VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidič tramvaje: splnil jsem si dětský sen

Praha /ROZHOVOR/ – Dopravní podnik před několika dny vyhlásil nejlepší řidiče autobusů a tramvají pražské MHD. Při akci Slušný řidič přijalo cenu z rukou generálního ředitele Martina Dvořáka celkem 39 řidičů a řidiček.

21.1.2011 1
SDÍLEJ:

Ladislav Čermák.Foto: Deník

Nejlepším „tramvajákem“ byl vyhlášen Ladislav Čermák. Uspěl díky tomu, že jezdí bez nehod, nejsou na něj žádné oprávněné stížnosti a má bezvadnou službu a pracovní docházku. „Nejlepší řidič je tedy ten, který jako by neexistoval,“ říká s úsměvem.

Jak dlouho jste řidičem tramvaje a je to vaše první zaměstnání, nebo jste dělal něco jiného?
Už je to šest a tři čtvrtě roku. Je to u mě trochu složitější, přiznám se, nedokončil jsem vysokou školu, jsem zkrachovalý student. Tak jsem si tehdy potřeboval spravit náladu a řekl jsem si, že bych chtěl dělat něco, co by mě opravdu bavilo. Odmala jsem chtěl jezdit s nějakým kolejovým vozidlem, a tak jsem si splnil dětský sen. Místo toho, aby se dopravě věnoval od shora, tak je to z opačné strany.

I po skoro sedmi letech vás tato práce stále baví?
Ano, je to tak, jsem spokojený.

Máte svůj oblíbený druh tramvaje a nebo nějakou oblíbenou trasu?
Oblíbenou trasu přímo nemá, ale nemám rád jednotvárnost. Kdybych měl být na jedné lince už čtyři dny, tak to už pak nebude má oblíbená trasa, mám rád změnu. Řidičský průkaz mám na všechny typy tramvaje, už jsem tedy jezdil i v nové tramvaji pro Prahu 15T ForCity. Už to byla taková odměna za mou práci.

Nová tramvaj je hodně odlišná od těch starších typů?
Například, i když srovnáme tramvaj 14T známou jako Porsche, tak jsou to nebe a dudy. Jako kdyby si slečna vzala k sobě ošklivou kamarádku, tak to je příklad tramvají 14T a 15T, ale to je můj osobní názor. Myslím, že ale i cestující poznali, že nová tramvaj je výrazně komfortnější. Je mnohem více prostorná, rychleji se do ní nastupuje, je stoprocentně nízkopodlažní a tak dále.

A z hlediska řidiče?
Tramvaj 14T má pevné podvozky, tak do oblouků cuká. 15T je na tom lépe, je klidná, navíc i pocitově se tam člověk cítí dobře.

Projíždíte Prahou skoro každý den, která místa jsou nejrizikovější?
Náročná místa na pozornost jsou tam, kde je mnoho cestujících, tedy na Andělu, I. P. Pavlova, Národní třída. V poslední době je to špatné na Hradčanské, tam je to z hlediska řidičů tramvají, dopravně velmi špatně řešené.

Je to zrekonstruovaná stanice, v čem je problém?
Jde o to, že jsou tam nové světelné přechody mezi kolejemi, mnoho cestujících ale světelnou signalizaci vůbec nerespektuje, o to větší pak musíme dávat pozor, přitom jsme ale svázáni těmi světly, které se mnohdy chovají nelogicky. Kdyby tam nebyly, pro řidiče by to bylo lepší a tvrdí to většina z nás.

Vaše zaměstnání musí být často také hodně stresující, hustý provoz, zácpy, auta vás brzdí na kolejích, někteří cestující dělají potíže.
Někdy je velmi obtížné udržet nervy na uzdě. Musím se přiznat, že i mně se občas stane, že se rozčílím, ale rozhodně to nejsou žádné vulgarismy. Někdy je tlak tak velký, že je obtížné ho ustát. To, co někdy dělají řidiči aut, to by se muselo vidět.

Můžete uvést nějaký příklad?
Už je to delší dobu, kdy jsem to skutečně nevydržel a z tramvaje vyletěl ven. Stalo se to na Ostrčilovo náměstí, maminka s kočárkem vystupovala z tramvaje a někdo ji pomáhal. Na místě jsem stál delší dobu a ve chvíli, kdy byla maminka venku z vozu i s kočárkem, tak se najednou zezadu velkou rychlostí přiřítilo auto, které maminku minulo jen o pár centimetrů. Tohle ale není výjimka a děje se to často.

Nejhorší je, že někteří řidiči ani neví, že musí zastavit a počkat než lidé vystoupí a nastoupí. Je to ten typ zastávek, kde se nastupuje z vozovky. Pak se v poslední době hodně rozmohlo, že nás auta předjíždějí v zastávkách, kdy je za ní přechod pro chodce, tam jdou lidé a hrozí, že je auto srazí.

Kde se tohle děje?
Například na Zlíchově u školy či na Nuselských schodech. Bylo by dobré, aby zde policie zvýšila dohled. Pokud se pak řidič tramvaje rozčiluje, je to pochopitelné. Když to tak vezmu, sice jsem vyhrál cenu Slušný řidič, ale kromě toho, že mám třeba dobré reflexy a předvídám, tak jsem to vůbec získat nemusel, je zatím i velká porce štěstí, protože nehoda, i nezaviněná, se může stát každému z nás.

A jak se chovají cestující v tramvajích, co třeba noční linky, jsou tam často potíže?
Na nočních linkách občas jezdím, ale je to hodně o štěstí, záleží, kdo nastoupí do tramvaje. Zatím jsem se s velkými problémy nesetkal, pouze několik bezdomovců jsem na konečné nemohl dostat ven z tramvaje a musel jsem pak přivolat strážníky městské policie. Jinak jsou cestující trochu nevrlejší, možná to souvisí s dnešní krizí.

Ale asi se nestává, že by mamince někdo nepomohl s kočárkem?
Podle mého názoru, záleží na osobnosti daného člověka, ale v drtivé většině případů se vždy najde někdo, kdo s kočárkem pomůže.

Neměl jste vloni žádnou nehodu, ale co se často stává, a ani mě to neminulo, že řidič někoho zavře do dveří. Je to selhání řidiče?
No, tohle je věčné téma. Řidič versus dobíhající cestující. Řidič vás skutečně pokaždé vidět nemusí. Nebo například na I. P. Pavlova, kde cestující v podstatě nastupují stále, byste skoro dveře ani nemohl zavřít a pak by zas nadávali lidé i kolegové z dalších tramvají, že zdržujete provoz. Uzavřel bych to tím, že je zde výstražné znamení, a v tu chvíli už by člověk nastupovat neměl.

Autor: Lukáš Marek

21.1.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Rath.
17 21

Rath posílá prezidenta Zemana k Ústavnímu soudu

Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek.
2 3

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Děti zůstávají v ústavech. Může za to jejich vyšší věk i stávající krize rodiny

V boskovickém dětském domově momentálně žije čtyřiatřicet dětí. Pracovníci navíc čekají na dvě další, které se vrací od pěstounů. Stejně na tom bylo zařízení ústavní výchovy loni. Tak jako další na Vyškovsku i Blanensku potvrzuje celorepublikový fenomén – počet chovanců v ústavech se nedaří snižovat.

150 milionů korun. Tolik pošle Česko na pomoc s migrací

Česko letos pošle do zahraničí na pomoc uprchlíkům a státům čelícím migračním tlakům 150 milionů korun. Ministerstvo vnitro v tiskové zprávě uvedlo, že částku v rámci jeho koncepce pro asistenci uprchlíkům na dnešním jednání schválila vláda. Prvních 40 milionů korun z této částky by mělo jít na obnovu uprchlického tábora Azrak v Jordánsku.

Stánky ve Znojmě jsou prázdné. Trhovkyně: Nechci se učit novoty kvůli EET

Brambory, cibuli, jablka nebo třeba česnek od místních prodejců si mohli obyvatelé Znojma donedávna koupit na stáncích na Masarykově náměstí. Zhruba desítka prodejců zde nabízela zboží každé dopoledne vždy od pondělí do soboty. Nyní zůstala prodejní místa opuštěná, i když na konci března již vždy trhovci bývali na svých místech.

Výuka venku? Většina dětí i rodičů ji vítá

Učit se občas venku na čerstvém vzduchu místo mezi čtyřmi stěnami učeben? K tomu se kloní ve spoustě škol. Však venkovní učebny se dají využít od jara do podzimu. Jenže ne vždy je na jejich vybudování v městské či obecní kase hned dost peněz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies