VYBERTE SI REGION

Provoz Pražského okruhu bude řídit unikátní systém

Praha - Po prázdninách budou moci první řidiči vyjet na jižní část Pražského okruhu. Bude mít jako první v Česku liniové řízení dopravy.

14.7.2010 3
SDÍLEJ:

Nový úsek obchvatu kolem hlavního města propojí brněnskou dálnici D1 a plzeňskou D5. Jižní spojka si uleví.Foto: DENÍK

Už 20. září vyrazí řidiči poprvé na jižní část Pražského okruhu, který propojuje brněnskou dálnici D1 a plzeňskou D5. Na 23 kilometrovém úseku rychlostní silnice bude vozidla poprvé v České republice řídit unikátní systém liniového řízení dopravy.

To znamená moderní proměnné informační tabule a automatický dispečink. Ten je připraven v podstatě ihned reagovat na změny v dopravě, například zhoršení počasí, hustotu provozu, ale i dopravní nehody, kdy je schopen řidiče navést na objízdné trasy, nebo kamionům zakázat průjezd v některém z pruhů.

Denně tu projede až 90 tisíc aut

„Nebudou zde jen značky oznamovací, ale budeme pomocí nich také přikazovat. Na této části okruhu počítáme s průjezdem 60 až 90 tisíc vozidel denně, což vyžaduje vysokou úroveň bezpečnosti a plynulosti provozu,“ uvedl Jan Švec, ředitel úseku informatiky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Podle jeho slov na novém úseku okruhu bude telematický systém řízení provozu přenášet aktuální informace a regulovat plynulost dopravy. „Systém dokáže řešit i problematické situace v tunelech a podobně, vše bude automatické, ale je samozřejmě možný individuální zásah dohlížejícího dispečera v případě mimořádných a nepředpokládaných událostí,“ pokračoval Švec s tím, že sídlo dispečinku bude v Rudné u Prahy.

Pří zácpě sníží rychlost

Na novém úseku okruhu bude povolena maximální rychlost 130 km/h, v tunelech pak pomalejší, v případě potíží je liniové řízení schopné v krocích zpomalovat provoz o 20 km/h. Omezení nastane například v době, kdy bude výrazně houstnout doprava a bude hrozit její kolaps.

Systém nebude fungovat jen mezi dálnicemi D1 a D5, ale také od Mirošovic ve směru do Prahy. „I zde očekáváme intenzivní provoz, který bude dosahovat limitů dálnice, takže při problémech zde budou řidiči včas upozornění, aby mohli jet po objízdné trase,“ dodal generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.

Podobná zařízení, jaké bude na Pražském okruhu, fungují také na obchvatu Mnichova.


Autor: Lukáš Marek

14.7.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies