Stává se pomalu pravidlem, že ostravský primátor představuje na svých pravidelných tiskových konferencích záměry na investice, které by se mohly v Ostravě realizovat.
Písničce o moderním městě s novými stavbami se však často nestačí divit starostové městských obvodů, kterých by se tyto projekty měly týkat.
Naposledy se to stalo minulý týden, kdy Deník informoval o primátorových představách na vybudování haly pro míčové sporty v místě bývalého Zimního stadionu Josefa Kotase - více zde,nebo o vzniku muzea tramvají v prostorách starých továrních hal, které chátrají v sousedství ostravského hlavního nádraží v Přívoze - více zde.
Na „Kotasu“ chtějí park
„O svěření pozemku po Kotasově stadionu už náš obvod požádal magistrát s tím, že bychom tam chtěli rozšířit park Petra Cingra. Ten by byl z většinové části financovaný z aktuálně vypsaného programu evropských fondů na izolační zeleň.
V sousedství totiž bude čtyřproudá Prodloužená Místecká a centrum je na návětrné straně od ní,“ má zcela jiné představy o využití plochy po „zimáku“ Lukáš Semerák (hnutí Ostravak), radní Moravské Ostravy a Přívozu.
Halu pro míčové sporty navrhuje jeho obvod postavit na škvárovém hřišti vedle současné haly Sareza v Hrušovské ulici. Pozemek je podle Semeráka možné vykoupit od soukromého vlastníka, který zde dříve plánoval stavbu hypermarketu.
„Vytvořil by se tak ucelený sportovní komplex na konci Komenského sadů, kde by se mohly konat i různé turnaje,“ míní Semerák a dodává: „Jsem překvapený, že primátor představuje jiná řešení, když o našich plánech s parkem místo zimáku musí vědět.“
Jih plánuje míčovnu už několik let
Plány na jiné umístění haly pro míčové sporty však nemají jen v centrálním obvodu, ale i v Ostravě-Jihu. I tamního starostu Karla Sibinského (ČSSD) překvapilo to, s jakým nápadem primátor předstoupil před novináře. Několik let už totiž pracují s vizí a jednají o tom, že by míčovna mohla stát za hotelem Vista v Zábřehu.
Dlouho se už na Jihu mluví také o nutnosti upravit prostor podél Horní ulice, v sousedství finančního úřadu před nákupním komplexem, kterému místní říkají železňák. Má tu vzniknout náměstí, vlídný a zajímavý prostor, kde by se mohly konat společenské a kulturní akce.
„Několik let už máme zpracovanou studii Ateliéru Simona, která stála dost peněz. Globálně a řekl bych, že velkoryse, pojímá tuto část Hrabůvky od kruhového objezdu až k haldě,“ udiveně reagoval Sibinský na informaci o nedávném rozhodnutí radních zadat kanceláři Projektstudio a architektovi Davidu Kotkovi, aby vytvořil urbanisticko–architektonickou studii veřejného prostoru v Hrabůvce.
„Když už se tedy bude dělat nějaká další studie, byli bychom rádi, kdyby architekt počítal s tím, že bychom před železňákem rádi v zimě postavili kluziště,“ podotkl Sibinský.
Muzeum tramvají chystají Vítkovice
Zaskočen je i vítkovický starosta Petr Dlabal. Diví se, proč ostravští radní nyní objednávají architektonickou studii na muzeum tramvají v Přívoze, když jeho obvod na tomto záměru dlouhodobě pracuje.
„Před rokem a půl jsem oslovil projektanta a vedení ostravského podniku s myšlenkou postavit muzeum dopravy ve Vítkovicích před nádražím. S tím, že by se pro muzeum využívala i nádražní hala a další přilehlá budova nádraží. Rok už máme hotovou studii, vedení Ostravy se s ní seznámilo. Příští týden budu jednat v Praze s Českými drahami, zda a za jakých podmínek by nám převedli nádražní halu,“ přibližuje Dlabal.
Stavba nové budovy by podle něj vyšla asi na půl miliardy korun. Z více než dvaadevadesáti procent by se ale mohla zaplatit z evropských peněz. „V konečné fázi by to mohlo být i levnější než rekonstrukce starých hal v Přívoze. Navíc zhotovení další studie také vyjde na nějaké peníze, okolo dvou set tisíc korun,“ podotýká vítkovický starosta.
Místo pro muzeum ve Vítkovicích má podle něj spoustu dalších plusů. „Muzeum by stálo uprostřed města na městských pozemcích, je tam velmi dobrá dopravní infrastruktura, výborné napojení tramvají,“ míní starosta Dlabal.
MARTIN PLEVA
MIRKA CHLEBOUNOVÁ
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:KAUZY SPOJENÉ S PROMĚNOU OSTRAVY