Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Soumrak mléčných automatů: v Ostravě mizí jeden za druhým

Ostrava - Mléčné automaty, ze kterých si v minulých měsících lidé mohli načepovat čerstvé mléko například u obchodních center Karolina, Futurum či Avion Shopping Park, v minulých dnech skončily.

9.6.2011
SDÍLEJ:

První automat na čerstvé mléko v Ostravě v Heřmanicích na Koněvově ulici. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Miroslav Kucej

Důvodem, jak Deníku řekl Zdeněk Polášek, zástupce provozovatele, firmy MGT Group, byla slabá poptávka. „Zpočátku jsme měli sedm automatů. Postupně ale zájem začal klesat a stále více bylo patrné, že o čerstvé mléko lidé prostě zájem nemají. Abychom nechali v provozu třeba jen jeden automat, to se nám zase nevyplatí. Tak jsme skončili úplně,“ vysvětlil Polášek.

Ještě o víkendu například automat před ostravským Avion Shopping Parkem stál, byl už ale mimo provoz, bez mléka i lahví. Nápis hlásil, že z technických důvodů není v provozu.

Už počátkem letošního února skončil s prodejem čerstvého mléka i provozovatel dvou porubských automatů Martin Špok. Podle jeho dřívějšího vyjádření o čerstvé mléko nebyl takový zájem, aby automaty na sebe vydělaly.

„Zpočátku to sice šlapalo, pak se ale začalo diskutovat, jestli převařovat, nebo ne. Zaznělo tehdy i z mého pohledu dost nešťastné vyjádření hlavního hygienika, to podle mého mínění sehrálo také svou roli,“ uvedl krátce po ukončení prodeje mléka Špok.

Také Zdeněk Polášek je přesvědčen, že některá dřívější vyjádření hygieniků o zdravotních rizicích při pití nepřevařeného čerstvého mléka mnoho zákazníků odradila.

„Na Slovensku propaguje čerstvé mléko ministr zemědělství, pije mléko z automatu. U nás to vypadá, jak vypadá. Zájem o čerstvé mléko ale klesá. Určitou roli možná hraje i pohodlnost některých zákazníků. Pro hodně lidí je pak daleko jednodušší naskládat do vozíku třeba dvacet krabic trvanlivého mléka, než chodit co druhý nebo třetí den čepovat mléko do automatu. Že i čerstvé mléko, které na rozdíl od toho trvanlivého obsahuje řadu živých, lidskému tělu prospěšných organismů, veterináři kontrolují a nemůže být závadné, pak můžeme opakovat do nekonečna. Lidé už zaslechli i opačné informace a těžko se v tom orientují,“ vysvětluje Polášek.

Podle informací Deníku tak zůstávají v současnosti v Ostravě jen dva mléčné automaty. Oba provozují manželé Dudkovi. Právě mléčný automat u jejich prodejny v Ostravě-Heřmanicích byl loni v únoru prvním, který byl otevřen v Ostravě. Další pak přibyl letos na jaře u obchodu Albert v centru Ostravy.

„Lidé, kteří se naučili na čerstvé mléko chodit, zůstávají věrnými zákazníky. Občas si vyzkouší čerstvé mléko nový zákazník, ti stálí ale tvoří většinu. Pořád bohužel platí, že mléčné automaty zatím nepokrývají náklady na provoz,“ doplnil Miroslav Dudek.

Názory zákazníků, jestli čerstvé mléko ano, či ne, se různí. Někdo tvrdí, že automat má daleko od domu a navíc je jednodušší a často i levnější nakoupit velké balení trvanlivého mléka v marketech. Mladá maminka z Poruby, která čerstvé mléko nakupuje, ale míní, že menší obchůdky s nabídkou specialit, které zákazník v marketech nenajde, mají i řadu příznivců. „Nejde jen o čerstvé mléko, ukazuje to třeba i obliba farmářských trhů, kde si lidé mohou koupit med, česnek a další od našich zemědělců. Myslím, že do budoucna se tento trend má šanci prosadit. Aspoň já tomu věřím,“ dodává žena z Poruby.

POSTŘEH AUTORA

Čerstvé mlíčko od kravičky. Má šanci?

Rychlý nástup, krátké přešlapování a dost rychlý sešup. Tak nějak, i když asi hodně zjednodušeně, by šlo popsat obnovenou kariéru čerstvého kravského mléka. Aspoň v Ostravě.

Zpočátku byli lidé nadšeni, děti kulily oči nad kožuchem (škraloupem), který se na převařeném čerstvém mléku udělal. Prarodiče zavzpomínali na mladé roky a přidali krátkou vzpomínku, jak se dříve roznášelo po vsi čerstvé mlíko v konvích. Tady však idylka skončila.
Zákazníci začali, a to už po pár měsících, místo čerstvého mlíka přímo od kravičky zase dávat do obřích nákupních vozíků to krabicové. Mléčných automatů začalo ubývat. Až jich zůstal v Ostravě jen jeden pár.

Zatímco neúprosná logika trhu i zkušenosti z posledního zhruba půldruhého roku napovídají, že hrnec s čerstvým mlékem na plotně asi dopískal, druhý pohled by mohl být trochu optimističtější. Několika desítkám (snad i stovkám) zákazníků čerstvé mléko přece jen zachutnalo, automatů naopak výrazně ubylo.

Jestli si tito zákazníci budou ochotni třeba zajet pro „své mléko“ i několik kilometrů navíc, zda se stanou pravidelnými odběrateli, a to nejdůležitější, jestli to vše bude stačit k tomu, aby se mléčné automaty dokázaly dostat z minusových čísel do plusových, ukážou až následující týdny a měsíce.

Autor: Břetislav Lapisz

9.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zemětřesení v Mexiku
AKTUALIZUJEME

Mexiko zasáhlo další silné zemětřesení. Mělo sílu 7,1 stupně

Ruské vojenské helikoptéry během manévrů Západ 2017 na cvičišti u Petrohradu.
12 5

Při cvičení Západ 2017 došlo k nehodě, střela zamířila mezi novináře

EXKLUZIVNĚ

Somálka, která prohrála soud o hidžáb, získala azyl na čestné slovo

Deník zjistil, jak se do Česka dostala Somálka Ayan Jamaal Ahmednuurová, které v úterý Městský soud v Praze zamítl žalobu proti pražské Střední zdravotnické škole kvůli zákazu nošení hidžábu. Sedmadvacetiletá Somálka se do země dostala bez jediného dokladu, azyl jí byl udělen na základě čestného prohlášení.

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

Na sdílení kol půjde 20 milionů. Města mohou žádat o dotace

Sdílení jízdních kol ve městech podpoří nová dotace ze Státního fondu životního prostředí. Na takzvaný bikesharing je určeno 20 milionů korun. O peníze mohou žádat města, dopravní podniky i soukromé firmy. Dalších 20 milionů půjde do osvěty pro ekologicky čistou dopravu. 

AUTOMIX.CZ

TEST: Jeden řidičák, dvě cesty. Vyzkoušeli jsme skútry, na které stačí "béčko"

Jestli žijete s autem ve větším městě, tak vás dost možná taky štve ranní doprava. A velice často i ta odpolední. Možná by se vám vyplatilo přesednout na něco, co disponuje polovičním počtem kol a pouze jednou stopou. Nebojte se, bicykl vám tlačit nebudeme. Řešením může být skútr.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení