VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rozhodnuto: severní spoj nebude, kemp a park ano

Olomouc - Severní spoj v Olomouci nebude. Radní totiž potvrdili své předchozí sliby a plánovanou čtyřproudovou komunikaci nezařadí do nového územního plánu města.

17.2.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Radní vyškrtnutím severního spoje z připravovaného územního plánu vyhověli připomínkám téměř tisícovky lidí z městská části Lazce, kteří proti nové silnici bojovali. Nepřáli si, aby jim před domy jezdila těžká nákladní auta.

Podobně pak radnice vyšla vstříc i dalším Olomoučanům, kteří zaslali na úřad k novému strategickému dokumentu téměř tisíc výtek. Jedné třetině z nich však vedení města nevyhovělo.

Právě severní spoj, tedy nový dopravní tah, který měl vést z Hodolan, přes Klášterní Hradisko, Černovír, Lazce a Hejčín až ke Globusu, se stal jedním z nejzávažnějších témat, ke kterým se Olomoučané vyjadřovali.

Obyvatelé těchto čtvrtí se proto rozhodli sepsat námitku ke konceptu územního plánu, aby jeho stavbě zabránili.
„Se severním spojem jsme nesouhlasili. Považovali jsme jej za nebezpečný pro naše životní prostředí. Jde totiž o komunikaci, která měla vést přes hustě obydlené území, navíc mohla zhoršit povodňovou situaci. Požadovali jsme proto, aby se v územním plánu trasoval jinak nebo v něm vůbec nebyl,“ popsal za obyvatele Lazcí iniciátor námitky proti severnímu spoji Petr Hlušička.

Doplnil, že největší problém vidí v tom, že nová silnice měla vést vilovou čtvrtí, bytovou zástavbou i kolem rodinných domů.

Radnice si kvůli námitce obyvatel dotčených čtvrtí nechala vypracovat sadu nových analýz a průzkumů. Z nich vyplynulo, že není potřeba.
„Severní spoj měl ulehčit dopravě v Olomouci. Nové analýzy však ukázaly, že severem města nevede tranzitní doprava, ale jen ta lokální. Proto jsme se rozhodli, že plánovanou komunikaci nahradíme sítí místních silnic, které by v budoucnu měly na severu zajistit rychlejší a snadnější dopravu,“ vysvětlil primátor města Martin Novotný.

Severní spoj tak do dalšího zpracování územního plánu nepůjde, čímž radní potvrdili své dřívější sliby, že se budou snažit jej z dokumentu odstranit.
„V lokalitě tedy nevzniknou žádné výrazně frekventované komunikace, jako je například obchvat na Velkomoravské ulici,“ vysvětlil primátor města Martin Novotný s tím, že severní spoj se v územním plánu neobjeví poprvé od roku 1930, kdy jej odborníci do tehdejšího dokumentu poprvé zakreslili.

Na Dlouhé nakreslí park

Námitka obyvatel Lazců se tak stala jednou z připomínek, které radnice vyhověla. Petr Hlušička, který ji inicioval, se nyní chce novou variantou zabývat a pořádně ji prostudovat.„Až pak můžu říct, zda jsme s rozhodnutím radnice spokojení nebo ne,“ vysvětlil Hlušička.

Dalším palčivým problémem, ke kterému se lidé v připomínkách vyjádřili, byla zástavba na Dlouhé ulici. Obyvatelé přilehlého sídliště nechtěli, aby na zelené ploše vyrostly nové domy.
„Námitku jsme přijali a rozhodli se, že zde místo zástavby bude v územním plánu zakreslený park,“ popsal primátor.

Úřad práce se přestěhuje na Tabulák

Ne všem připomínkám a námitkám však radnice vyhověla. Zhruba jednu třetinu z nich v novém dokumentu nezohlední. Jedná se například o požadavek obyvatel Nové Ulice, kteří si nepřáli, aby v Hněvotínské ulici vyrostl nový úřad práce.

I přes protesty tam ale bude, stejně tak v dokumentu zůstane možnost ve Slavoníně vybudovat autokemp nebo jedna z možných tras tramvaje přes Vojanovu na ulici I. P. Pavlova.

Lidé na radnici poslali téměř tisíc připomínek k územnímu plánu. Zhruba pětasedmdesáti procentům z nich radnice zcela nebo částečně vyhověla, jedné třetině nikoli.

Připomínky a námitky obyvatel města a jejich řešení musí ještě schválit zastupitelstvo města na svém zasedání 23. února.

Územní plán: výběr připomínek

Připomínky, kterým radní vyhověli

1. Autobusové nádraží
V územním plánu se měl objevit záměr radnice přesunout autobusové nádraží blíž tomu vlakovému. Místní se však postavili proti, sepsali připomínku i petici.
Radní se proto nakonec rozhodli, že nebudou v územním plánu dále pracovat s umístěním autobusového nádraží v lokalitě, která se lidem nezdála jako vhodná.
„V dokumentu bude jen možnost, že by se autobusové nádraží v budoucnosti přesunulo blíže tomu vlakovému, aby měli cestující komfortnější přestupy,“ vysvětlil primátor Martin Novotný.

2. Neředínský horizont
Za zeleň ve svém okolí bojovali lidé z Nové ulice. Nepřáli si, aby územní plán povolil výstavbu na takzvaném neředínském horizontu, který jim slouží jako rekreační plocha u přilehlého sídliště.
Radnice se rozhodla, že nechá nezávislé odborníky posoudit, kde zelený horizont začíná a kde končí. Na základě výsledků pak určí, kde v lokalitě mohou vyrůst domy a kde nikoli tak, aby nová výstavba zelený horizont nezničila.

3. Výškové dominanty
Připomínky se týkaly také výškových dominant ve městě. Zda budou řidiče přijíždějící do města vítat mrakodrapy nebo ne ještě není zcela jasné. Samospráva chce o výškových zónách dále jednat.
Už nyní je ale jisté, že na Kosmonautů ulici nevyroste vyšší dům než pětasedmdesát metrů, což je zhruba velikost Regionálního centra u hlavního nádraží. Na okrajích města mohou investoři postavit maximálně čtyřicetimetrové objekty.

Připomínky, kterým radní nevyhověli

1. Úřad práce
Obyvatelům Nové Ulice se nelíbilo nové umístění úřadu práce na Hněvotínské ulici, kde se má začít v nejbližších měsících stavět. Nepřáli si, aby se kolem jejich domů pohybovala podivná individua.
„Jelikož se začne stavět ještě dříve, než bude platit nový územní plán, nemá smysl jej v něm zakazovat,“ vysvětlil primátor rozhodnutí radních.

2. Autokemp ve Slavoníně
Záměr magistrátu vybudovat v budoucnosti ve Slavoníně u rybníka Hamrys autokemp se nezamlouval místním obyvatelům, a tak zaslali připomínku k územnímu plánu. Radnice jí však nevyhoví.
Možnost v místě postavit autokemp si chce nechat v záloze, protože je to jediné místo ve vlastnictví města, kde by mohl vzniknout.

3. Vedení tramvajové trati ulicí Vojanova
Nový územní plán podporuje výstavbu tramvajových tratí. Jedna z nich by v budoucnu mohla vést přes Vojanovu ulici směrem na I. P. Pavlovu a dovést tak cestující přímo před bránu nemocnice.
Vedení trati se však nelíbilo lidem, kteří žijí na zdejším sídlišti. Sepsali proto připomínku. Radní jí vyhovět nechtějí.
„Pro většinu Olomoučanů je důležitá obsluha fakultní nemocnice. Chceme si proto trasu nechat jako jednu z možností, kam by v budoucnu mohly tramvaje zajíždět,“ vysvětlil primátor.

Autor: Lucie Bukvová

17.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Generální ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny Zdeněk Kabátek.
4 8

Odměna pro šéfa VZP? Až šestinásobek platu. Radní chtějí změnit systém

Různě zdobené účtenky Andreje Babiše neznepokojují. Považuje je za výraz české lidové tvořivosti.
4

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Pohledem Vojtěcha Žižky: Na rozhodčí nesahat

„My nesmíme ani naznačovat," říká Smrtka v jedné z cimrmanovských her a výhrůžně u toho brousí kosu. Chmurný žnec by mohl z fleku pracovat ve vedení hokejové extraligy. Ani v ní se totiž nesmí naznačovat. Jinak přilétne pokuta.

Kvůli dálnici D3 začnou brzy hlídat studny

Specialisté brzy zahájí monitoring studní v okolí budoucí dálnice D3 u Českých Budějovic. Sledovat se bude hlavně výše hladiny vody. V případě, že by byl později s vodou problém, budou mít totiž majitelé nárok na kompenzace, například prohloubení studní.

Jarolím: 6:0? Po první půli jsem těch branek čekal ještě víc

/ROZHOVOR od zvláštního zpravodaje Deníku/ První půle na výbornou, druhá už slabší, celkově však spokojenost. Tak ve zkratce zhodnotil kvalifikační výhru 6:0 nad San Marinem kouč české fotbalové reprezentace Karel Jarolím.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies