VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rychlobruslařská hala nestojí, ale už čelí dluhům

Velký Osek - Osud rychlobruslařského stadionu visí skutečně na vlásku. Stavba, mnohými označována za megalomanský projekt celkem za 1,5 miliardy, zatím obyvatelům Velkého Oseka na Kolínsku způsobuje spíše bolehlav.

15.3.2011
SDÍLEJ:

Vizualizace velkoosecké sportovní haly.Foto: Obecní úřad Velký Osek

Kartami zamíchaly poslední komunální volby, kdy se vyměnilo vedení obce. Nové zastupitelstvo totiž ve finále neschválilo prodej akcií společnosti Velkoosecká sportovní, která spravuje pozemky, na kterých by měla hala vyrůst. „Nové zastupitelstvo proti národnímu stadionu nebojuje, naopak, jsme ochotni ho podpořit,“ řekl nový starosta Pavel Drahovzal.

Podle jeho slov ke startu stavby chybí skutečně málo. Alespoň relativně. „Záleží na rychlobruslařích, jestli jsou schopni takový projekt dát na papír a sehnat důvěryhodného investora. Pak se může stavět,“ vysvětlil starosta.

Konec března je termínem, kdy by mělo být konečně jasno, co se bude dále dít. „Chceme potvrzení, že záměr je opravdu vážný a realizovatelný v krátkém časovém horizontu, aby začaly práce,“ uvedl Pavel Drahovzal.

Pokud by se stavba realizovala, musela by se jí přizpůsobit infrastruktura obce. „Pokud by se stavba rychlobruslařského stadionu odkládala, tak nemůžeme ani dostavět kanalizaci v obci,“ řekl.

Hala sice ještě nestojí, ale už způsobuje dluhy Velkoosecké sportovní. Musí do července splatit osm milionů korun za různé studie, které připravovala pro stavbu.

Hala by změnila tvář obce k nepoznání, obává se starosta

„Já jsem spíše střízlivý fanoušek stadionu,“ odpovídá Pavel Drahovzal, nový starosta Velkého Oseku, na otázku, jestli je stejně nadšený pro rychlobruslařskou halu jako jeho předchůdce Jiří Otta.

Výstavba totiž čelí spoustě problémů: finančních, investorských a stavebních. Tím výčet trablů ale nekončí. Velký Osek by se totiž změnil k nepoznání. A není úplně jisté, jestli k lepšímu.

Velkoosecká sportovní dluží osm milionů

Hala ještě nestojí, ale už dluží peníze. Konkrétně společnost Velkoosecká sportovní, která si půjčovala na vypracování různých projektů a studií; konkrétně jde o částku osm milionů korun. Částka by měla být uhrazena do konce července.

Splatnost první splátky o hodnotě půl milionu korun je do 15. března. Zatím ale nic nenasvědčuje tomu, že by tato splátka měla být splacena včas. Velkoosecká sportovní podle slov Jiřího Otty, bývalého starosty a nyní předsedy představenstva, hodlala půjčku splatit penězi z prodeje akcií.

Co ale teď, když akcie nejsou prodané. Budou peníze na půlmilionovou splátku? „Tak samozřejmě, je to otázka, jestli na to budou nebo nebudou,“ odpověděl Jiří Otta vyhýbavě. Záhy ale poodhalil pohled do zákulisí. „Došlo ke změně akcionáře a ten má jiné plány. Je otázka, jak se s tím vypořádá,“ řekl.

Zájem pokračovat v projektu ale nikterak neoslábl. „Chceme pokračovat a stadion postavit. Ale záměry akcionáře mohou být jiné: nestavět, postavit menší, větší…,“ spekuloval.

Přesto ale Jiří Otta věří, že se podařit halu postaví. „Podobný stadion zatím v republice nestojí,“ řekl.

Velký Osek by čekaly velké změny

Pokud by se stadion v obci postavil, musela by se obecní infrastruktura přizpůsobit. Jenže na to nejsou v obecní kase peníze. Co se týká například bezpečnosti, Velký Osek nemá prostředky, aby posílil stav strážníků.

V obci Velký Osek nyní žije 2200 lidí. „Na takový počet obyvatel připadají dva obecní strážníci,“ uvedl starosta Pavel Drahovzal. „S tím by musel pomoci investor. Stadion bude stát třeba padesát let a někdo se musí zaručit, že bude provozován tak, aby neohrozil chod obce a život občanů,“ řekl starosta.

Nedostatek strážníků bdících nad bezpečností obce ale není zdaleka jedinou komplikací. Třebaže bylo vypracováno několik studií, podle starosty žádná z nich neřešila konkrétní situace například v dopravě nebo odpadovém hospodářství. „Kdybychom počítali kanalizaci obce jen pro zástavbu domků a bytů, tak je možné připojit se kanalizací na čističku odpadních vod v Kolíně,“ přemýšlel starosta. „Ale národní bruslařský stadion představuje stavbu, kterou nárazově bude využívat třeba sedm tisíc lidí. Musíte zajistit přívod pitné vody. A infrastrukturní sítě něco stojí,“ řekl.

Kdo to bude platit a kde se bude parkovat?

Starosta tvrdí, že by se na přestavbě infrastruktury obce musel podílet i investor. Podle něj se ale nic konkrétně neujasnilo. „Ve studii životního prostředí bylo uvedeno, že přes obec projede tisíc, možná dvanáct set aut. Ale nikdo nedořešil, jak bude usměrňována doprava v obci, co parkovací místa. Kde by parkovala? Na zelených pásech před rodinnými domky? To by se vlastníkům moc nelíbilo,“ uvažoval Pavel Drahovzal.

Změny to jsou velmi zásadní. „Bojím se, že by to už nebyla obec, jak ji známe,“ okomentoval možné změny starosta.

Historie projektu

Tři dny před posledními komunálními volbami schválilo staré zastupitelstvo prodej akcií společnosti Velkoosecká sportovní. „Ta byla založena k tomu, aby spravovala pozemky, na kterých má stát stadion,“ vysvětlil její účel starosta Pavel Drahovzal.

To ale nebyl jediný úkol společnosti. Připravovala také investorský záměr včetně projektové dokumentace k územnímu řízení a rozhodnutí.

Současnému starostovi se zdá nekorektní, že takové důležité rozhodnutí prošlo zastupitelstvem tři dny před koncem jeho funkčního období. „Skutečnost, že se změní vedení obce, ještě nebyla známá,“ pokusil se starosta vysvětlit, proč bývalé vedení schválilo takto velký projekt na samém konci mandátu. „Musím souhlasit s vyjádřením bývalého starosty, že k tomu legitimní mandát byl. Ale z hlediska politické korektnosti s tím souhlasit nemůžu,“ řekl.

Čtěte si také: Občané: Místo haly nám raději opravte silnice

Autor: Jakub Šťástka

15.3.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Theresa Mayová.
8

Volební grilování v Británii: Mayová odmítla TV debatu tváří v tvář s rivalem

Sále populárnější lev Fufi žije ve Zděchově.
4 12

Chovatel lva: Úřady mě chtějí finančně zlikvidovat

AKTUALIZOVÁNO / AUTOMIX.CZ

Půjčený sporťák od BMW policii vydržel 20 dnů. Už boural, řidič měl prý kolaps

Jsou to teprve necelé tři týdny, co dopravní policisté převzali do služby hybridní supersport BMW i8. Auto ale vydrželo jen chvíli, už je prý nabourané.

Praha chce přesunout radnici. Nahradí ji muzeum, či hotel?

Nová radnice v centru metropole je dle primátorky zastaralá. Všichni úředníci se mají sestěhovat do jedné budovy, jejíž umístění město nyní hledá. Budoucnost současného magistrátu tak zatím není jasná.

Přístroje jsou o pětinu dražší. Nemocnice oprášila starý trik

Pražský Institut klinické a experimentální medicíny má problém. Musí poslancům vysvětlovat, proč nakupuje přístroje přes prostředníka – brněnskou společnost Medifine. Ta totiž sama nic nevyrábí, ale jen přeprodává. Výsledek: přístroje jsou až o pětinu dražší.

Austrálie zbrojí proti dětské sexuální turistice. Pedofilové nedostanou pasy

Australská vláda předloží návrh zákona, podle kterého by odsouzení a registrovaní pedofilové nemohli vycestovat do ciziny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies