VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidiči pražských autobusů mají strach

Praha - Zaměstnanci dopravního podniku plánují krátkou stávku na dobu pohřbu řidiče, který nedávno zemřel po konfliktu s cestujícím.

30.9.2009 4
SDÍLEJ:

Řidiči autobusů./Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Už je to více než týden, kdy tragicky zemřel řidič autobusu městské hromadné dopravy. Doposud se nepodařilo objasnit, jak ke smrti došlo.

Jisté je, že tato nešťastná událost je stále otevřená a v mysli ji nosí kromě pozůstalých i většina zaměstnanců pražského dopravního podniku. Ti teď plánují, že v době pohřbu zesnulého zastaví veškerou autobusovou dopravu.

Jako první o tom informovala MF Dnes. „Zatím to nemohu oficiálně potvrdit. Jisté je, že dopravní podnik jako celek nějakým způsobem určitě vyjádří pietu zesnulému. Otázkou zůstává, jak se k tomu nakonec postaví samotní řidiči, jestli opravdu na určitou dobu zastaví,“ sdělil Deníku mluvčí dopravního podniku (DP) Ondřej Pečený. Termín pohřbu zatím nebyl určen.

Problém jménem dispečeři

Na možném přerušení provozu se řidiči DP domlouvají na internetovém serveru DP-Aréna. Chtějí se tak mimo jiné tímto způsobem domáhat většího bezpečí při jízdě. Stěžují si například na ignoraci ze strany zaměstnanců dispečinku, kteří údajně často odmítají kontaktovat městské strážníky a nutí řidiče, aby situaci zvládli sami.

„Jsem připraven do toho jít, pokud se společně dohodneme a nepojedeme všichni. Spolupráce s dispečery opravdu není nejlepší,“ potvrdil jeden z řidičů MHD, který si nepřál být jmenován.

Napadení je více

Před více než týdnem zemřel jeho kolega na lince 198 v Písnici po incidentu s cestujícím, který si ve voze zapálil cigaretu.

Není jisté, co za smrtí stálo, ale faktem je, že případů napadení od cestujících je více. Jen v autobusech se ročně jedná v průměru o dvacet oznámených případů, které končí pracovní neschopností.

I proto by si řidiči přáli absolvovat kurzy sebeobrany. „S napadením svých lidí měla svého času problémy také pražská záchranka. Pražští záchranáři měli možnost absolvovat sebeobranné kurzy. Dopravnímu podniku na něco podobného peníze nikdy nezbyly,“ podotkl ve svém článku na serveru DP Aréna Pavel Ďuran.

Počet napadení řidičů

První číslo je rok, druhé počet napadení bez pracovní neschopnosti, druhé s pracovní neschopností řidičů.

2003 60 21
2004 34 16
2005 30 23
2006 36 20
2007 22 25
2008 47 23

Chce to lepší spolupráci

Kromě zmíněných kurzů sebeobrany je zřejmě potřeba také lepší spolupráce mezi zaměstnanci DP. Není možné, aby dispečeři odmítli řidiči přivolat na pomoc městskou policii.

Ta je přitom připravena zasáhnout. Strážníci vykázali kvůli nepřizpůsobivosti od ledna do září tohoto roku z vozů MHD 2 337 lidí. „Dlouhodobě to tak funguje, pokud dostaneme upozornění, hlídka ihned vyráží na místo. Vzhledem k počtu strážníků samozřejmě není možné být například v noci na všech linkách a hlídat provoz, ale se zvyšujícím se počtem zaměstnanců městské policie se zlepšuje i toto,“ vysvětlil Vladimír Kotrouš, ředitel pražské městské policie.

Snahu o zlepšení potvrzuje i mluvčí DP Pečený. „Nemohu přesně vyjádřit, jak spolupráce s dispečery funguje, ale pracujeme na tom, aby se situace zlepšovala. Mohu ale potvrdit, že si řidiči občas stěžovali na to, že poměrně dlouho trvalo, než někdo dorazil na místo. Strážníci však potřebují nějaký čas na přesun,“ doplnil.

„Situace se přece jen lepší. Bezpečnostní ředitel pražského dopravního podniku jedná pravidelně s odbory, a tak ví, co nám hrozí za nebezpečí,“ informoval Josef Buriánek, předseda sdružení, které v DP zastupuje řidiče autobusů.

Chybějí kamery

Pomoci by mohl také kamerový systém, který ve starších vozidlech chybí. Zavedení webových kamer v nočních linkách požaduje například i zastupitel Petr Hulinský (ČSSD). Monitorování dění ve vozech podle jeho slov zajistí větší ochranu řidiče i cestujících.

„Budu prosazovat zavedení webových kamer do vozů MHD, které budou napojené na pult centrální ochrany městské policie, jako je tomu například v Londýně,“ uzavřel Hulinský.

Autor: Lukáš Marek

30.9.2009 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pavel Bělobrádek
4 7

Lidovci pokukují po premiérovi. Volí vedení

Ilustrační foto
9

Muslimské svátky? Turečtí vojáci se před sto lety dočkali i obětování beranů

Václav Klaus: Nešlo o vládní krizi, ale o zahájení volební kampaně

Bývalý český prezident Václav Klaus vidí podstatu koaličních hádek v tom, že poprvé zažíváme situaci, kdy jsou ve vládě dvě stejně silné strany. Ty se musejí proti sobě vymezit, aby jim volič uvěřil, že každá chce něco jiného. „Nic hrozivého se neděje, všechny instituce normálně fungují. Nešlo o vládní krizi, ale o bouřlivé zahájení volební kampaně," hodnotí události posledních dní.

Comeback na spadnutí? Kvitovou svádí Paříž

Stačilo zadat povel internetovému vyhledávači a spustila se lavina titulků v češtině, angličtině, francouzštině a určitě i v dalších jazycích. Články pod nimi se zabývaly tím, že jistá Češka odletěla do Paříže, přičemž se před odletem vyfotila a pochlubila se tím na instagramu.

FBI vyšetřuje kvůli „ruské kauze" i Trumpova zetě Kushnera

Federální úřad pro vyšetřování (FBI) se podle amerických médií zajímá o zetě a poradce Donalda Trumpa Jareda Kushnera. Důvod? Údajné ruské ovlivňování amerických prezidentských voleb.

Nechceme levné pracovní síly z východní Evropy, vzkazuje Macron

Emmanuel Macron, který se soustředil na evropskou integraci a kladl důraz na obnovení sil Evropské unie, chce omezit levné východoevropské pracovníky, kteří ohrožují francouzskou zaměstnanost, sociální výhody a daňové zatížení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies