VYBERTE SI REGION

Proti kamionům lidé v Pořešíně protestují peticí

Pořešín - Do vsi, kde se sotva vyhnou osobní auta, přivádí tiráky navigace.

31.5.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/archiv

Úzká silnička mezi domy plná ostrých zatáček, kde i osobním autem je třeba místy jet rychlostí chůze, aby bylo možné vyhnout se protijedoucímu vozidlu. Tak vypadá průjezd Pořešínem nedaleko Kaplice.

Po vozovce třetí třídy, jež druhou stranou než mezinárodní silnice E 55 spojuje Kaplici s Kaplicí Nádražím, se však v poslední době začaly prohánět i těžké kamiony s návěsem.

„Jen včera jsem jich napočítal sedm. Většinou jezdí směrem do Kaplice, tentokrát ale přijížděly i opačnou stranou,“ uvedl koncem minulého týdne obyvatel Pořešína Jan Šrámek.

Kamiony mířící nejčastěji k Trhovým Svinům jezdí nejen přes Pořešín, Pořešínec a Žďár do Kaplice či opačným směrem, ale také po navazující silnici druhé třídy z Kaplice Nádraží na Besednici, kde se pro řidiče nákladních vozidel stává zvláště v zimě pastí úzký kamenný most.

A proč dopravci k cestě za svým cílem nevolí raději mezinárodní silnici E 55, případně další širší vozovky navazující na ni jinými směry? Podle všeho za to může GPS navigace, jež řidiče na cestě navádí prostřednictvím satelitních map.

„Mluvila jsem s dispečery dopravních společností, a ti mi tuto variantu potvrdili,“ sdělila Václava Janoušková, jež v Pořešíně bydlí přímo u silnice. Právě ona je jedním z iniciátorů petice za instalaci dopravního značení, které by vjezdu kamionů do obce zabránilo.

„Kamiony už naší vesnicí jezdí dlouho, ale v poslední době je jich čím dál víc. Přitom je v obci úzká silnice, a když tudy jede kamion, nikdo se mu nevyhne,“ přiblížila Václava Janoušková.

Podle ní jsou ze situace, do níž se dostali, často nešťastní i samotní řidiči nákladních vozidel. „Co chvíli se mě ptají, kudy mají jet dál. Vždy je nasměruji zpátky na silnici E 55,“ popsala Václava Janoušková, jež spolu s dalšími obyvateli Pořešína požaduje, aby na správnou cestu řidiče kamionů navedly alespoň dopravní značky, když už tak nečiní navigační systémy.

Řešení problému by se přitom Pořešínští mohli dočkat celkem brzy. Spočívat bude s největší pravděpodobností v instalaci svislých dopravních značek zakazujících vjezd nákladních automobilů, a to na obou stranách komunikace z Kaplice do Pořešína. „Navrhujeme i instalaci svislého dopravního značení na komunikaci I/3 (silnice E 55 – pozn. red.), které bude řidiče nákladních souprav upozorňovat na blížící se zákaz vjezdu na komunikaci směřující do Pořešína,“ informoval Karel Čajan, vedoucí městského odboru dopravy a silničního hospodářství v Kaplici.

Doplnil, že s realizací navržených opatření již vydal souhlas českokrumlovský dopravní inspektorát, na vyjádření majetkového správce komunikace, tedy Správy a údržby silnic Jihočeského kraje, Kapličtí prozatím čekají. „Pokud se všechny zúčastněné strany vyjádří kladně, pak minimální doba, za kterou jsme schopni zmíněným postupem problém vyřešit, je vzhledem k platné legislativě asi sto dní,“ odhadl Karel Čajan a podotkl, že kaplický odbor dopravy má zájem problém řešit i proto, že před několika dny byl na silnici mezi Kaplicí a Pořešínem položen nový asfaltový koberec, který by těžké kamiony mohly zanedlouho zničit.

A jak je možné, že GPS navigace i přes moderní technologii, s níž pracuje, navádí řidiče nákladních souprav na silnice, kde pak mají problémy projet? „Už se nám to také stalo, že nás navigace odvedla z hlavní trasy. Problém může být třeba v tom, že si navigace pamatuje krátkodobou uzavírku úseku hlavní silnice, a když se pak mapy v navigaci pravidelně neaktualizují, přístroj tento úsek považuje stále za zavřený. A hledá tedy možné objízdné trasy,“ vysvětlil hornoplánský autodopravce František Kundrát.

Autor: Martin Tröster

31.5.2011
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Rath
1 18

Rathova korupční kauza: Soud vrátil k došetření druhou větev

Joe Biden
3

Viceprezident USA Biden se obává vměšování Ruska do evropských voleb

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Nová škola pro sestry by měla vyřešit jejich nedostatek

Rumburk – Již za rok a půl by mohli nastoupit první studenti do nového oboru na vyšší odborné škole ve Varnsdorfu. Studovat by v něm měly budoucí zdravotní sestřičky.

Kavárník Ondřej Kobza: Jsem jezuitský podnikatel

V pražském kavárenském podhoubí nenajdete známější jméno. Ondřej Kobza má hrst plnou nápadů. Jeho tvář, nejprve spojenou s vršovickým podnikem Café V lese, začíná poznávat celá země, kterou v posledních letech rozehrál projekt Piána na ulici. Kobza má originální pohled na byznys, podporuje levicové ideje, věří v občanskou společnost i v sílu jednotlivce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies