VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rekord! Osoblažka svezla přes deset tisíc cestujících

Osoblaha - Zájem o osoblažskou úzkokolejku roste závratným tempem především díky přílivu polských turistů, kteří až v Schengenu objevili zajímavosti, které měli celý život za humny.

27.9.2009
SDÍLEJ:

Parní jízdy na Osoblažce se staly senzací pro železniční fanoušky na české i polské straně hranice. Letos tyto retro akce přilákaly přes deset tisíc cestujících.Foto: František Kuba

Parní jízdy na Osoblažce se staly senzací pro železniční fanoušky na české i polské straně hranice. Letos tyto retro akce přilákaly přes 10200 cestujících. Stávalo se, že se na peróně v Třeměšné čekalo až třista zájemců o svezení parním vláčkem. Do vagonů se sice vlezli, ale ne všichni měli místo k sezení. Někteří raději zvolili svezení na stojáka cyklovagonem mezi koly, a přesto se průvodčí se sotva prodíral vagony.
Možná přibude i další historická souprava

Také výprava za osvěžením do pivního vagonu byla složitá, takže mnozí dorazili do Osoblahy žízniví. „Letos jsme měli v historické soupravě sedm vagonů, příští rok jich už bude devět. To je ale bohužel maximum. Máme sice dostatečně silné lokomotivy, které by ještě nějaký ten vagon navíc utáhly, ale na Osoblažce nás limituje hlavně délka nástupiště. Konstruktéři nepočítali s tak dlouhými soupravami,“ vysvětluje Jaromír Foltýn, který prostřednictvím Slezských zemských drah je hlavním iniciátorem nostalgických akcí na úzkokolejce.

Pokud ani dva vagony navíc nebudou stačit přílivu cestujících, je možné řešit situaci také vysláním další historické soupravy na trať. Křižování dvou parních lokomotiv by se mohlo stát další senzací a atrakcí Osoblažky.

Kolony aut kolem vlaku i hladoví cestující

Dalším problémem je, že většina fanoušků osoblažské úzkokolejky přijíždí v autech. Jejich auta o prázdninových víkendech zaberou v Třemešné všechna parkovací místa. „Se starostou Třemešné panem Galdou už jednáme zda by na louce poblíž nádraží, která dnes patří Českým drahám, nebylo možné zřídit parkoviště. Každou jízdu parního vlaku provází kolona aut, aby část rodiny měla zážitky z vagonu a ostatní si fotografují vlak z venku. Když takové množství aut dorazí k osoblažskému nádraží, opět tam vznikají problémy s parkováním,“ popsal situaci Foltýn.

Nádražní restaurace v Osoblaze a v Třemešné žijí už jen ve vzpomínkách pamětníků, takže při velkém počtu cestujících zde nějaké občerstvení citelně chybí. „Sypání uhlí i nabírání vody do lokomotivy je obřad, který si železniční fanoušci nenechají ujít, ale jinak si při čekání nemají kam zajít. V pivním vagonu, což je vlastně vůz s bufetem, sice jede mikrovlnka nonstop, ale když se sejde hodně hladových cestujících, může se stát, že na někoho se už párek nedostane. Chtěli bychom proto zřídit nádražní bufet s klobásami, pivem a se záchody, který bude v provozu aspoň o víkendech,“ dodal Jaromír Foltýn.

Provozovatele úzkokolejky poněkud zaskočilo rozhodnutí Českých drah, které ještě letos zruší v Třemešné výpravčího. Aby se vlaky nesrazily, může díky moderní technice na dálku zajišťovat dispečer z Krnova. „Dosud výpravčí v Třemešné suploval funkci informačního centra. Lidé se ho ptali nejen kdy jede pára na Osoblahu, ale třeba také kde se prodávají suvenýry nebo dávají turistická razítka. Proto jednáme s Českými drahami o možnosti pronajmout si místnost na nádraží v Třemešné aspoň o víkendech. Mohly by se zde prodávat kromě suvenýrů také jízdenky na parní vlak, a průvodčí by je jen kontroloval. Máme dokonce připravený historický stroj, kterým se kdysi razilo datum na lepenkové jízdenky,“ dodal Foltýn.

Autor: František Kuba

Místo události:
27.9.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Generální ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny Zdeněk Kabátek.
3 8

Odměna pro šéfa VZP? Až šestinásobek platu. Radní chtějí změnit systém

Různě zdobené účtenky Andreje Babiše neznepokojují. Považuje je za výraz české lidové tvořivosti.
4

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Pohledem Vojtěcha Žižky: Na rozhodčí nesahat

„My nesmíme ani naznačovat," říká Smrtka v jedné z cimrmanovských her a výhrůžně u toho brousí kosu. Chmurný žnec by mohl z fleku pracovat ve vedení hokejové extraligy. Ani v ní se totiž nesmí naznačovat. Jinak přilétne pokuta.

Kvůli dálnici D3 začnou brzy hlídat studny

Specialisté brzy zahájí monitoring studní v okolí budoucí dálnice D3 u Českých Budějovic. Sledovat se bude hlavně výše hladiny vody. V případě, že by byl později s vodou problém, budou mít totiž majitelé nárok na kompenzace, například prohloubení studní.

Stávka řidičů. Odbory: Bude! Dopravci: Není k tomu důvod

Odborový svaz dopravy oznámil, že na některý den vyhlásí celostátní stávku řidičů autobusů, kteří jezdí na regionálních linkách. Tři největší dopravní společnosti, které zajišťují drtivé množství autobusových regionálních linek na Vysočině, ale tvrdí, že řidiči v kraji nemají ke stávce důvod.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies