VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Revizor: Na černé pasažéry mám čich

Plzeň /ROZHOVOR/ - Kdyby někomu v tramvaji plné lidí řekl, čím se živí, část cestujících by prý vzala nohy na ramena a druhá část by s otráveným výrazem začala prohledávat kapsy a kabelky.

14.5.2009
SDÍLEJ:

Revizor kontrola - Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Pan Jiří je totiž revizor, a i když tahle profese není lidmi vnímána nijak pozitivně, za jinou by ji prý neměnil. O svém příjmu mluvit nechce, focení odmítá. „Nechci, aby mě lidé poznávali,“ vysvětluje omluvně. Podle jeho slov se lidé do tohoto řemesla zrovna nehrnou. Pražské dopravní podniky například lákají revizory na sedmatřicetitisícový plat. Výsledek? Stále jich je málo…

Jak jste se vůbec k tomuhle ne zrovna populárnímu povolání dostal?
Proč si myslíte, že je to nepopulární povolání? Je to povolání jako každé jiné. Stejně nepopulární by mohli být policisté. Prostě kontrolujete dodržování pravidel jedněmi, aby to neznevýhodňovalo druhé. Ale dostal jsem se k němu víceméně náhodou. Známý, který dělá řidiče trolejbusu, mě upozornil na volné místo revizora. Zkusil jsem to a v současné době tuhle práci dělám už čtvrtým rokem.

Změnilo se něco za tu dobu?
Myslíte, jestli vymizeli černí pasažéři? (smích) To ne, spíš jich přibývá. Vloni jsme jich v Plzni odhalili 52 tisíc, rok předtím asi o 10 tisíc méně. Podle statistiky jezdí bez jízdenky každý šestnáctý cestující.

Čím si nárůst jejich počtu vysvětlujete?
To je těžké. Jízdné nezdražilo, pokuty se taky nezvýšily… buď mají lidé méně peněz, o čemž pochybuji, nebo jsou zkrátka otrlejší.

Poznáte černého pasažéra na první pohled hned, jak do tramvaje nastoupíte?
To zrovna ne, ale už dokážu například vytypovat skupinku lidí, u které takřka stoprocentně vím, že někdo z nich jede bez jízdenky.

Jak takový člověk vypadá?
Nedá se říct, jak vypadá, je to spíše otázka intuice. Sledujete jejich chování, gesta. Já jim říkám ´machýrci´. Je jim tak od dvaceti do pětadvaceti let… já nevím, co bych o nich ještě řekl, já na ně mám asi čich. (smích)

Jak se většinou cestující přistižený bez jízdenky chová?
Rozdělil bych to na tři ukázkové typy. Ten první se dušuje, že jen zapomněl kartu doma, ochotně předloží doklady a většinou druhý den nakluše zaplatit čtyřicetikorunovou přirážku. Druhý typ si sype popel na hlavu, bez jízdenky jel poprvé, nefungoval automat, nestihl si ji koupit… znáte to. Třetí typ má tendenci řešit situaci arogancí, vyhrožováním, případně útěkem.

Uteče vám jich hodně?
Už se mi to stalo.

Jaké máte v takovém případě možnosti?
Moc jich není. Některé akce děláme ve spojení se strážníky, kteří jsou oprávněni černého pasažéra vyzvat k prokázání totožnosti. On to má revizor v tomto směru těžké, protože nejde o veřejného činitele. Představte si třeba, že bych násilím vyvlekl neplatiče ven z tramvaje. On se přitom udeří o tyč, řekne, že se mu dělá špatně, zavolá si sanitku a mě zažaluje za ublížení na zdraví. I když s neplatičem vystoupím ven, nemám právo ho donutit, aby například počkal na příjezd policie.

Už vás někdy agresivní cestující fyzicky napadl?
Nějaká strkanice už proběhla, ale přímo napadl, to říct nemůžu.

Kolik revizorů vůbec mohou cestující v Plzni potkat?
Řekněme několik desítek.

Co se děje s cestujícím, který pokutu nezaplatí?
On ji nakonec zaplatí. Spousta lidí si myslí, že když nezaplatí a půl roku se nic neděje, že se na celou věc zapomnělo. Dopravní podniky ale po nějaké době pohledávky prodají soukromé firmě a ta je pak vymáhá soudně a exekucí. Vím o případech, kdy černý pasažér nezaplatil tisícovku pokuty a ve finále platil se všemi náklady přes dvacet tisíc korun.

Autor: Gerald Weschke

14.5.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Chystá se bič na soukromé lékaře

Americký prezident Donald Trump.
2 22

Vysoký úředník kritizoval Trumpa, okamžitě byl propuštěn z úřadu

AUTOMIX.CZ

Nejhezčí moderní Škoda ohromila před 15 lety svět. Do výroby se přesto nedostala

Před 15 lety se české automobilce Škoda podařilo dokonale ohromit svět. Na březnovém autosalonu v Ženevě totiž tehdy představila koncept Tudor, velké kupé, které mnozí považují za nejpohlednější auto, jaké v moderní éře značky vzniklo. Ani úspěch studie ale nestačil k zahájení sériové výroby.

Otec biatlonistky Koukalové by byl rád, aby dcera po olympiádě neskončila

Otec biatlonistky Gabriely Koukalové měl radost, že dcera získala na mistrovství světa v Hochfilzenu tři medaile, ale dodal, že její závody už tolik neprožívá. Karel Soukal by byl rád, kdyby Koukalová po olympiádě v Pchjongčchagu neskončila, ale rozhodnutí nechá na ní.

Kurt Cobain - hudební ikona, která shořela příliš brzy

Stal se jednou z vůdčích osobností tehdy nového alternativního rockového stylu grunge, ale přitom byl plachý a citlivý a pochyboval o smyslu života. Kurt Cobain, frontman americké skupiny Nirvana, který se narodil před 50 lety, 20. února 1967, tvrdil, že "je lepší shořet než vyhasnout". Největší rocková ikona 90. let si užila slávy i stinných stránek popularity. Svůj život Cobain ukončil střelnou zbraní v roce 1994.

Trump vzkazuje Evropě: Jsme spojenci

Spojené státy budou vždy váš největší spojenec, vzkázal Evropě americký viceprezident Mike Pence. Nebude to ale zadarmo, připomněl.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies