VYBERTE SI REGION

Praha nemá zbraně na nepoctivé taxikáře

Praha - Město hodlalo tvrdě postihovat předražené jízdné i nelicencované poskytovatele. Musí ale počkat na ministra.

26.10.2011 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Zaplatit pět tisíc korun za cestu z holešovického nádraží na ruzyňské letiště?

Ano, i toto se v Praze může stát. A stává se to nikoliv zřídka.

Deník byl u toho, když nepoctivý taxikář naúčtoval turistce z Velké Británie tuto nehoráznou sumu za pár ujetých kilometrů. Konsternovaná žena ji naštěstí uhradit nemusela. Měla štěstí. Taxikáři totiž čirou náhodou zkřížili cestu kontroloři přímo u odbavovací haly letiště.

„Muž se snažil zničit účtenku a prohlašoval, že zákaznici vezl z nádraží Holešovice zadarmo. Prý je jeho známá,“ sdělil Deníku přímo na místě jeden z kontrolorů pracovník pražského magistrátu. „Cizinka se nám ale svěřila, že po ní požadoval pět tisíc korun. Byl to drobný dopravce. Tento problém se zpravidla netýká velkých licencovaných firem, ale právě drobných dopravců,“ dodal úředník.

Tento případ, který se odehrál letos v létě, dopadl relativně dobře. Desítky, možná stovky podobných případů však nikdo neodhalí. Kontroloři nemohou být všude.

O to palčivější je zjištění, že pražský magistrát bude v boji proti nepoctivým taxikářům, kteří kazí pověst naší metropole v zahraničí, i nadále takřka bezzubý. Přestože navrhoval přísná, v novele zákona o silniční dopravě kodifikovaná opatření.

Ještě na konci letošního srpna zazněla z pražského magistrátu povzbudivá informace. „Chtěli bychom, aby bylo možné uložit zákaz činnosti, jehož porušení by pak bylo trestným činem maření výkonu úředního rozhodnutí. Navrhujeme rovněž, aby v případě opakovaného provozování taxislužby bez oprávnění bylo možné odejmout na místě kontroly vozidlo bez ohledu na jeho vlastníka,“ vzkázal tehdy primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Podle jeho názoru je vyřešení problému pražské taxislužby zásadní prioritou. Úzce totiž souvisí s turistickým ruchem a s pověstí Prahy v zahraničí.

Ministr chce komplexní řešení

Jenže řešení je zřejmě opět v nedohlednu. Pražská novela podle informací z ministerstva dopravy nemá valnou šanci na úspěch.

Je snad příliš přísná? A jak dlouho ještě naše hlavní město setrvá na samém chvostu evropského žebříčku kvality taxislužeb?

Mnozí oslovení pražští hoteliéři zároveň varují, že nezanedbatelné procento jejich zákazníků bývá taxikáři doslova okradeno.

Podle městské policie někteří, převážně drobní poskytovatelé taxislužeb, neváhají až pětkrát i vícekrát předražit jízdné.

Na pokutách přitom magistrátu dluží více než šedesát milionů korun.

Mluvčí ministerstva dopravy Květa Kočová poněkud uklidnila situaci tím, když před několika dny prohlásila, že její resortní šéf Pavel Dobeš (VV) zamýšlí předložit vlastní novelu zákona o silniční dopravě. A příslušná pražská místa prý o tomto faktu byla včas zpravena. „Ministerská novela bude řešit situaci komplexně, z celorepublikového pohledu, nejen z toho pražského,“ ujistila Kočová.

Primátor Svoboda v této souvislosti konstatoval, že bude nutné, aby magistrátní a ministerští úředníci na nové podobě zákona spolupracovali ještě úžeji, než doposud. Praha totiž se svým návrhem novely neuspěla v poměrně krátké době hned dvakrát.

Není však mnoho času, protože letošní průzkum německého autoklubu ADAC zařadil Prahu mezi evropskými metropolemi až na potupné sedmnácté místo v oblasti kvality poskytovaných služeb taxi s celkovou známkou „nevyhovující“.

Podle ADAC pražští taxikáři nejen předražují jízdné, ale také záměrně prodlužují trasy, vydávají účtenky v nesprávné podobě či nerespektují dopravní značení a červenou na semaforu. Pokud se věci nezačnou urychleně hýbat směrem k přijetí novely zákona o silniční dopravě, pak se dá očekávat, že v hodnocení kvality taxislužeb bude Praha mezi evropskými metropolemi na posledních místech figurovat také v následujících letech.

Kvalita pražských služeb taxi je jednou z nejhorších v Evropě

Průzkum kvality poskytovaných služeb taxi podnikl německý autoklub ADAC ve dvaadvaceti evropských velkoměstech. Praha se umístila na ostudném 17. místě. Těsně před ní skončil španělský Madrid, v těsném závěsu za ní se umístila rakouská Vídeň. Na posledním místě skončila slovinská Lublaň. Nejlépe byla naopak zhodnocena španělská Barcelona, dále německý Mnichov a Kolín nad Rýnem.

ADAC pražským taxikářům vyčítá mnohdy přemrštěné ceny, které jsou v rozporu s oficiálním sazebníkem, nerespektování červené na semaforu a také nedodržování stanovené trasy.

Autor: Jakub Krupka

26.10.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies