VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidiči autobusů a trolejbusů mají stávkovou pohotovost

Opava – Odboráři Městského dopravního podniku Opava (MDPO, a. s.) vyhlásili na sklonku minulého týdne tzv. stávkovou pohotovost. Nejsou spokojeni s dosavadními výsledky jednání o své budoucnosti.

19.1.2011 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK / Milan Freiberg

Jak minulý týden deklaroval Miroslav Vaněk, předseda výboru základní organizace odborových svazů DOSIA, zaměstnanci opavského dopravního podniku nejsou spokojeni se svými platy ani s tím, jak vedení podniku, respektive město Opava, jako jeho majitel, přistupuje k řešení jejich problémů.

I když v současné době podle Miroslava Vaňka probíhají jednání, zdá se, že k dosažení cílů dopraváků zatím cesta nevede.

Protože každé jednání má dvě strany, vyjádřil se k aktuálnímu stavu také Hynek Woitek, ředitel společnosti MDPO, a. s. Ten upozornil, že město Opava má v současné době schváleno na rok 2011 pouze rozpočtové provizorium, a to znamená, že MDPO, a.s., bude hospodařit se stejnou výší kompenzace prokazatelné ztráty, jinými slovy dorovnáním ztrát ve výši předchozího roku.

„Stejně jako vedení MDPO, a. s., tak i majitel si je vědom, že dochází k nárůstu nákladů především z důvodu nárůstu ceny nafty, spotřeby elektrické energie, nárůstu odpisů. Současný stav městského rozpočtu ale neumožňuje ani pokrýt tyto zvýšené náklady, natož aby se ještě zvyšovaly osobní náklady, které tvoří přibližně polovinu celkových nákladů,“ říká Hynek Woitek a zdůrazňuje, že oblast příjmů, kdy přibližně polovinu tvoří příjem z jízdného a polovinu kompenzace prokazatelné ztráty, nedává téměř žádné možnosti, jak příjmy zvýšit.

Při současném provizoriu MDPO, a. s., nemá ani plně pokryty odpisy, jinými slovy má na rok 2011 plánovánu ztrátu.

„V této situaci jsem odborářům sdělil, že nárůst tarifních mezd o devět procent, který požadují, je nereálný. Jednalo by se o částku okolo pěti milionů korun. S ohledem na ekonomickou situaci a rozpočet statutárního města Opavy, ale i ekonomický a společenský vývoj v regionu i republice jsem navrhl nulový nárůst tarifních mezd,“ říká ředitel dopravního podniku s tím, že v případě možného nárůstu mezd existuje více variant, jak danou situaci řešit.

Jaké jsou možnosti řešení?

Jedna z možností, jak navýšit mzdy, například je, že část současných benefitů, jakými jsou důchodové připojištění, týden dovolené navíc, příspěvek na stravování nebo zaměstnanecké jízdné, se může použít na zvýšení mezd. K tomu ale prý chybí dohoda s odboráři.

Dopravní podnik hledá úspory i ve svých nákladech. „Najít úspory v řádech milionů již znamená redukci dosavadní sítě městské veřejné dopravy v Opavě tak, aby došlo k úsporám vozidel, tedy i zaměstnanců. V tomto případě se jedná o podstatně složitější a dlouhodobější variantu, o které budeme jednat s novým vedením magistrátu,“ nastínil další z možných cest Hynek Woitek, který také připomněl, že další možností je vrátit se k nárůstu mezd při projednávání řádného rozpočtu města na rok 2011.

Jak připomíná, jako ředitel zodpovědný za zaměstnance a ekonomiku firmy nemůže slibovat nesplnitelné. „Na druhé straně chápu požadavek mít se lépe, chtít vyšší plat, ten se však musí odvíjet od reálného základu. Věřím však, že budeme-li odvádět ještě kvalitnější službu, budeme mít i finance na posílení mezd,“ soudí ředitel, který sice považuje některé kroky odborů za unáhlené, ale respektuje právo a návrh těch, kteří k tomu mají mandát zaměstnanců.

Autor: Martin Kůs

19.1.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Napadení seniora.
6

Mladý cizinec zkopal seniora na zastávce. Nechtěl se nechat okrást

František Rajtoral
AKTUALIZUJEME
1 10

Smutná zpráva. Fotbalista Rajtoral spáchal sebevraždu

Severokorejci: Jsme připraveni potopit americké lodě

Pchjongjang se dnes nechal slyšet, že je připraven potopit americkou loď, která demonstruje svoji vojenskou sílu u korejských břehů. K americké letadlové lodi u břehů Severní Korey se včera připojily dvě japonské, kvůli cvičení v západním Pacifiku. Japonsko má v Asii druhou největší ozbrojenou flotilu, hned po Číně.

Nelegální tunningový sraz: policie musela zasahovat

Kvílení pneumatik, řev trápených motorů a hlasitá muzika. V Mladé Boleslavi, na parkovišti marketů Obi a Albert v ulici Na Radouči, si dali nenahlášený sraz příznivci tunningu, aby se navzájem pochlubili svými vyšperkovanými vozy. 

AKTUALIZOVÁNO

Dobrá zpráva pro Pardubice: Hokejová extraliga je zachráněna

Obrovská radost, vyprodaná hala na nohou, potlesk na otevřené scéně. Tak končil poslední zápas hokejistů Dynama v sezoně. V posledním utkání baráže porazili Jihlavu a odvrátili hrozbu pádu do první ligy. Takže nejvyšší hokejová soutěž je zachráněna!

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo osmnáct let. Jejího otce letos hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies