Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidič tramvaje: splnil jsem si dětský sen

Praha /ROZHOVOR/ – Dopravní podnik před několika dny vyhlásil nejlepší řidiče autobusů a tramvají pražské MHD. Při akci Slušný řidič přijalo cenu z rukou generálního ředitele Martina Dvořáka celkem 39 řidičů a řidiček.

21.1.2011 1
SDÍLEJ:

Ladislav Čermák.Foto: Deník

Nejlepším „tramvajákem“ byl vyhlášen Ladislav Čermák. Uspěl díky tomu, že jezdí bez nehod, nejsou na něj žádné oprávněné stížnosti a má bezvadnou službu a pracovní docházku. „Nejlepší řidič je tedy ten, který jako by neexistoval,“ říká s úsměvem.

Jak dlouho jste řidičem tramvaje a je to vaše první zaměstnání, nebo jste dělal něco jiného?
Už je to šest a tři čtvrtě roku. Je to u mě trochu složitější, přiznám se, nedokončil jsem vysokou školu, jsem zkrachovalý student. Tak jsem si tehdy potřeboval spravit náladu a řekl jsem si, že bych chtěl dělat něco, co by mě opravdu bavilo. Odmala jsem chtěl jezdit s nějakým kolejovým vozidlem, a tak jsem si splnil dětský sen. Místo toho, aby se dopravě věnoval od shora, tak je to z opačné strany.

I po skoro sedmi letech vás tato práce stále baví?
Ano, je to tak, jsem spokojený.

Máte svůj oblíbený druh tramvaje a nebo nějakou oblíbenou trasu?
Oblíbenou trasu přímo nemá, ale nemám rád jednotvárnost. Kdybych měl být na jedné lince už čtyři dny, tak to už pak nebude má oblíbená trasa, mám rád změnu. Řidičský průkaz mám na všechny typy tramvaje, už jsem tedy jezdil i v nové tramvaji pro Prahu 15T ForCity. Už to byla taková odměna za mou práci.

Nová tramvaj je hodně odlišná od těch starších typů?
Například, i když srovnáme tramvaj 14T známou jako Porsche, tak jsou to nebe a dudy. Jako kdyby si slečna vzala k sobě ošklivou kamarádku, tak to je příklad tramvají 14T a 15T, ale to je můj osobní názor. Myslím, že ale i cestující poznali, že nová tramvaj je výrazně komfortnější. Je mnohem více prostorná, rychleji se do ní nastupuje, je stoprocentně nízkopodlažní a tak dále.

A z hlediska řidiče?
Tramvaj 14T má pevné podvozky, tak do oblouků cuká. 15T je na tom lépe, je klidná, navíc i pocitově se tam člověk cítí dobře.

Projíždíte Prahou skoro každý den, která místa jsou nejrizikovější?
Náročná místa na pozornost jsou tam, kde je mnoho cestujících, tedy na Andělu, I. P. Pavlova, Národní třída. V poslední době je to špatné na Hradčanské, tam je to z hlediska řidičů tramvají, dopravně velmi špatně řešené.

Je to zrekonstruovaná stanice, v čem je problém?
Jde o to, že jsou tam nové světelné přechody mezi kolejemi, mnoho cestujících ale světelnou signalizaci vůbec nerespektuje, o to větší pak musíme dávat pozor, přitom jsme ale svázáni těmi světly, které se mnohdy chovají nelogicky. Kdyby tam nebyly, pro řidiče by to bylo lepší a tvrdí to většina z nás.

Vaše zaměstnání musí být často také hodně stresující, hustý provoz, zácpy, auta vás brzdí na kolejích, někteří cestující dělají potíže.
Někdy je velmi obtížné udržet nervy na uzdě. Musím se přiznat, že i mně se občas stane, že se rozčílím, ale rozhodně to nejsou žádné vulgarismy. Někdy je tlak tak velký, že je obtížné ho ustát. To, co někdy dělají řidiči aut, to by se muselo vidět.

Můžete uvést nějaký příklad?
Už je to delší dobu, kdy jsem to skutečně nevydržel a z tramvaje vyletěl ven. Stalo se to na Ostrčilovo náměstí, maminka s kočárkem vystupovala z tramvaje a někdo ji pomáhal. Na místě jsem stál delší dobu a ve chvíli, kdy byla maminka venku z vozu i s kočárkem, tak se najednou zezadu velkou rychlostí přiřítilo auto, které maminku minulo jen o pár centimetrů. Tohle ale není výjimka a děje se to často.

Nejhorší je, že někteří řidiči ani neví, že musí zastavit a počkat než lidé vystoupí a nastoupí. Je to ten typ zastávek, kde se nastupuje z vozovky. Pak se v poslední době hodně rozmohlo, že nás auta předjíždějí v zastávkách, kdy je za ní přechod pro chodce, tam jdou lidé a hrozí, že je auto srazí.

Kde se tohle děje?
Například na Zlíchově u školy či na Nuselských schodech. Bylo by dobré, aby zde policie zvýšila dohled. Pokud se pak řidič tramvaje rozčiluje, je to pochopitelné. Když to tak vezmu, sice jsem vyhrál cenu Slušný řidič, ale kromě toho, že mám třeba dobré reflexy a předvídám, tak jsem to vůbec získat nemusel, je zatím i velká porce štěstí, protože nehoda, i nezaviněná, se může stát každému z nás.

A jak se chovají cestující v tramvajích, co třeba noční linky, jsou tam často potíže?
Na nočních linkách občas jezdím, ale je to hodně o štěstí, záleží, kdo nastoupí do tramvaje. Zatím jsem se s velkými problémy nesetkal, pouze několik bezdomovců jsem na konečné nemohl dostat ven z tramvaje a musel jsem pak přivolat strážníky městské policie. Jinak jsou cestující trochu nevrlejší, možná to souvisí s dnešní krizí.

Ale asi se nestává, že by mamince někdo nepomohl s kočárkem?
Podle mého názoru, záleží na osobnosti daného člověka, ale v drtivé většině případů se vždy najde někdo, kdo s kočárkem pomůže.

Neměl jste vloni žádnou nehodu, ale co se často stává, a ani mě to neminulo, že řidič někoho zavře do dveří. Je to selhání řidiče?
No, tohle je věčné téma. Řidič versus dobíhající cestující. Řidič vás skutečně pokaždé vidět nemusí. Nebo například na I. P. Pavlova, kde cestující v podstatě nastupují stále, byste skoro dveře ani nemohl zavřít a pak by zas nadávali lidé i kolegové z dalších tramvají, že zdržujete provoz. Uzavřel bych to tím, že je zde výstražné znamení, a v tu chvíli už by člověk nastupovat neměl.

Autor: Lukáš Marek

21.1.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dílčí výsledky houbařských výprav Jiřího Laštůvky z uplynulého týdne.
2 4

Hlinecký houbař nanosil za týden z lesa přes tisíc hřibů

Ilustrační foto
18

Do půlky srpna má být mírně chladněji a deštivěji, než je zvykem

Zeman bude do krajů nadále jezdit, podle Ovčáčka to není kampaň

/ANKETA/ Prezident Miloš Zeman bude v návštěvách krajů od září pokračovat, nejsou součástí předvolební kampaně, míní prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček. Zvážit cesty, případně zahrnout náklady na ně jako bezúplatné plnění do volebního limitu, by měl Zeman podle člena Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí Jana Outlého. Zeman bude v přímé volbě usilovat o znovuzvolení, limit nákladů pro každého kandidáta je 50 milionů korun.

V Lokti zahynul mladý motokrosař

Motokrosové mistrovství světa v Lokti si vybralou krutou daň. V sobotním závodě evropského šampionátu do 85 ccm 13letý Moldavan Igor Cuharcius havaroval při dopadu svého stroje na dvojskoku z horní části okruhu.

Myslivci rozmisťovali pachové ohradníky. Ty mají zabránit migraci divočáků

/VIDEO/ Tisíce kelímků s pěnou a koncentrátem, stovky myslivců, desítky kilometrů. Tak v sobotu vypadala hranice zlínského okresu od brzkých ranních hodin.

Kláštery nabízejí poznání, odpočinek, ubytování i nové zážitky

Kláštery jako cíl výletů, seznámení s historií i nalezení chvíle klidu v uspěchaném světě prezentuje web Klášterní stezky. Vytvořili ho učitelé a studenti pražské pedagogické fakulty a zahrnuje podrobné informace o více než dvacítce klášterů v Čechách a na Moravě. Seznamuje s řeholním životem i s tím, jak církev postupně staleté objekty renovuje. Kláštery jsou stále více objevovanou skupinou památek, která láká zájemce o kulturu i milovníky technických či přírodních památek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení