VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rakušané dokončí dálnici A5 do Mikulova do čtyř let

Břeclavsko - Dálnice od Vídně má být už v roce 2013 hotová až k Mikulovu. Česká strana přitom nadále řeší protesty ekologů a žaloby.

4.5.2009 1
SDÍLEJ:

Vizualizace plánované dálnice D52. Ilustrační foto.Foto: Projektový tým R52

České republice hrozí mezinárodní ostuda. Rakušané totiž oznámili, že poslední část dálnice A5 v úseku Poysbrunn – státní hranice s Českou republikou má být hotová už do roku 2013.
Na rychlostní silnici R52 bude napojena v prostoru bývalého hraničního přechodu Mikulov – Drasenhofen. O termínu informovala v pondělí dolnorakouská zemská vláda na jednání s českými zástupci Ředitelství silnic a dálnic a Jihomoravského kra­je.

Praha, Brno - Vídeň

„Rozhodnutí o termínu dokončení rakouské severní dálnice nás tak trochu zavazuje k tomu, abychom dále postupovali v nastoupeném tempu a udělali všechno proto, aby se naše rychlostní silnice R52 dobudovala. I přes některá zdržení věřím, že již v horizontu několika málo let se Česká republika dočká pohodlného spojení Prahy, Brna a Vídně,“ reagoval generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík.

Realita je ovšem taková, že na české straně se ještě ani pořádně nekoplo do země. Důvodem jsou spory ohledně trasy rychlostní silnice R52.

„Rakouská strana se zajímala, jak se vypořádáme s dopravou, protože silnice u nás nyní pokračuje dvoupruhem. Ubezpečili jsme je, že i když se nová silnice teprve začne stavět, tak u Mikulova vybudujeme obchvat a silnice I/52 bude dál průjezdná. Přes nádrže vytvoříme nové těleso, které si vynutili ekologové, a tak stávající silnice bude jako obslužná. První etapa se tak do té doby nějak stihne,“ věří náměstkyně hejtmana Anna Procházková, která u pondělního jednání nemohla chybět.

„Záleží také na penězích. Ale to je už na Ředitelství silnic a dálnic a ministerstvu dopravy,“ doplnila.

Procházková doufá, že z naší strany se silnice napojí nejpozději v roce 2015. „Máme podepsanou mezivládní dohodu, proto bych byla ráda, kdyby to konečně ekologové vzali na vědomí a přestali projekt napadat. Dokonce jsem dostala nominaci na Ropáka roku, ale ať si uvědomí, že projekt je posvěcený vládou jedné i druhé strany. Tak to už snad nejde zastavit,“ je si vědoma neustálých průtahů kvůli nesouhlasu ekologů.

Žaloba

Dálnice od Mikulova se stále nelíbí ani starostovi Dolních Dunajovic. Tato obec dokonce podala žalobu k Ústavnímu a Nejvyššímu správnímu soudu. „Myslím si, že pravdu máme my. Trváme na tom, aby soud zjistil, jestli při projednávání územního plánu Břeclavska byl nebo nebyl porušen zákon. Mám pocit, že my neděláme nic extrémistického vůči dálnici. Jen chceme, aby byl dodržován zákon,“ nechal se slyšet starosta Josef Hasník.

„Jsem přesvědčená, že jsme jednali naprosto v souladu se zákonem a že to nemůžou jen tak zrušit. Neumím si představit, že by čtyřpruh z Rakouska skončil u Mikulova a my jsme nedělali nic,“ bránila postup kraje Procházková.

Místo propojení rakouské dálnice a české rychlostní silnice v katastrálním území Mikulova a Drasenhofenu definitivně stanovila lednová mezivládní dohoda.

Vizualizace rakouské dálnice A5.

Autor: Michal Šupálek

4.5.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pomněnkový den. Ilustrační foto.
5

Policie pátrá po dvou stovkách ztracených dětí

Generální tajemník NATO Jens  Stoltenberg a Donald Trump
7

Trump přijel do Bruselu. Na programu má „těžké" rozhovory

Plochodrážní „obojživelník“ Franc: Dlouhá dráha docela bolí

/ROZHOVOR/ Závody na ploché dráze mají i jiné podoby, než jsou souboje na zhruba čtyřsetmetrových oválech na pražské Markétě nebo v Pardubicích. Hlavně v západní Evropě, ale i u nás v Mariánských Lázních, existují delší dráhy. Nejznámějším českým účastníkem MS na dlouhé dráze, které startuje dnes v německém Herxheimu, je jezdec z Markéty Josef Franc.

Otec doufá, že ústavní soudci zachrání jeho syna před sektou

Sedmiletý chlapec zatím nic netuší, ale o jeho dalším osudu dnes rozhodne Ústavní soud.

Zatajit dech a vydržet. Nová metoda lépe cílí na nádory

/FOTOGALERIE/- Nikdo neumí léčit rakovinu šetrněji než my, hlásí odborníci z pražského Protonového centra. Našli unikátní metodu, díky které dokážou sežehnout jen skutečně nemocnou tkáň. Jenomže další lékaři se k protonům staví rezervovaně. Podle šéfa odborné společnosti, která radioterapii zastřešuje, není tato léčba stále dostatečně ověřená. Její cena je navíc příliš vysoká.

AUTOMIX.CZ

Až budete prodávat auto: 10 rad, jak snadno a rychle zvýšit jeho cenu

Chystáte se prodat svoje auto? Potom se jistě snažíte dostat za svůj vůz co možná nejvyšší finanční sumu. Samozřejmě, že o ceně auta rozhoduje zejména model, jeho rok výroby, počet najetých kilometrů a především technický stav, ovšem jsou tu i detaily, které mohou cenu vozu zvýšit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies