Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Revizor: Na černé pasažéry mám čich

Plzeň /ROZHOVOR/ - Kdyby někomu v tramvaji plné lidí řekl, čím se živí, část cestujících by prý vzala nohy na ramena a druhá část by s otráveným výrazem začala prohledávat kapsy a kabelky.

14.5.2009
SDÍLEJ:

Revizor kontrola - Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Pan Jiří je totiž revizor, a i když tahle profese není lidmi vnímána nijak pozitivně, za jinou by ji prý neměnil. O svém příjmu mluvit nechce, focení odmítá. „Nechci, aby mě lidé poznávali,“ vysvětluje omluvně. Podle jeho slov se lidé do tohoto řemesla zrovna nehrnou. Pražské dopravní podniky například lákají revizory na sedmatřicetitisícový plat. Výsledek? Stále jich je málo…

Jak jste se vůbec k tomuhle ne zrovna populárnímu povolání dostal?
Proč si myslíte, že je to nepopulární povolání? Je to povolání jako každé jiné. Stejně nepopulární by mohli být policisté. Prostě kontrolujete dodržování pravidel jedněmi, aby to neznevýhodňovalo druhé. Ale dostal jsem se k němu víceméně náhodou. Známý, který dělá řidiče trolejbusu, mě upozornil na volné místo revizora. Zkusil jsem to a v současné době tuhle práci dělám už čtvrtým rokem.

Změnilo se něco za tu dobu?
Myslíte, jestli vymizeli černí pasažéři? (smích) To ne, spíš jich přibývá. Vloni jsme jich v Plzni odhalili 52 tisíc, rok předtím asi o 10 tisíc méně. Podle statistiky jezdí bez jízdenky každý šestnáctý cestující.

Čím si nárůst jejich počtu vysvětlujete?
To je těžké. Jízdné nezdražilo, pokuty se taky nezvýšily… buď mají lidé méně peněz, o čemž pochybuji, nebo jsou zkrátka otrlejší.

Poznáte černého pasažéra na první pohled hned, jak do tramvaje nastoupíte?
To zrovna ne, ale už dokážu například vytypovat skupinku lidí, u které takřka stoprocentně vím, že někdo z nich jede bez jízdenky.

Jak takový člověk vypadá?
Nedá se říct, jak vypadá, je to spíše otázka intuice. Sledujete jejich chování, gesta. Já jim říkám ´machýrci´. Je jim tak od dvaceti do pětadvaceti let… já nevím, co bych o nich ještě řekl, já na ně mám asi čich. (smích)

Jak se většinou cestující přistižený bez jízdenky chová?
Rozdělil bych to na tři ukázkové typy. Ten první se dušuje, že jen zapomněl kartu doma, ochotně předloží doklady a většinou druhý den nakluše zaplatit čtyřicetikorunovou přirážku. Druhý typ si sype popel na hlavu, bez jízdenky jel poprvé, nefungoval automat, nestihl si ji koupit… znáte to. Třetí typ má tendenci řešit situaci arogancí, vyhrožováním, případně útěkem.

Uteče vám jich hodně?
Už se mi to stalo.

Jaké máte v takovém případě možnosti?
Moc jich není. Některé akce děláme ve spojení se strážníky, kteří jsou oprávněni černého pasažéra vyzvat k prokázání totožnosti. On to má revizor v tomto směru těžké, protože nejde o veřejného činitele. Představte si třeba, že bych násilím vyvlekl neplatiče ven z tramvaje. On se přitom udeří o tyč, řekne, že se mu dělá špatně, zavolá si sanitku a mě zažaluje za ublížení na zdraví. I když s neplatičem vystoupím ven, nemám právo ho donutit, aby například počkal na příjezd policie.

Už vás někdy agresivní cestující fyzicky napadl?
Nějaká strkanice už proběhla, ale přímo napadl, to říct nemůžu.

Kolik revizorů vůbec mohou cestující v Plzni potkat?
Řekněme několik desítek.

Co se děje s cestujícím, který pokutu nezaplatí?
On ji nakonec zaplatí. Spousta lidí si myslí, že když nezaplatí a půl roku se nic neděje, že se na celou věc zapomnělo. Dopravní podniky ale po nějaké době pohledávky prodají soukromé firmě a ta je pak vymáhá soudně a exekucí. Vím o případech, kdy černý pasažér nezaplatil tisícovku pokuty a ve finále platil se všemi náklady přes dvacet tisíc korun.

Autor: Gerald Weschke

14.5.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dílčí výsledky houbařských výprav Jiřího Laštůvky z uplynulého týdne.
2 4

Hlinecký houbař nanosil za týden z lesa přes tisíc hřibů

Ilustrační foto
18

Do půlky srpna má být mírně chladněji a deštivěji, než je zvykem

Stovky těl bojovníků Islámského státu čekají na repatriaci z Libye

Ještě sedm měsíců poté, co libyjské síly porazily Islámský stát ve městě Syrta, zůstávají stovky těl zahraničních bojovníků za Islámský stát uloženy v chladících boxech. Libyjské úřady jednají s vládami různých zemí o tom, jak s nimi naložit. 

V Lokti zahynul mladý motokrosař

Motokrosové mistrovství světa v Lokti si vybralou krutou daň. V sobotním závodě evropského šampionátu do 85 ccm 13letý Moldavan Igor Cuharcius havaroval při dopadu svého stroje na dvojskoku z horní části okruhu.

Myslivci rozmisťovali pachové ohradníky. Ty mají zabránit migraci divočáků

/VIDEO/ Tisíce kelímků s pěnou a koncentrátem, stovky myslivců, desítky kilometrů. Tak v sobotu vypadala hranice zlínského okresu od brzkých ranních hodin.

Kláštery nabízejí poznání, odpočinek, ubytování i nové zážitky

Kláštery jako cíl výletů, seznámení s historií i nalezení chvíle klidu v uspěchaném světě prezentuje web Klášterní stezky. Vytvořili ho učitelé a studenti pražské pedagogické fakulty a zahrnuje podrobné informace o více než dvacítce klášterů v Čechách a na Moravě. Seznamuje s řeholním životem i s tím, jak církev postupně staleté objekty renovuje. Kláštery jsou stále více objevovanou skupinou památek, která láká zájemce o kulturu i milovníky technických či přírodních památek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení