VYBERTE SI REGION

Rozjetá tramvaj si nevybírá, špatný krok změní život

Praha - Je to tragické, za letošní rok si srážky chodců s tramvajemi vyžádaly už čtyři lidské životy. Naposledy o uplynulém víkendu na Hradčanech. Je to více než za celý rok 2010. Každé takové neštěstí navíc zasáhne život desítek dalších lidí.

10.5.2011 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Pražský dopravní podnik (DP) ve spolupráci s policí zahájily v tramvajové smyčce na Výstavišti druhý ročník bezpečnostní kampaně „Není cesty zpět II.“.

Každý, kdo si totiž myslí, že má na přechodu pro chodce přednost před tramvají, je na velkém omylu. Tramvaj má na přechodu bez semaforů vždy přednost.

„Loňské statistiky všech dopravních nehod v Praze byly nejlepší za posledních jedenáct let. Letos už ale máme 26 střetů chodců s tramvají. To je téměř čtvrtina z celkového počtu nehod chodců. Tři osoby byly při těchto střetech usmrceny, pět bylo zraněno těžce a čtrnáct lehce. Proto je více než nezbytné připomenout, že chodec nemá přednost před tramvají s výjimkou přechodů řízených semafory,“ řekl ředitel pražské policie Martin Vondrášek.

Přednášky pro děti

S novou kampaní se lidé mohou seznámit přímo v tramvajích nebo prostřednictvím letáků či na internetu. „Až do pátku pak budeme mít pro děti přednášky v tramvaji na Výstavišti a příští týden se přesuneme do obratiště Řepy,“ pokračoval Vondrášek s tím, že akci policie zaměřuje na začátku hlavně na děti a seniory, ale určena je všem.

„Pokud se stane nějaká vážná nehoda, je to vždy tragická událost. A má to i další negativní aspekty, velmi nepříjemně to zasáhne i psychiku samotného řidiče a také odstraňování nehod způsobí často velké dopravní komplikace. I proto věříme, že aktuální kampaň přispěje ke snížení počtu nehod chodců s tramvají,“ doplnil Martin Dvořák, generální ředitel DP.

Lidé by se pak neměli spoléhat jen na sluch, důležité je rozhlédnout se. „Tramvaje jsou stále méně slyšet. Opravené a moderní tratě snižují hlučnost, stejně tak moderní tramvaje jsou tišší,“ upozornil dopravní ředitel DP Petr Blažek.

Nepříjemnou zkušenost s tím má třeba i Kateřina Podlešáková z Krče. „Spěchala jsem a přecházela na náměstí Míru. Najednou se leknu a zvoní na mě tramvaj, na poslední chvíli jsem uskočila. Teď už se nikdy nezapomenu rozhlédnout,“ sdělila.

Jak rychle tramvaj zastaví

K zabránění kolize s jiným vozidlem nebo s chodcem má řidič tramvaje jedinou možnost – včas tramvaj zastavit. Brzdná dráha nezatížené tramvaje T3 (starý typ tramvaje) z 50 km/h činí 56 m. V porovnání s osobním vozem, který stejnou rychlost ubrzdí na 28 metrech. Na rozdíl od řidiče automobilu nebo autobusu, který se kromě snížení rychlosti jízdy může překážce vyhnout, tramvaj, která jede po kolejích, manévrovací prostor nemá.
Zajímavá čísla

V roce 2010 využilo tramvajovou dopravu 345 485 000 cestujících. Provoz tramvajových tratí o délce 141,59 km zajišťovalo k 31. prosinci 2010 24 denních a 9 nočních linek. V turistické sezóně od 3. dubna do 17. listopadu jezdila o sobotách, nedělích a svátcích rovněž historická tramvajová linka. Průměrný počet vypravených vozů v ranní špičce pracovních dnů 665, v odpolední špičce pracovních dnů 651, o sobotách 405 a o nedělích 401 vozů.

Čtěte také: Černé dny MHD: tři nehody za dva dny

Autor: Lukáš Marek

10.5.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies