„Žena přecházela přes vlakový přejezd a nerespektovala elektrické výstražné, světelné a zvukové zařízení, které bylo v té době funkční. Jedoucí vlak ji pak na místě zabil,“ uvedla prostějovská policejní mluvčí Eva Čeplová. K neštěstí došlo krátce před devátou hodinou večer, železničáři pak obnovili provoz na trati čtyřicet minut před půlnocí.

Nová cyklostezka se dočká závor. Brzy

O osazení závor v tomto místě správa železnic uvažuje už delší dobu. Letos by se měli objevit na nově budovaném přejezdu pro cyklisty a chodce.

„Cyklostezku stavíme ve spolupráci se Správou železniční a dopravní cesty. Ta by měla osadit signalizaci a závory během několika týdnů. My pak doděláme povrch,“ vysvětlil vedoucí prostějovského odboru rozvoje a investic Antonín Zajíček.

Čeká se prý na hygieniky

Odlišná situace je v zabezpečení přejezdu pro auta.

„Tento přejezd jsme navrhli na kompletní rekonstrukci, která by zahrnovala osazení závorami, vybudování odbočovacích pruhů a vazbu na přilehlou křižovatku. Správa železniční dopravní cesty je připravena rekonstrukci realizovat. Slíbený je i finanční příspěvek kraje, nicméně celou záležitost zastavila nutnost vyčkat na vyjádření hygieniků. Ti musí posoudit hlukovou zátěž nově rekonstruovaného přejezdu na okolí. Do doby, než se hygienici vyjádří, nemůžeme v této věci nic dělat. Tedy ani osadit stávající železniční přejezd závorami,“ vysvětlil mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Tomáš Drvota.

Pomůžou závory?

Otázkou zůstává, zda závory něco vyřeší. „Je jasné, že sebevraždám se zabránit nedá, ale i kdyby to zachránilo jeden jediný život, kdy vinou nepozornosti vejde chodec do kolejiště, má to smysl. A že se tyto věci tady stávají je za roky víc než jasné. Jejich životy se nevrátí, ale jiné se zachrání. Jsem jednoznačně pro závory,“ připojil se před časem do internetové diskuze Deníku jeden ze čtenářů.

Podle jiných je ale málo pravděpodobné, že lidé v tomto místě signalizaci přehlédnou nebo přeslechnou. „Když to zachrání jeden život, tak další zhasne na tom, že chodec přejde trať jinde nebo podleze závory. Odmalička mám zafixováno, že s vlakem není radno se přetahovat a že červená znamená stůj. Pokud má člověk alespoň nějaký pud sebezáchovy, tak zastaví a počká. Kdo riskuje, musí počítat s tím, že kvůli ušetřené vteřině ztratí ve vteřině život,“ oponoval čtenář Jirka.

Tragedie z uplynulých let

Právě Olomoucká je místem, které si sebevrazi volí k odchodu ze života dosti často. Před třemi lety přímo na přejezdu vstoupila pod vlak žena, loni v únoru v nedalekém háječku skočil pod vlak starší muž.

V případě z minulého týdne šlo však zřejmě o neštěstí podobné tomu, kdy zde vlak zachytil dvojici mladých dívek. Podle svědků zde jedna z nich přesvědčovala kamarádku, že to ještě stihnou. Jednu dívku vlak na místě zabil, druhá utrpěla velmi vážná zranění.