Dlouhodobě na to upozorňuje sdružení Asistence, které pomáhá zejména osobám na vozíku. Proto představilo nový krátký dokumentární film „Prague needs revolution“ (Praha potřebuje revoluci) režiséra Tomáše Škrdlanta, který upozorňuje na problém bariér ve veřejné dopravě.

Nejen vozíčkáři, problém mají i rodiče s kočárky a staří lidé

„Stále je 25 stanic pražského metra bariérových (z celkového počtu 57). Tři z pěti nejvytíženějších stanic metra jsou bariérové, a to I. P. Pavlova, Anděl a Můstek „A“. Padesát tramvajových zastávek má výstup do vozovky,“ vyjmenoval některé z největších bolestí MHD z hlediska bariér Erik Čipera ze sdružení Asistence. Jak dále upozornil, problém se netýká jen vozíčkářů, ale desetitisíců dalších lidí, například rodičů s kočárky, starých lidí, zraněných a podobně.

Asistence kromě představení filmu také založila na sociální síti facebook stránky Sametová revoluce II: Žádáme veřejnou dopravu bez bariér, k nimž se už připojilo bezmála 1800 fanoušků. „Jsou před námi volby, které určí vedení města na další čtyři roky. Snažíme se proto vyvinout co největší tlak na to, aby se nové vedení odstraňováním bariér z metra intenzivně zabývalo,“ řekl dále Čipera.

Jasný harmonogram a kvalitní plány jsou nutnost

I proto se po skončení promítání dokumentu uskutečnila veřejná debata, na níž nechyběli lídři kandidátek největších politických stran v Praze. „Dnes tady padlo mnoho slibů a vizí, my jsme si to nahráli. V budoucnu se nám to může při prosazování bezbariérovosti určitě hodit,“ dodal Čipera. Například Petra Kolínská, lídr Strany zelených vidí jako prioritu odstranění bariér v metru.

„Tady se postupuje neuvěřitelně pomalým tempem. Je nutné připravit závazný harmonogram a finanční plán, které doposud chybí. Určitě je nutné také odstraňovat bariéry u nástupních ostrůvků u zastávek MHD na povrchu. To ale souvisí s tím, že k těm zastávkám musejí jezdit nízkopodlažní spoje,“ uvedla Kolínská. Podobně hovořil i lídr jednoho z obvodů za ODS Petr Hána. „V rozpočtu určitě musí být viditelná položka na bezbariérovost. Určitě budeme chtít vycházet z kvalitního plánu, který bude mapovat všechny požadavky,“ řekl.