Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Provoz Pražského okruhu bude řídit unikátní systém

Praha - Po prázdninách budou moci první řidiči vyjet na jižní část Pražského okruhu. Bude mít jako první v Česku liniové řízení dopravy.

14.7.2010 3
SDÍLEJ:

Nový úsek obchvatu kolem hlavního města propojí brněnskou dálnici D1 a plzeňskou D5. Jižní spojka si uleví.Foto: DENÍK

Už 20. září vyrazí řidiči poprvé na jižní část Pražského okruhu, který propojuje brněnskou dálnici D1 a plzeňskou D5. Na 23 kilometrovém úseku rychlostní silnice bude vozidla poprvé v České republice řídit unikátní systém liniového řízení dopravy.

To znamená moderní proměnné informační tabule a automatický dispečink. Ten je připraven v podstatě ihned reagovat na změny v dopravě, například zhoršení počasí, hustotu provozu, ale i dopravní nehody, kdy je schopen řidiče navést na objízdné trasy, nebo kamionům zakázat průjezd v některém z pruhů.

Denně tu projede až 90 tisíc aut

„Nebudou zde jen značky oznamovací, ale budeme pomocí nich také přikazovat. Na této části okruhu počítáme s průjezdem 60 až 90 tisíc vozidel denně, což vyžaduje vysokou úroveň bezpečnosti a plynulosti provozu,“ uvedl Jan Švec, ředitel úseku informatiky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Podle jeho slov na novém úseku okruhu bude telematický systém řízení provozu přenášet aktuální informace a regulovat plynulost dopravy. „Systém dokáže řešit i problematické situace v tunelech a podobně, vše bude automatické, ale je samozřejmě možný individuální zásah dohlížejícího dispečera v případě mimořádných a nepředpokládaných událostí,“ pokračoval Švec s tím, že sídlo dispečinku bude v Rudné u Prahy.

Pří zácpě sníží rychlost

Na novém úseku okruhu bude povolena maximální rychlost 130 km/h, v tunelech pak pomalejší, v případě potíží je liniové řízení schopné v krocích zpomalovat provoz o 20 km/h. Omezení nastane například v době, kdy bude výrazně houstnout doprava a bude hrozit její kolaps.

Systém nebude fungovat jen mezi dálnicemi D1 a D5, ale také od Mirošovic ve směru do Prahy. „I zde očekáváme intenzivní provoz, který bude dosahovat limitů dálnice, takže při problémech zde budou řidiči včas upozornění, aby mohli jet po objízdné trase,“ dodal generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.

Podobná zařízení, jaké bude na Pražském okruhu, fungují také na obchvatu Mnichova.


Autor: Lukáš Marek

14.7.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pláž v Hurghadě
5

Češka napadená v Egyptě je v kritickém stavu a není schopna převozu

Stavba dálnice D11 u Hradce Králové.
3 17

Děti Země zasáhly. Dostavba dálnice D11 na Smiřice se komplikuje

Máte nevyžádaný hovor ze zahraničí? Nevolejte zpět, jde o podvod

Včera a dnes se desetitisíce zákazníků všech domácích mobilních operátorů potýkaly s prozváněním ze zahraničních telefonních čísel například z Alžírska, Pobřeží slonoviny či Afghánistánu. Útočníkům jde o to, aby jim prozváněný zavolal zpět. Ten za to pak zaplatí nemalou částku za mezinárodní hovor.

Střecha ve tvaru vlny. Stavba akvaparku za Lužánkami má začít za dva roky

/VIZUALIZACE/ Představitelé Brna vybrali podobu akvaparku za Lužánkami. Jeho střecha má připomínat vlnu. Předpokládaná cena je kolem půl miliardy korun. Už letos přibude wellness centrum.

AKTUALIZOVÁNO

Švýcarská policie dopadla útočníka s motorovou pilou

Franz Wrousis, který v ponděli zaútočil motorovou pilou v ulici Vorstad, je ve vazbě. Švýcarská policie jej podle BBC zatkla ve městě Thalwil, které se nachází asi 60 kilometrů od Schaffhausenu, kde došlo k incidentu.

Největší potenciál má ANO, SPD, Realisté a Piráti, ukázal průzkum

/ANKETA/ Hnutí ANO má největší volební potenciál, voliči velmi nadějně preferují i SPD. Vedle podpory tradičních parlamentních stran je zájem i o Realisty a Piráty.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení