VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Proč se Blanka prodražila o miliardy? Dozor asi selhal

Praha - Společnost, která měla hlídat výstavbu tunelu Blanka, zřejmě selhala. Hlavní město si již v roce 1997 najalo akciovou společnost Inženýring dopravních staveb (IDS) na kontrolu největší dopravní stavby na území metropole, tunelového komplexu Blanka.

25.3.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Martin Divíšek

Kritici tvrdí, že je smlouva zastaralá, nevyplývají z ní žádné sankce za neplnění smluvních podmínek.

„Firma selhala při kontrole stavby. Co já vím, má smlouva asi sedm dodatků a všechny se týkají zvyšování nákladů,“ řekla včera na zasedání kontrolního výboru Petra Kolínská (SZ), bývalá opoziční zastupitelka města. Kolínská se dokonce domnívá, že město mohlo být ze strany společnosti IDS poškozeno.

„Firma neměla zájem na tom, aby nedocházelo ke zvyšování ceny. Je totiž placena právě podle toho, jaká cena Blanky bude,“ řekla včera Kolínská Deníku. Takže čím více bude Blanka, tím vyšší provize pro IDS.

Primátorův náměstek pro dopravu Karel Březina (ČSSD) včera sdělil, že by ho sice také zajímalo, proč se stavba prodražila, ale zatím město smlouvu s IDS nevypoví ani ji nepozmění.

Kontrola stavby bude důkladnější

„Chci počkat na právní analýzy. Zatím jsem nenašel paragraf, který by dokazoval, že je smlouva nedostatečná a poškozuje město,“ zdůvodnil Březina, proč se vedení metropole nepokusí smlouvu vypovědět.

Způsob kontroly stavby se ale změní. Společnost IDS bude jednou za tři měsíce dodávat monitorovací zprávu, kde bude zaznamenán nejen postup stavebních prací a finanční náklady, ale i konkrétní navýšení nákladů oproti původnímu znění smlouvy. Zástupci rady pak budou tunel Blanku kontrolovat jednou za dva měsíce přímo na stavbě.

Do konce března pak chce primátorův náměstek pro dopravu zveřejnit dokument o celkovém prodražení Blanky.

Co tunel Blanka prodražilo?

Trojský most
– nejdříve byl jiný, v průběhu stavby byl vybrán na základě architektonické soutěže nový a v roce 2009 odbor městského investora zadal budování nového mostu.
Dopad rozhodnutí Báňského úřadu na tom, že zodpovědnost za stavbu, a tedy i její propady podloží na sebe musí vzít investor, tedy hlavní město.
Změna norem a technologií, ke kterým v průběhu stavby došlo.
Požadavky městských částí, zejména Prahy 6 a 7, které jsou dotčeny touto stavbou.

Čtěte také: Výstavba tunelu Blanka se může ještě více prodražit

Autor: Jitka Eisenhammerová

25.3.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nikolas Bady u Okresního soudu v Ústí nad Labem.
6 9

Před lety brutálně znásilnil malého kluka. Nyní Bady u soudu odmítá násilí

Škoda 105 L.
AUTOMIX.CZ
22

Prodejce nabízí auta ze „socíku" v super stavu. Tahle Škoda najela jen 9000 km

Nástěnkový tendr. Slovenským exministrům hrozí trest jako za vraždu

V Bratislavě stanuli před soudem dva bývalí ministři pro podezření z korupce. Hrozí jim tresty jako za vraždu.

Silničáři budou letos opravovat přes 600 kilometrů silnic

/INFOGRAFIKA/- Silničáři budou letos opravovat přes 600 kilometrů dálnic a silnic, loni se opravy týkaly 605 kilometrů. Stavební práce začnou začátkem tohoto měsíce, řekl na dnešním setkání s novináři ministr dopravy Dan Ťok. Kromě oprav bude letos zahájeno 140 kilometrů staveb nových silnic. Měla by mezi nimi být i většina z takzvaných prioritních staveb, které nedávno získaly nové posudky dopadu na životní prostředí (EIA).

Koalice navrhla vyšší přídavky na děti. Populismus, reagovala opozice

Koalice ve Sněmovně je pro zvýšení přídavků rodinám s dětmi tak, jak se na tom dohodla v únoru. Celkově jim chce přidat čtyři miliardy korun. Zvýšení, které dnes předložil předseda poslanců ČSSD Roman Sklenák, počítá se zvýšením dětských přídavků i slevy na dani za první dítě. Opozice to označila za předvolební populismus, návrhy prý mohla vláda předložit dříve.

AKTUALIZUJEME

Andrej Babiš je v Harrachově, nepřijel jen kvůli EET

/FOTOGALERIE/ Hlavním účelem cesty ministra financí Andreje Babiše do Harrachova není EET, ale zanedbané pozemky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies