízké ceny, výhodou podle nich je například to, že náklady na měsíční jízdenku se cestujícím vrátí po zhruba 20 jízdách. V ostatních městech Evropy je tento poměr výrazně méně výhodný, i v poměrně levném, byť nejhorším, Záhřebu se náklady na měsíční jízdenku vrátí až po 35 jízdách.

Chorvatská metropole sice dopadla výrazně nejhůře, ale neskončila by na posledním místě, pokud by FIA v hodnocení nevynechala Atény. Inspektorům se v řeckém hlavním městě několikrát vůbec nepodařilo nastoupit do autobusu, někdy také nástup trval tak dlouho, že jim vypršela platnost jízdenky. "Všechno tohle vedlo k tomu, že Atény nebylo možné hodnotit, protože bylo nemožné najít informace o odjezdech a příjezdech a o cenách. To řeckou metropoli zachránilo od špatného hodnocení," dodala FIA.

Kvalita městské dopravy v městech Evropy

1. Mnichov velmi dobrý
2. Helsinky dobrý
3. Vídeň dobrý
4. Praha dobrý
5. Hamburk dobrý
6. Kodaň dobrý
7. Frankfurt dobrý
8. Barcelona dobrý
9. Lipsko dobrý
10. Kolín nad Rýnem dobrý
11. Řím dobrý
12. Bern přijatelný
13. Paříž přijatelný
14. Brusel přijatelný
15. Amsterdam přijatelný
16. Varšava přijatelný
17. Oslo přijatelný
18. Lisabon přijatelný
19. Madrid přijatelný
20. Londýn přijatelný
21. Budapešť přijatelný
22. Lublaň špatný
23. Záhřeb velmi špatný

Zdroj: Mezinárodní automobilová federace
urm dvd

Čtěte také: Pavel Bém: Praha nebude omezovat MHD

Autor: ČTK

18.2.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vladimír Mečiar
AKTUALIZOVÁNO
6

Sporné Mečiarovy amnestie. Slovenští poslanci otevřeli cestu k jejich zrušení

Mapa republiky
6

Na sněhovém poli Mapa republiky je téměř 10 metrů sněhu

Vyceněné zuby a vypoulené oči. Ronaldova busta terčem vtípků

Při slavnostním pojmenování letiště na Madeiře po Portugalci Cristianu Ronaldovi vzbudila velkou pozornost fotbalistova busta, která se stala terčem kritiky i mnoha internetových vtípků. Sochař Emanuel Santos hájí výtvor tím, že se řídil zadáním hvězdného útočníka Realu Madrid, a tvrdí, že sám Ronaldo byl s výsledkem spokojený.

AKTUALIZOVÁNO

Rusnok: Konec intervencí může nastat prakticky kdykoli

/ANKETA/- Konec režimu devizových intervencí může nastat kdykoliv po konci tzv. tvrdého závazku, tedy od dubna, řekl dnes guvernér ČNB Jiří Rusnok. Zároveň upozornil, že centrální banka již nebude zveřejňovat možné scénáře načasování konce kurzového závazku.

Sobotka zdůraznil nutnost kompromisů, aby se neopakoval brexit

/ANKETA/- Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) na dnešním společném jednání české a slovenské tripartity zdůraznil nutnost najít kompromis ohledně směrnice o vysílání pracovníků. Zasedání na zámku ve Štiříně u Prahy se předpisem zabývalo, účastníci ho kritizovali. Sobotka zdůraznil, že se země musejí v rámci Evropské unie navzájem poslouchat. Jinak mohou podle něj nastat další podobné zlomy, jako byl brexit, což by si nepřál.

Divoké ráno na dálnici D1: nehoda auta s kamionem i hořící motor

Nehoda osobního auta a kamionu zkomplikovala cestu do práce řidičům jedoucím ve čtvrtek ráno po dálnici D1 ve směru z Vyškova na Brno. Kvůli střetu dvou aut byla dálnice u obce Luleč na Vyškovsku na čas uzavřená a tvořily se kolony.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies