Parní jízdy na Osoblažce se staly senzací pro železniční fanoušky na české i polské straně hranice. Letos tyto retro akce přilákaly přes 10200 cestujících. Stávalo se, že se na peróně v Třeměšné čekalo až třista zájemců o svezení parním vláčkem. Do vagonů se sice vlezli, ale ne všichni měli místo k sezení. Někteří raději zvolili svezení na stojáka cyklovagonem mezi koly, a přesto se průvodčí se sotva prodíral vagony.
Možná přibude i další historická souprava

Také výprava za osvěžením do pivního vagonu byla složitá, takže mnozí dorazili do Osoblahy žízniví. „Letos jsme měli v historické soupravě sedm vagonů, příští rok jich už bude devět. To je ale bohužel maximum. Máme sice dostatečně silné lokomotivy, které by ještě nějaký ten vagon navíc utáhly, ale na Osoblažce nás limituje hlavně délka nástupiště. Konstruktéři nepočítali s tak dlouhými soupravami,“ vysvětluje Jaromír Foltýn, který prostřednictvím Slezských zemských drah je hlavním iniciátorem nostalgických akcí na úzkokolejce.

Pokud ani dva vagony navíc nebudou stačit přílivu cestujících, je možné řešit situaci také vysláním další historické soupravy na trať. Křižování dvou parních lokomotiv by se mohlo stát další senzací a atrakcí Osoblažky.

Kolony aut kolem vlaku i hladoví cestující

Dalším problémem je, že většina fanoušků osoblažské úzkokolejky přijíždí v autech. Jejich auta o prázdninových víkendech zaberou v Třemešné všechna parkovací místa. „Se starostou Třemešné panem Galdou už jednáme zda by na louce poblíž nádraží, která dnes patří Českým drahám, nebylo možné zřídit parkoviště. Každou jízdu parního vlaku provází kolona aut, aby část rodiny měla zážitky z vagonu a ostatní si fotografují vlak z venku. Když takové množství aut dorazí k osoblažskému nádraží, opět tam vznikají problémy s parkováním,“ popsal situaci Foltýn.

Nádražní restaurace v Osoblaze a v Třemešné žijí už jen ve vzpomínkách pamětníků, takže při velkém počtu cestujících zde nějaké občerstvení citelně chybí. „Sypání uhlí i nabírání vody do lokomotivy je obřad, který si železniční fanoušci nenechají ujít, ale jinak si při čekání nemají kam zajít. V pivním vagonu, což je vlastně vůz s bufetem, sice jede mikrovlnka nonstop, ale když se sejde hodně hladových cestujících, může se stát, že na někoho se už párek nedostane. Chtěli bychom proto zřídit nádražní bufet s klobásami, pivem a se záchody, který bude v provozu aspoň o víkendech,“ dodal Jaromír Foltýn.

Provozovatele úzkokolejky poněkud zaskočilo rozhodnutí Českých drah, které ještě letos zruší v Třemešné výpravčího. Aby se vlaky nesrazily, může díky moderní technice na dálku zajišťovat dispečer z Krnova. „Dosud výpravčí v Třemešné suploval funkci informačního centra. Lidé se ho ptali nejen kdy jede pára na Osoblahu, ale třeba také kde se prodávají suvenýry nebo dávají turistická razítka. Proto jednáme s Českými drahami o možnosti pronajmout si místnost na nádraží v Třemešné aspoň o víkendech. Mohly by se zde prodávat kromě suvenýrů také jízdenky na parní vlak, a průvodčí by je jen kontroloval. Máme dokonce připravený historický stroj, kterým se kdysi razilo datum na lepenkové jízdenky,“ dodal Foltýn.