VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stavba tunelu Blanka ničí pražskou Stromovku

Praha /FOTOGALERIE/ - V místech, kde se před dvěma lety propadla stavba tunelu, jsou nyní močály. Náprava může trvat desítky let

6.4.2010 8
SDÍLEJ:
Fotogalerie
6 fotografií

Obrovská louže a rozbahněná půda na místě po propadu zeminy v pražském parku Stromovka Foto: Deník/Šimánek Vít

Ani po dvou letech od propadu země způsobeného ražbou tunelu Blanka si Stromovka neoddechla. Těžká technika z parku sice odjela, ale místa, kde se propadla zem, nyní pokrývá bahno a močál.

„Dříve se tu dalo lehnout na louku a udělat si třeba piknik. Ale dnes je to nemožné,“ ukazuje směrem ke dvěma rozlehlým mokřinám Alžběta Štěpánová, která v těsné blízkosti parku Stromovka bydlí a chodí se do něj často rekreovat. O chvilku později dodává, že s blížícím se teplejším počasím bahno přiláká velké množství hmyzu.

Obě rozsáhlé skoro třicetimetrové vodní plochy se vytvořily na loukách naproti Šlechtově restauraci, konkrétně na místech, kde se
v roce 2008 hned dvakrát propadla zemina kvůli ražbě tunelu Blanka. Společnost Metrostav, která je zhotovitelem jedné z nejrozsáhlejších dopravních staveb v metropoli, zavezla pár dní po propadu jámy betonem. A výsledek po dvou letech? Voda se nemá kam vstřebávat a udržuje se na povrchu.

Vliv na spodní vody

„Že je stavba tunelového komplexu Blanka od samého začátku nevydařená, je zřejmé nejen z těch propadů. Samozřejmě hloubení tubusu absolutně neprospívá parku. Má hlavně vliv na stav a vedení spodních vod. Pokud je v místě překážka, je jasné, že voda povede jinudy,“ sdělil Deníku Petr Štěpánek, zastupitel za Stranu zelených, který se situací ve Stromovce v minulosti zabýval.
Náprava současného stavu může podle něj trvat i deset let.

„Voda bude stoupat a stromy to nemusejí vydržet,“ varuje Štěpánek s tím, že jedním z východisek je zvýšit počet vodních ploch v parku.
Společnost Metrostav bude území v nejbližší době kultivovat. „Dohodli jsme se se správci Stromovky, že prostory zasejeme směsí přírodní louka a necháme lokalitu stabilizovat přírodními, tedy pomalejšími procesy,“ sdělil Deníku František Polák mluvčí Metrostavu.

Metrostav nabízel možnost položení travního koberce, který byl použit pouze v prostoru záhonů těsně u Šlechtovy restaurace a řešil rekultivaci okamžitě. „Toto řešení spolu s dalšími metodami jako je například hnojení či použití intenzifikátorů růstu ale město jako správce parku zavrhlo,“ sdělil Polák s tím, že pomalejší postup je ohleduplnější k přírodnímu charakteru lokality. Podle Poláka bude místní zamokření postupně doznívat tak, jak se bude obnovovat původní režim podzemních vod. „Další umělé zásahy, které by proces urychlily, se prozatím nepředpokládají,“ dodal Polák.

Hrubé terénní úpravy

Současný radní pro oblast životního prostředí Vladislav Mareček (ODS) Deníku řekl, že vedení metropole vykoná v nejbližších dvou týdnech na loukách, kde se bahnité mokřady vytvořily, místní šetření.

„Sejdou se zástupci odboru ochrany prostředí a odboru městského investora a také zaměstnanci Metrostavu. Je možné, že město bude požadovat vedle sadových zásahů i hrubé terénní úpravy,“ nevyloučil větší zásah v parku radní Mareček.

Autor: Jitka Eisenhammerová

6.4.2010 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:
EET ilustrační foto

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Ilustrační foto.

Policie v Porsche. Muži zákona jezdí zabavenými auty

Pohledem Realistů: Naše ambice jsou realistické

V minulých dnech jsme začali s představováním naší strany. Máme za sebou Prahu, Ostravu a Brno, další místa nás čekají. Svým příznivcům i široké veřejnosti podrobně vysvětlujeme svá východiska, plány i cíle. I naše ambice. 

Zrychlíme převody peněz, plánují banky

Místo pár sekund trvá platba na účet v jiném finančním ústavu až dny. Rýsuje se změna.

Deště a tající sníh zvedají na desítce mít v Česku hladiny toků

Povodňový stupeň pohotovosti dnes brzo ráno hlásily tři měřicí stanice, Dalečín a Veverská Bítýška na Svratce a Pertoltice na Liberecku na Panenském potoce. V některých případech za to může nahromaděný led. Vyplývá to z informací Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Změnit trasu při cestování po Brně budou muset řidiči starých automobilů pokud magistrát zavede nízkoemisní zóny. Jejich studii v úterý brněnští radní schválili. Auta s vysokým množstvím škodlivin ve výfukových plynech podle plánu čeká zákaz vjezdu do významné části města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies