Nový ministr dopravy Vít Bárta by měl ještě do konce července navštívit Třinecko a Jablunkovsko, kde se chce seznámit se situací na kolabující silnici I/11.

Ministerstvo ujišťuje, že silnice patří mezi priority, které chce Vít Bárta řešit. „Očekáváme, že nový ministr dopravy navštíví obec Hrádek, že se se situací seznámí a setká se s občany, kterým vysvětlí svůj postoj k silnici I/11,“ řekl redakci Petr Gawlas, koordinátor protestu z poloviny července, při kterém lidé hlavní tah zcela zablokovali.

Podpisová akce v obci pokračuje

Uvedl, že pokračuje podpisová akce k takzvané bystřické výzvě, kterou podpořilo 414 lidí. „Blokádou přechodu pro chodce na silnici I/11 dalo 414 občanů najevo, že je dlouhodobě nesmírně tíží nadměrná doprava, kterou denně tvoří minimálně 6 tisíc kamionů. Řešením, které se samo nabízí, je dokončit výstavbu nové silnice I/11, která by byla určena pro tranzitní provoz a významně by odlehčila zastaralé komunikaci I/11, která vede stále i přes obrovský nárůst dopravy centry obcí na Třinecku a Jablunkovsku,“ dodal Gawlas.

Dvě možná řešení situace

Připomněl, že starosta Bystřice Ladislav Olšar nabídl dvě řešení: odklonit dopravu přes Frýdek-Místek na přechod Bumbalka–Makov, nebo omezit kamionovou dopravu pouze na večerní a noční hodiny. „Obě navrhovaná řešení byla zprvu představiteli Ředitelství silnic a dálnic odmítnuta. Po týdnu má starosta v ruce návrh projektu řešení možného časového omezení kamionové dopravy od firmy Mott MacDonald. Rovněž ministerstvo dopravy zaslalo do Bystřice dopis, ve kterém sděluje, že se problémem na Třinecku zabývá a vidí možnost řešení v tom, že bude nalezena náhradní trasa pro mezinárodní tranzit mezi Polskem a Slovenskem,“ uvedl Gawlas s tím, že další setkání s občany v Hrádku plánuje ve čtvrtek 22. července, a to od 17 do 19 hodin.

„Setkání skutečně proběhne a bude umocněno koncertem skupiny Blaf, která úsilí o zlepšení dopravy na I/11 vyjádřila podporu a chce pomoci alespoň svými písničkami. Na koncertu „Stop kamionům“ budou lidem oznámeny výsledky dosavadních jednání,“ řekl.

Hlukové limity jsou překročeny i v noci

S nočním provozem kamionů nesouhlasí například starostka Ropice Uršula Waniová. „Lidé u nás už teď nespí. Máme hygienou zjištěno, že jsou překračovány hlukové limity jak přes den, tak i v nočních hodinách. A ta noc je horší,“ upozornila Waniová. Návrh kritizuje šéf osadního výboru v Neborech Adolf Bolek, podle něhož se na názor lidí ve Vendryni či na Kamionce nikdo nezeptal.

Noční jízdy jsou nesmysl

„Dopravní situace na silnici 1/11 od Nebor do Návsí je nejlepší ze všech špatných právě v Bystřici, protože celá doprava je vedena po obchvatu Bystřice a obec ovlivňuje minimálně. K požadavku bystřické výzvy, že kamiony pustíme od 23 do 5 hodin: jak jsou aktéři přesvědčeni, že to je nejlepší řešení? Zvýšená koncentrace kamionů v nočních hodinách výrazně naruší život v těch oblastech, kde 1/11 vede přes hustě obydlené části obcí Ropice, Nebory, Třinec, Vendryně,“ říká třinecký místostarosta Ivo Kantor.

„Představa, že tisíce kamionů odstavíme na nepřipravených plochách bez sociálního zařízení a necháme tam řidiče čekat několik hodin, se mi jeví jako naprostý nesmysl. Ale nepřekvapuje mě, že se tento požadavek objevuje, protože mnoho lidí slyší a pozitivně reaguje na jednoduchá – byť nereálná – řešení. A o to se tady hraje,“ tvrdí Kantor.