VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Soužití autobusů s cyklisty v jednom pruhu je nesnadné

Praha – Je to rok, kdy do vyhrazných pruhů pro autobusy vyrazili také cyklisté a taxikáři. Mělo to být velké plus, které pomůže dopravě v metropoli.

11.8.2010 4
SDÍLEJ:

Do vyhrazených pruhů se někteří cyklisté nehrnou. Není se čemu divit, když se zde potkávají s tunovými autobusy. Foto: Deník/Babej Ivan

Dnes se však ukazuje, že tomu tak úplně není. Někteří si změnu pochvalují, jiní ji zatracují. O dalším rozšíření se zatím neuvažuje.
Podle Miroslava Rajcharta, vedoucího oddělení silničního správního úřadu na magistrátu, je přínos úpravy sporný a bude se muset vyhodnotit. „Momentálně nemáme oficiální žádost dopravního podniku o nové vyhrazené pruhy, a tak se jejich další vyznačování zatím neplánuje,“ řekl Rajchart.

„Výčet úseků v silniční síti, kde ještě lze zřídit vyhrazené pruhy (VJP), se objektivně blíží svému vyčerpání, protože je lze vyznačovat pouze na vícepruhových komunikacích. Existují i případy, kdy na základě rozhodnutí magistrátu byly VJP zkráceny,“ řekla mluvčí dopravního podniku Ilona Vysoudilová. Podle ní se těžiště rozvoje přesunulo do oblasti aktivní preference autobusů na světelných signalizacích, kde jsou ještě rezervy. To je ale velmi nákladné. „Soužití autobusů a taxíků v jednom pruhu s cyklisty jistě není ideální, ale v mezích možností je zvládnutelné. „Řidiči si jsou vědomi přítomnosti cyklistů, a prostě si dávají větší pozor,“ dodala mluvčí.

Policie je vcelku spokojena

Převážně kladně hodnotí existenci kombinovaných vyhrazených pruhů také pražská policie. „Jde o jeden z prvků preference hromadné dopravy. Jeho výsledkem je zrychlení hromadné dopravy, její vyšší využívání.
Pokud jde o používání pruhů cyklisty, je to v zájmu jejich ochrany, která je v tomto pruhu vyšší než při jejich jízdě mezi ostatními vozidly,“ řekl mluvčí pražské policie Tomáš Hulan. „Na druhou stranu by měli být i cyklisté ohleduplní a v případě hustého provozu třeba na chvíli ustoupit na chodník a umožnit tak plynulejší dopravu,“ míní Hulan.

Chtějí stávající úpravu rozšířit

Za zcela adekvátní pražské situaci a výhodné pro cyklisty označil vyhrazené jízdní pruhy předseda komise pro cyklistickou dopravu při Radě hl. m. Prahy Pavel Polák. „Cyklisté jsou konečně pokládáni za regulérní účastníky dopravy a je jim zaručena vyšší bezpečnost. Jsou více vidět, jsou čitelnější a řidiči autobusů s nimi počítají,“ řekl Polák. Podle něj ve vyhrazených pruzích takřka nedochází ke střetům s cyklisty.

Naopak, až 98 procent kolizí připadá na tzv. cyklostezky vedené po okrajích chodníků. Pokládá však za účelné provést analýzu jízdy ve VJP.
Jiný názor zastává dopravní odborník a poslanec za Věci veřejné Stanislav Huml. „Myslím, že cyklista na silnici společně s autobusy nepatří. Raději bych je poslal na chodník a tam, kde je to možné, bych jim vyhradil třeba polovinu chodníku.“ Za příklad podobného řešení uvedl Nizozemsko, konkrétně Amsterdam.

Autor: Jan Horák

11.8.2010 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies