Předpisy ministerstva Dopravy ovšem hovoří jinak. Problematika je mnohem složitější. A jak uvedl starosta Obrataně Josef Hovorka, úředníci v České kotlině jsou papežtější než Papež.

Chodci jsou naši, silnice státu

Právě z Obrataně totiž před několika týdny zmizely dva přechody pro chodce a přesně takové, jaké znají děti školou povinné. Odůvodnění je jednoduché. Policejní revize je vyhodnotila jako nevyhovující a po takových přechodech se v podstatě přejít nedá. „Nevím, jak teď mám lidem a hlavně malým dětem vysvětlit, kde mají přecházet,“ postěžoval si starosta Obrataně, kudy denně projedou po silnici první třídy tisíce aut.

Přechody přes rušnou komunikaci prozatím nahradily značky upozorňující na pohyb chodců. „Cedule téměř nejsou vidět a hlavně vám tady nikdo nezastaví. Musím počkat na chvíli, kdy nic nejede,“ mávla nad značkami rukou obyvatelka Obrataně. Přechody se v malé obci na hranici Pelhřimovska ale objeví znovu. Tentokrát už ty správné.

Budou nové přechody, zaplatí je obec

„Přechod pro chodce musí splňovat několik kritérií, těmi základními je správná šířka a musí být dobře osvětlení,“ informovala tisková mluvčí pelhřimovské policie Hana Kotková. „Na šířku má mít sedm metrů. Ten náš byl o osmdesát centimetrů širší. Abychom splnili oněch sedm metrů, musel být na kraji vozovky vybudován ostrůvek. Asi aby toho chodci moc nenachodili,“ řekl sarkasticky Hovorka. Veškeré náklady na nové přechody hradí obec. To u Obratanských také vyvolalo pobouření, neboť silnice je státní.

„Kromě stavby ostrůvků a náběhů, které musí být správně vysoké, budeme měnit i osvětlení. To musí mít jinou barvu než ostatní světla. Obec to vše bude stát necelých 200 tisíc kourn,“ povzdychl si Josef Hovorka. „Obec musí zajistit nasvětlení a především, z důvodu zajištění bezpečnosti, i návaznost chodníku,“ vysvětlila tisková mluvčí kraje Vysočina Jitka Svatošová. „Z kraje mi bylo řečeno, že silnice je jejich a chodci jsou naši,“ sdělil Hovorka. Pokud by v Obratani na podmínky nepřistoupili, bylo by podle předpisů ministerstva dopravy bezpečnější, kdyby přechody v obci nebyly žádné.